2026-05-11, 11:44
Medlem
Pripps0.0s avatar
Kvinnlig sexualitet har alltid varit en känslig fråga för män. En del av dom tolkar det som att kvinnan äger den sexuella makten, men är det verkligen så?

Kvinnor som beskriver sig som asexuella ses som ett lika stort hot mot manligheten som en nymfoman. Mannen är inte tillräcklig i något av fallen. En kvinna ska vara lagom och trogen med "rätt" man.

En del andra av Freuds teorier anses ibland sakna tillräcklig vetenskaplig evidens. Hans psykoanalytiska tankeformel runt madonnan och horan refereras dock fortfarande till, kopplat till modernt könsrollstänkande. Det menas att kvinnor fortfarande blir föremål för en uppsjö av icke-sexuella budskap, något som undantrycker deras förståelse av sin egen sexualitet. Samtidigt värderas de av det omgivande samhället för sin ungdom, smala kroppsform (se anorexi) och sexuella attraktionskraft.[1]

Detta leder även hos kvinnan till en dikotomi. Hon vill (främst) bli respekterad och (sekundärt) eftertraktad.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hora%E2%80%93madonna-komplexet
Citera
2026-05-11, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Vi lever i en tid där många är porrskadade och relationen mellan man och kvinna är splittrad. Det är inte konstigt att som Ts känna som hon gör när det kommer till sex. Sex är numera inget man väntar med tills man känner varandra, det är typ hälsningsfrasen innan man ens vet namnet på personen.

Ts känslor är helt naturliga. Hon "hatar" sex för att sex ofta är målet med mannens uppmärksamhet.

I grund och botten handlar det väl om den eviga frågan: Kan män och kvinnor bara vara vänner?

Det kan ligga något i det, själv blir jag extremt avtänd på just när män är kåta, kanske TS ”lider” av samma aversion.

Jag menar då inte när de blir upphetsade i samband med uppenbart förspel, utan då de får något grumligt i blicken och skickar sexberättelser, gliringar och liknande. Är medveten om att vi är djur och att problemet ligger hos mig, men det är något obehagligt i en reptilhjärna som bara vill stoppa in den…
Citera
2026-05-11, 12:44
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det kan ligga något i det, själv blir jag extremt avtänd på just när män är kåta, kanske TS ”lider” av samma aversion.

Jag menar då inte när de blir upphetsade i samband med uppenbart förspel, utan då de får något grumligt i blicken och skickar sexberättelser, gliringar och liknande. Är medveten om att vi är djur och att problemet ligger hos mig, men det är något obehagligt i en reptilhjärna som bara vill stoppa in den…
Jo, så är det ju. En del män verkar tro att de är charmiga när de i själva verket är sliskiga och obehagliga. Att avpollettera en sådan man är heller inte helt enkelt för en ung och oerfaren tjej.
Citera
2026-05-11, 13:49
Medlem
Citat:
Jo, så är det ju. En del män verkar tro att de är charmiga när de i själva verket är sliskiga och obehagliga. Att avpollettera en sådan man är heller inte helt enkelt för en ung och oerfaren tjej.

Precis, vilket leder till en rad kanske halvdana sexupplevelser, vilket leder till meh.
Citera
2026-05-11, 14:51
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Du låter i mina öron som en solklar kvinnlig narcissist. Dessa tenderar att manipulera sina offer och linda dom runt sitt lillfinger samtidigt som dom vill betrakta offren på avstånd. Sök hjälp!

Tycker faktiskt att din läsning blir lite väl förenklad och svartvit.

Det hon beskriver låter inte främst som någon som njuter av att skada människor eller saknar empati. Snarare låter det som en person som är väldigt rädd för verklig sårbarhet, beroende och emotionell exponering och som därför håller relationer i olika mellanlägen där hon fortfarande upplever att hon har kontroll.

