Citat:
Ursprungligen postat av
Vatos.Locos
Tycker ni verkligen att ligan har varit bra denna säsong? Det enda spännande är mitten där många klubbar bara är två-tre poäng bakom varandra. Aston Villa spelade uselt i höstas och är bara några poäng bakom serieledaren som gör sin bästa säsong på 20år.
Bournemouth och Sunderland var roliga en minut. Sedan otroligt mycket skador för många klubbar.
Nej denna säsong kommer inte hamna bland topp fem.
Argumentet är alltså, att om England har fem lag av åtta bland de bästa i CL, så tyder det på att ligan är bra. Ändå kan sådana lag ha problem i ligan, vilket väl tyder på att andra lag också är bra.
Det bör betyda att kvaliteten, vad gäller att vinna är bra, bara det att andra lag också har den.
Nu har ju taka tuka fått problem. Lag har sedan ett tag börjat med man-man mycket mer än zonspel, och flera lag har återgått till ett rakare spel, "hoof it up to the big man". Kanske är försvaren än mer packade än förut också, och det är kanske det som gör att mängden mål på fasta situationer har ökat, åtminstone relativt sett.
Huruvida det här är tråkigare eller roligare än förut är väl en smaksak. Hur som helst tyckte jag att Spanien var ganska tråkiga när de vann vm 2010, men de flesta spanjorer skiter nog i det
Fotboll är väl på det där sättet, spelet är så dynamiskt att man nog inte kan försöka renodla bara en strategi, för då kommer det att komma en pragmatisk motståndare som fattar hur man ska stoppa den. Det blir lite som om olika sätt att spela på, alla fanns på ett stort snurrande hjul, och kan komma tillbaka i framtiden, när utvecklingen har gått från 12 till 1.
Jag har också uppskattat många matcher i år, men man kan bara titta på så mycket. 10 matcher varje helg blir närmare ett dygn tittande på fotboll. Det går inte. Därför är min kunskap förstås väldigt begränsad.