2026-05-09, 13:21
  #3829
Medlem
HycklarSveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Om han nu förtjänar det, varför ta upp en statistik som på något sätt skall förminska Bruno som dessutom tar med alla andra tävlingar?

Bruno har än så länge 19 assist, har skapat 120 målchanser, har gjort 8 mål - att göra det efter ha spelat halva säsongen som en hybrid-sexa i ett disfunktionellt United visar ännu mer hur ensam han är i översta skiktet sedan KbB lämnade.

Tyckte det var en intressant statistik, samt att det är relevant eftersom det är mycket tuffare för Rice att hålla en sån jämn nivå under hela säsongen när han spelat mer än 1000 minuter fler än Bruno. Rice har spelat med skador och man märker att han är helt slut, men ändå så fortsätter han prestera på väldigt höga nivåer rakt igenom.

Jag har inga stora problem med att Bruno vinner, men tycker ändå Rice hade förtjänat det också. Fotboll är mer än bara mål och assist, och Rice enligt mig är en komplett mittfältare, dock när Bruno är så nära en rekordsäsong som han gjort så kan jag ändå förstå det. Grattis till Bruno!
Citera
2026-05-09, 13:22
  #3830
Medlem
HycklarSveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Enligt Malajandersson så är det den bästa stämningen hen upplevt sen han var på Emirates 1986! Bara en sån sak.

Hahaha
Citera
2026-05-09, 13:56
  #3831
Moderator
zanteras avatar
Det är dock inte ofta som en "städgumma" på mittfältet får samma respekt/hype som kreativa spelare. En 10a eller winger med mycket mål/assist eller en striker som gör mycket mål kommer alltid vara hetare och närmare priser än en 6a/8a som slår 75% av passningarna i sidled och 'kontrollerar' tempot i en match t.ex. Visst ibland får man en Rodri eller Kante som blir extremt hyllade (med all rätta), även Rice har ju fått mycket positivt denna säsongen men det känns ofta som förväntningarna på den typen av spelare är något annorlunda. De förväntas göra jobbet jämfört med offensivare spelare som antingen sågas eller hyllas beroende på sin output.

Sen ligger det väl alltid lite som bonus med spelare som sticker ut i ett lag som blandat och gett. Att vara bra i ett lag där de flesta varit bra sticker inte ut lika mycket.
Citera
2026-05-10, 10:23
  #3832
Medlem
jontepsgs avatar
West Ham bör vara det perfekta motståndet för Arsenal idag, dom är mer desperata efter en vinst. Om dom vill satsa på 3p så kommer dom inte kunna köra samma taktik som dom gjorde i förra matchen, dvs försvara extremt lågt och hoppas på det bästa med kontringar och fasta situationer. Förhoppningsvis så går dom för en vinst så att dom måste lämna stora ytor öppna.

Sena söndagsmatcher är f.ö. ren tortyr. Speciellt när det är lite viktigare matcher.
Citera
2026-05-10, 10:45
  #3833
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Det är dock inte ofta som en "städgumma" på mittfältet får samma respekt/hype som kreativa spelare. En 10a eller winger med mycket mål/assist eller en striker som gör mycket mål kommer alltid vara hetare och närmare priser än en 6a/8a som slår 75% av passningarna i sidled och 'kontrollerar' tempot i en match t.ex. Visst ibland får man en Rodri eller Kante som blir extremt hyllade (med all rätta), även Rice har ju fått mycket positivt denna säsongen men det känns ofta som förväntningarna på den typen av spelare är något annorlunda. De förväntas göra jobbet jämfört med offensivare spelare som antingen sågas eller hyllas beroende på sin output.

Sen ligger det väl alltid lite som bonus med spelare som sticker ut i ett lag som blandat och gett. Att vara bra i ett lag där de flesta varit bra sticker inte ut lika mycket.

Håller med i det du säger. Men bara för att det inte pratas lika mycket om Rodri som det gör om t.ex. Foden eller Haaland, så har väl ändå alla pundits varit överens om att Rodri varit Citys viktigaste spelare senaste åren. Men han får nästan aldrig dom stora rubrikerna.

Men dagens fifa-kids verkar tänka mest på antalet mål samtidigt som dom bedömer spelarna efter deras livescore-betyg.
Citera
2026-05-10, 11:57
  #3834
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Håller med i det du säger. Men bara för att det inte pratas lika mycket om Rodri som det gör om t.ex. Foden eller Haaland, så har väl ändå alla pundits varit överens om att Rodri varit Citys viktigaste spelare senaste åren. Men han får nästan aldrig dom stora rubrikerna.

Men dagens fifa-kids verkar tänka mest på antalet mål samtidigt som dom bedömer spelarna efter deras livescore-betyg.

Många av fifa-kidsen hänger väl också typ på tiktok där du får 8 sekunders-klipp där en winger fintar 2-3 spelare och drar den i krysset eller någon 10a slår en rabona-pass till en anfallare som dunkar in den på volley. Men den nytta som spelare som Rice eller Rodri bidrar med är ju främst något som märks om du kollar 90 minuter varje helg eller får se laget spela utan spelaren och insatserna dippar.