Det gör inte automatiskt beteendet harmlöst. Hon verkar absolut kunna hålla människor nära utan att riktigt släppa in dem fullt ut, och hon verkar även stimuleras av dynamik och psykologiskt övertag. Men det är ganska stor skillnad på det och att vara en “solklar narcissist”.

Det hon skriver i den här tråden kretsar egentligen kring hur obehagligt det känns för henne att behöva någon, bli verkligt sedd, tappa kontroll, bli emotionellt beroende.

Det låter mer som starkt undvikande och uttalat kontrollstyrt beteende än som narcissism i mina ögon.

Och ja, det väcker lite uppseende och funderingar när hon delvis romantiserar sina mönster. Men jag tror inte att man förstår henne bättre genom att reducera allt till “en kvinnlig narcissist”. Det missar ganska mycket av det som faktiskt verkar driva beteendet.
Citera
2026-05-11, 15:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Tycker faktiskt att din läsning blir lite väl förenklad och svartvit.

Det hon beskriver låter inte främst som någon som njuter av att skada människor eller saknar empati. Snarare låter det som en person som är väldigt rädd för verklig sårbarhet, beroende och emotionell exponering och som därför håller relationer i olika mellanlägen där hon fortfarande upplever att hon har kontroll.

Det gör inte automatiskt beteendet harmlöst. Hon verkar absolut kunna hålla människor nära utan att riktigt släppa in dem fullt ut, och hon verkar även stimuleras av dynamik och psykologiskt övertag. Men det är ganska stor skillnad på det och att vara en “solklar narcissist”.

Det hon skriver i den här tråden kretsar egentligen kring hur obehagligt det känns för henne att behöva någon, bli verkligt sedd, tappa kontroll, bli emotionellt beroende.

Det låter mer som starkt undvikande och uttalat kontrollstyrt beteende än som narcissism i mina ögon.

Och ja, det väcker lite uppseende och funderingar när hon delvis romantiserar sina mönster. Men jag tror inte att man förstår henne bättre genom att reducera allt till “en kvinnlig narcissist”. Det missar ganska mycket av det som faktiskt verkar driva beteendet.

Det som mest liknar narcissistiska drag i texten handlar framförallt om relationen till kontroll, psykologiskt övertag och emotionell distans.

Hon beskriver att relationer snabbt kan bli ett spel där hon känner stimulans av att kunna styra dynamiken och läsa andra människor bättre än de läser henne. Det narcissistiska ligger inte främst i att hon ljuger eller använder människor öppet, utan i att hon verkar njuta av känslan av makt och kontroll över det emotionella spelet mellan henne och andra.

Hon beskriver också att hon vet att hon kan få män dit hon vill socialt och emotionellt. Den typen av medvetenhet om sin påverkan på andra människor är ett vanligt narcissistiskt drag, särskilt när det kombineras med att relationer blir mer stimulerande när det finns strategi, spänning eller jakt involverad.

En annan narcissistisk aspekt är att hon verkar känna sig tryggare i relationer där hon själv har övertaget. När män blir för beundrande eller för emotionellt investerade tappar hon intresse eller känner obehag. Narcissistiska relationsmönster fungerar ofta så: personen vill vara viktig, eftertraktad och emotionellt central, men reagerar negativt när relationen kräver verklig ömsesidighet eller sårbarhet.

Hon beskriver även att hon nästan automatiskt hamnar i en position där hon vill “höja”, stärka eller göra män trygga. Det kan vara genuin omtanke, men det kan också likna ett narcissistiskt behov av att inta rollen som den emotionellt starkare, mer kontrollerade eller mer psykologiskt kompetenta personen i relationen.

Det finns också ett narcissistiskt drag i att hon beskriver människor som mindre verkliga i vissa situationer — som om allt blir en lek utan verkliga emotionella konsekvenser. När relationer känns som spel snarare än verkliga känslomässiga möten uppstår en typ av emotionell distans som är vanlig vid narcissistiska försvarsmekanismer.

