Citat:
Ursprungligen postat av
jontepsg
Håller med i det du säger. Men bara för att det inte pratas lika mycket om Rodri som det gör om t.ex. Foden eller Haaland, så har väl ändå alla pundits varit överens om att Rodri varit Citys viktigaste spelare senaste åren. Men han får nästan aldrig dom stora rubrikerna.
Men dagens fifa-kids verkar tänka mest på antalet mål samtidigt som dom bedömer spelarna efter deras livescore-betyg.
Många av fifa-kidsen hänger väl också typ på tiktok där du får 8 sekunders-klipp där en winger fintar 2-3 spelare och drar den i krysset eller någon 10a slår en rabona-pass till en anfallare som dunkar in den på volley. Men den nytta som spelare som Rice eller Rodri bidrar med är ju främst något som märks om du kollar 90 minuter varje helg eller får se laget spela utan spelaren och insatserna dippar.
Samtidigt har man nog själv haft den mentaliteten förr också att man mest kollade på vilka som avgjorde matcherna (så målvakt bakåt eller offensiva spelare framåt). Tror inte jag uppskattade spelare som t.ex. Carrick eller Fletcher så mycket som jag borde gjort - men när de spelade i klubben så tänkte man "Äh de gör ju det jobbet jag förväntar mig av en CM". Sen fick man gå igenom många år av lidande där man har sett spelare som Cleverley, Schneiderlin, Matic, Amrabat, Fred, Mctominay (okej han har blommat ut i Napoli men blandade och gav här) spela på mittfältet.
Tror på det hela att det finns många bra CMs som man inte uppskattar förräns de är borta, mest för att många av dem inte bidrar med mål/assist utan något annat. (Energi, vinnarmentalitet, pådrivare osv)