Samtidigt har man nog själv haft den mentaliteten förr också att man mest kollade på vilka som avgjorde matcherna (så målvakt bakåt eller offensiva spelare framåt). Tror inte jag uppskattade spelare som t.ex. Carrick eller Fletcher så mycket som jag borde gjort - men när de spelade i klubben så tänkte man "Äh de gör ju det jobbet jag förväntar mig av en CM". Sen fick man gå igenom många år av lidande där man har sett spelare som Cleverley, Schneiderlin, Matic, Amrabat, Fred, Mctominay (okej han har blommat ut i Napoli men blandade och gav här) spela på mittfältet.

Tror på det hela att det finns många bra CMs som man inte uppskattar förräns de är borta, mest för att många av dem inte bidrar med mål/assist utan något annat. (Energi, vinnarmentalitet, pådrivare osv)
Citera
2026-05-10, 17:03
  #3835
Medlem
goseigens avatar
Elanga verkar vara helt i frysboxen. I dagens match bytte man högerytter, men Elanga kom inte in ändå. Så han är som bäst tredjeval nu.

Ser jag på transfermarkt också så har han knappt gjort något i ligan i år. En assist är vad jag hittar på 1284 minuter.
Citera
2026-05-10, 20:11
  #3836
Medlem
Arsenal har tagit 5 av 18 möjliga poäng mot topp 4 denna säsong (11 av 30 poäng mot topp 6). Nuvarande topp 6 har alla vunnit en match mot Arsenal (vilket är de enda matcher Arsenal förlorat).
__________________
Senast redigerad av xowodim 2026-05-10 kl. 20:17.
Citera
2026-05-10, 20:42
  #3837
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Elanga verkar vara helt i frysboxen. I dagens match bytte man högerytter, men Elanga kom inte in ändå. Så han är som bäst tredjeval nu.

Ser jag på transfermarkt också så har han knappt gjort något i ligan i år. En assist är vad jag hittar på 1284 minuter.

Han har haft en konstig säsong, men lite underhållande att hans bästa match var mot Barca haha. Han ska spela i ett rent kontringslag, det är väl det enda han är bra på.
Citera
2026-05-10, 21:16
  #3838
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Arsenal har tagit 5 av 18 möjliga poäng mot topp 4 denna säsong (11 av 30 poäng mot topp 6). Nuvarande topp 6 har alla vunnit en match mot Arsenal (vilket är de enda matcher Arsenal förlorat).

Jaha? Fram till i år hade Arsenal inte förlorar mot "big 6" på flera år, inte blev det några titlar för det.
Citera
2026-05-11, 07:09
  #3839
Medlem
Beaver14s avatar
Hot take.

David Raya är världens bästa målvakt.

Alla snackar om VAR-beslutet igår men hade inte Raya räddat Fernandes friläge innan hade vi aldrig hamnat i den situationen. Vet inte hur många gånger Raya har varit nästintill sysslolös för att sen göra en idioträddning som räddar oss matchen. En del påstår att vårt försvar gör Raya bra, jag påstår att vårt försvar tillåts vara aggressivt eftersom de vet att de har Raya bakom sig.

Golden glove för tredje raka året.
Citera
2026-05-11, 08:22
  #3840
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HycklarSverige
Tyckte det var en intressant statistik, samt att det är relevant eftersom det är mycket tuffare för Rice att hålla en sån jämn nivå under hela säsongen när han spelat mer än 1000 minuter fler än Bruno. Rice har spelat med skador och man märker att han är helt slut, men ändå så fortsätter han prestera på väldigt höga nivåer rakt igenom.

Jag har inga stora problem med att Bruno vinner, men tycker ändå Rice hade förtjänat det också. Fotboll är mer än bara mål och assist, och Rice enligt mig är en komplett mittfältare, dock när Bruno är så nära en rekordsäsong som han gjort så kan jag ändå förstå det. Grattis till Bruno!
Absolut är det mer än bara mål och assists och hade Bruno haft en mer "normal" säsong liknande andra offensiva mittfältare så hade jag nog hållt med dig. Denna säsongen har hans output dock vart så sjukt mycket högre än alla andra så det går inte att blunda för - även om Rice på det stora hela om man tittar på helheten är en mer komplett spelare.

Zantera nämde Fletcher och jag minns när han slog igenom, det kändes som jag var den enda som ansåg den killen vara bra på den tiden, han och Butt tillät så många andra att vara så mycket bättre. Det finns ju många andra exempel där som Makelele i Real som rasa som ett korthus när han lämnade fastän de hade stora spelare på många positioner.

Nåja, nu är guldet ert denna säsong och det är bara att gratulera er trevliga Arsenal-fans på detta forumet. Ni har vart bäst under säsongen, sen att ni har en del spelare och tränare som man verkligen avskyr p g a deras sätt och attityd är väl som Keano säger - det är ett bra tecken när andra avskyr en för då gör man något bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in