När hon beskriver att hon blir “14 år i huvudet” och nästan läskigt manipulativ syns också ett narcissistiskt drag kopplat till grandios självupplevelse i sociala situationer: känslan av att vara steget före, kunna kontrollera narrativet och psykologiskt vinna över andra människor.

Att manipulationen dessutom beskrivs som rolig och stimulerande är centralt. Narcissistiska drag innehåller ofta ett element av njutning i själva dynamiken — inte nödvändigtvis i att skada någon, utan i att känna sig smartare, mer strategisk eller mer emotionellt oberörd än den andra personen.

Hon verkar också ha ett starkt behov av autonomi och kontroll över avstånd. Narcissistiska personer vill ofta ha tillgång till andra människor utan att själva bli beroende av dem. Det syns i beskrivningen av att hon älskar att ha människor omkring sig men samtidigt upplever tanken på verklig närhet, samboende eller konstant emotionell tillgänglighet som kvävande.

Slutligen finns ett narcissistiskt drag i att relationer verkar fungera bäst så länge de hålls i ett mellanläge där hon själv bestämmer villkoren. Hon vill behålla kontakten, betydelsen och den emotionella kopplingen — men utan att behöva ge upp kontroll, självständighet eller emotionell distans.
Citera
2026-05-11, 15:32
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Det som mest liknar narcissistiska drag i texten handlar framförallt om relationen till kontroll, psykologiskt övertag och emotionell distans.

Hon beskriver att relationer snabbt kan bli ett spel där hon känner stimulans av att kunna styra dynamiken och läsa andra människor bättre än de läser henne. Det narcissistiska ligger inte främst i att hon ljuger eller använder människor öppet, utan i att hon verkar njuta av känslan av makt och kontroll över det emotionella spelet mellan henne och andra.

Hon beskriver också att hon vet att hon kan få män dit hon vill socialt och emotionellt. Den typen av medvetenhet om sin påverkan på andra människor är ett vanligt narcissistiskt drag, särskilt när det kombineras med att relationer blir mer stimulerande när det finns strategi, spänning eller jakt involverad.

En annan narcissistisk aspekt är att hon verkar känna sig tryggare i relationer där hon själv har övertaget. När män blir för beundrande eller för emotionellt investerade tappar hon intresse eller känner obehag. Narcissistiska relationsmönster fungerar ofta så: personen vill vara viktig, eftertraktad och emotionellt central, men reagerar negativt när relationen kräver verklig ömsesidighet eller sårbarhet.

Hon beskriver även att hon nästan automatiskt hamnar i en position där hon vill “höja”, stärka eller göra män trygga. Det kan vara genuin omtanke, men det kan också likna ett narcissistiskt behov av att inta rollen som den emotionellt starkare, mer kontrollerade eller mer psykologiskt kompetenta personen i relationen.

Det finns också ett narcissistiskt drag i att hon beskriver människor som mindre verkliga i vissa situationer — som om allt blir en lek utan verkliga emotionella konsekvenser. När relationer känns som spel snarare än verkliga känslomässiga möten uppstår en typ av emotionell distans som är vanlig vid narcissistiska försvarsmekanismer.

När hon beskriver att hon blir “14 år i huvudet” och nästan läskigt manipulativ syns också ett narcissistiskt drag kopplat till grandios självupplevelse i sociala situationer: känslan av att vara steget före, kunna kontrollera narrativet och psykologiskt vinna över andra människor.

Att manipulationen dessutom beskrivs som rolig och stimulerande är centralt. Narcissistiska drag innehåller ofta ett element av njutning i själva dynamiken — inte nödvändigtvis i att skada någon, utan i att känna sig smartare, mer strategisk eller mer emotionellt oberörd än den andra personen.

Hon verkar också ha ett starkt behov av autonomi och kontroll över avstånd. Narcissistiska personer vill ofta ha tillgång till andra människor utan att själva bli beroende av dem. Det syns i beskrivningen av att hon älskar att ha människor omkring sig men samtidigt upplever tanken på verklig närhet, samboende eller konstant emotionell tillgänglighet som kvävande.

Slutligen finns ett narcissistiskt drag i att relationer verkar fungera bäst så länge de hålls i ett mellanläge där hon själv bestämmer villkoren. Hon vill behålla kontakten, betydelsen och den emotionella kopplingen — men utan att behöva ge upp kontroll, självständighet eller emotionell distans.

Bara för att du ber AI beskriva det som mest liknar narcissism/är narcissistiskt i det hon framför, innebär det inte att hon skulle uppfylla diagnosen - d.v.s. vara en "solklar kvinnlig narcissist". Är du med?
Citera
2026-05-11, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Det du beskriver låter inte bara som rädsla för närhet. Det låter också som att du faktiskt gillar själva dynamiken och maktkänslan i att ha män emotionellt nära utan att riktigt släppa in dem fullt ut. Och där blir det lite motsägelsefullt när du samtidigt säger att du “inte spelar spel”.

För du beskriver ju ganska tydligt hur roligt du tycker det är att styra dynamiken, känna övertag, hålla saker i ett laddat mellanläge och känna att du kan få män dit du vill... Det är också ganska talande att du nästan låter mer levande när du beskriver “leken” än när du beskriver trygghet eller relationer.

Jag tror heller inte att du egentligen hatar män eller sex. Det låter mer som att du har svårt för att bli verkligt sedd och emotionellt nådd av någon.

Du verkar ganska bekväm med flirt, fascination, psykologisk närhet, uppmärksamhet…men betydligt mindre bekväm med ömsesidig sårbarhet, beroende, vardaglig intimitet och att någon faktiskt får tillgång till dig på djupet.

Och jag tror att det är därför du beskriver att du blir “14 år i huvudet”. Det låter nästan som att du går in i ett yngre skyddsläge där relationer blir spel, charm och kontroll istället för verklig närhet.

För i ett spel kan du ha kontakt utan att behöva bli fullt känslomässigt sedd själv. Jag får känslan av att du är någon som håller dig själv i ständig rörelse för att slippa bli fullt emotionellt träffad av någon annan...och att det till slut riskerar att bli ganska tomt.

Vad hände för tre år sedan?

Jag har hört det förut faktiskt. Att jag gömmer mig för människor konstant i helt vanliga konversationer. Att jag håller en mask.
Jag är livrädd för mina egna känslor och på något sätt behöver jag gömma mig så att du inte ser hur skör jag är där under. Antar jag. Och hur obeskrivligt trött och utmattad jag är.

Jag är rädd för att tycka om någon, för det gör ändå alltid bara ont till slut.
Sex är isåfall det som är enkelt; man gör det man ska och drar.

Det låter helt sjukt men jag bevittnade ett likknull alltså 😂 Fick en jävla skum länk…. Det tog såklart sönder allt i mig, liksom sexlusten. Eftersom jag sen fick en sömnparalys där jag upplevde att min pappa våldtog mitt lik 😫 Nej det är inte vanligt för mig! Det är enda gången jag haft konstiga drömmar.
Men ändå, det har gått tre år?
Mardrömmarna om det slutade för ett år sen.
Senast redigerad av Kdjfbfbrnb 2026-05-11 kl. 20:05.
Citera
2026-05-11, 19:31
Medlem
Citat:

Hahaha ja sist knullade jag med en riktig ????? Jag vet inte. Men hans tunga roterade i hans öppna mun typ hela sexet. Inte som en elvisp. Inte i ett hångel. På avstånd. Med riktigt sliskiga rörelser med ansiktet.

Det hjälpte inte min lust att komma igång igen heller, så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Precis, vilket leder till en rad kanske halvdana sexupplevelser, vilket leder till meh.
Citera
2026-05-11, 23:17
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kdjfbfbrnb
Hatar och hatar är kanske fel ord. Jag tycker det känns onödigt, lite jobbigt att bli ”äcklig” av kroppsvätskor och allmänt omständigt. Slöseri med tid typ.
Så, okåt.
Hade en sexpartner tidigare som jag älskade att ha sex med dock, men vi blev bekväma i vårt sex och ingenting kändes stelt.

I övrigt tror jag att jag tänder på personligheter och inte utseenden.

Ok, du ogillar kroppsvätskor, då vet du åtminstone den grejen om din sexualitet. Meddela då detta till de män du träffar om tillfälle ges, så att sexet (om det nu kommer till det) inte blir onödigt slaskigt. Inget "spotta för att smörja fittan" och inget sprut i ansikte eller på bröst.

Antar att renlighet är viktigt också? Ren nyproducerad kuksaft (alltså kukens naturliga smörjmedel) är väl ändå mindre illa än otvättad smegma.

Men kan du inte sexfantisera ihop något som inte involverar kroppsvätskor så mycket? Sexfantiserar du alls? Jag antar att du gör det eftersom du säger att du älskade sexet med din tidigare partner. Eller var det hans uppskattning du i själva verket älskade, att kunna få någon så upphetsad? Observera skillnaden. Alla gillar att känna sig uppskattade, inget fel i det...

Om du tar SSRI eller vissa andra mediciner är det en extremt vanlig förklaring på om din sexlust minskat.
Citera
2026-05-11, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Men kan du inte sexfantisera ihop något som inte involverar kroppsvätskor så mycket? Sexfantiserar du alls? Jag antar att du gör det eftersom du säger att du älskade sexet med din tidigare partner. Eller var det hans uppskattning du i själva verket älskade, att kunna få någon så upphetsad? Observera skillnaden. Alla gillar att känna sig uppskattade, inget fel i det...

Om du tar SSRI eller vissa andra mediciner är det en extremt vanlig förklaring på om din sexlust minskat.

Nja alltså helt ärligt. Tänker jag på sex så tänker jag på det som om det var en promenad vi tog.
Jag reflekterar inte mer än så. Typ. ”Vi hade sex och det var …” är allt.
Men den där killen han var magisk i sängen. Den enda som gett mig en orgasm, och han kunde ge mig fler! Jag skulle ändå tippa på att jag legat med ett 40-tal totalt.
Citera
2026-05-11, 23:53
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kdjfbfbrnb
Nja alltså helt ärligt. Tänker jag på sex så tänker jag på det som om det var en promenad vi tog.
Jag reflekterar inte mer än så. Typ. ”Vi hade sex och det var …” är allt.
Men den där killen han var magisk i sängen. Den enda som gett mig en orgasm, och han kunde ge mig fler! Jag skulle ändå tippa på att jag legat med ett 40-tal totalt.

Jag får inte kläm på dig. Jag uppfattar det som om det finns en motsägelse mellan hur mycket du säger att du gillade sex med den där killen, samtidigt som du också säger att du "hatar sex" (eller hur du nu uttryckte det).

Jag tror det är det som Freud kallade "överjaget" som spökar. Alltså inlärda normer om vad man "ska" (förväntas) tycka beträffande sex. (Jag tar ej ställning för freudianismen som sådan)

Om min teori stämmer så är lösningen att du frågar dig själv vad som verkligen får det att "rinna till", snarare än hur du faktiskt levt ut din sexualitet (vilket inte nödvändigtvis är samma sak).

Det är nämligen vanligt att människor förnekar för sig själva både vad de egentligen gillar men inte vill erkänna, och vad de tror sig gilla men egentligen inte gillar.

Vi lever idag under "woke" överallt. Dessa aktivister är tydliga med att man bör attraheras av "goda" saker såsom HBTQ, glasögon, gemenskap, sång och dans. Självklart blir många lurade av detta och inser inte att vad de i själva verket tänder på kanske är mycket mer tabu. Om någon t ex tände på att bli spottad i ansiktet och kallad "hora", skulle den erkänna det för sig själv då? (Bara ett exempel, ingen insinuation om dig specifikt då vi tvärtom just konstaterade att du ogillar just kroppsvätskor)

Om man ska utvecklas som människa är självkännedom första steget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in