2026-05-11, 04:03
Medlem
TS måste ha gått i friskola! Näringsinnehållet i alla livsmedel i EU anges per 100g!
Citera
2026-05-11, 05:07
Medlem
Mohaves avatar
Vad är du ute efter? Ät en gurka om du inte vill äta kalorier!
Citera
2026-05-11, 06:30
Medlem
Snabbnudlar är förfriterade i olja så det är en liten kolhydratsfettklump du lägger i kastrullen, självklart är det en kaloribomb. Köp färska (mjuka) nudlar istället om du vill dra ner på kalorierna.
Citera
2026-05-11, 06:33
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Har alltid haft svårt för siffror så det är ingen idé. Pizzan jag pratar om är:

https://www.willys.se/produkt/Ham-och-Cheese-Pizza-Slice-Fryst-101424201_ST

Där står det direkt på förpackningen att pizzan väger 140g och att det är 317kcal per slice/140g.

Det är alltså fler kalorier i ett paket snabbnudlar än en mycket god proteinpizza full av ost? Oj oj oj. En tankeställare helt klart.

Välj fiskgrantängen nästa gång, https://www.willys.se/produkt/Skaldjurssas-Fiskgratang-Fryst-1-Port-101187570_ST
Mer proteiner, mer mat samt ungefär lika många kilokalorier som din pizza.
Citera
2026-05-11, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
TS måste ha gått i friskola! Näringsinnehållet i alla livsmedel i EU anges per 100g!

Nej, poängen är att vissa produkter (t.ex nudlar) visar kcal enbart per 100ml, eller snarare = tillagad produkt.
Ingenstans på produkten står det "kcal per 100g"
Ibland är det likadant på ris.

Jag håller med TS om att det är väldigt konstigt.

När jag tillagar nudlar så måttar jag inte upp 4dl vatten, utan kör lite ögonmått. Så deras färdiglagade kcal angivning är totalt irrelevant.
Särskilt när det kommer till ris, då det finns olika tillagningsmetoder som kräver olika mängder vatten, dessutom så vill vissa ha det med olika konsistenser - det som är angivet på baksidan är således aldrig rätt.

Man borde precis som du säger, enbart visa kcal per 100g (otillagat)
Citera
2026-05-11, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Nej, poängen är att vissa produkter (t.ex nudlar) visar kcal enbart per 100ml, eller snarare = tillagad produkt.

När jag tillagar nudlar så måttar jag inte upp 4dl vatten, utan kör lite ögonmått. Så deras färdiglagade kcal angivning är totalt irrelevant.
Särskilt när det kommer till ris, då det finns olika tillagningsmetoder som kräver olika mängder vatten, dessutom så vill vissa ha det med olika konsistenser - det som är angivet på baksidan är således aldrig rätt.

Finns ju alltid en innehållsförteckning på baksidan av alla produkter och där står kcal per 100g.

Ett riktmärke. Allt som man köper som innehåller mest socker och mjöl är 400kcal per 100g. Tex godis, pasta, ris, kakor.
Citera
2026-05-11, 07:58
Medlem
Citat:
Jag har alltid köpt snabbnudlar på Willys, Demae Ramen Biff Nudlar.

På förpackningen står det att det är 100g!

På innehållsförteckningen står det 100ml:
93 kilokalori

Jag har inte läst så noga så jag trodde att ett nudelpaket innehåller 93 kalorier.

Visst, jag är korkad och när jag frågade AI så säger den att dessa nudlar, ett helt paket innehåller nästan 400 kcal. Kan någon förklara? Det enda man tillsätter är ju vatten så varför står det inte klart och tydligt på paketet att det är en fet kaloribomb?

Jag åt idag i stället en mycket god kalorisnål, proteinrik pizza med massa ost från Willys som har ett lägre kaloriinnehåll. Kan det verkligen stämma?

Då hade en kunnat käka fyra Päronsplit istället, jag vet vad jag hade valt😂
Citera
2026-05-11, 07:59
Medlem
Imnshos avatar
Snabbnudlar, fryspizza, frysgratäng.....
Vad är det med folk nuförtiden, orkar man inte laga mat längre?

Tror man får tänka mer på kaloriförbrukning och inte bara kaloriintag, lata människor lägger på hullet.

Också mer näring i hemlagat, vad innehåller en frysgratäng, tre räkor och pulvermos?
Citera
2026-05-11, 08:10
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:

Jag åt idag i stället en mycket god kalorisnål, proteinrik pizza med massa ost från Willys som har ett lägre kaloriinnehåll. Kan det verkligen stämma?
Tror inte den var såååå god, så det kan inte stämma.
Citera
2026-05-11, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hantverkshasch
Snabbnudlar är förfriterade i olja så det är en liten kolhydratsfettklump du lägger i kastrullen, självklart är det en kaloribomb. Köp färska (mjuka) nudlar istället om du vill dra ner på kalorierna.

Nej.

Snabbnudlar består till nästan 90% av nudlar = pasta = vete.

Dessa snabbnudlar väger runt 100 g i torkad form och 100 g pasta innehåller runt 350-360 kalorier.

Köper du färska/mjuka nudlar så är färre kalorier per 100 g men det beror på att de innehåller vatten.
Citera
2026-05-11, 08:58
Medlem
Studsbolls avatar
Fast äter någon nudlar överhuvudtaget i annat syfte än få i sig billigast tänkbara energi? Det är knappast en kulinarisk läckerhet.
Citera
2026-05-11, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson

Det är ju lätt att räkna ut hur många kalorier en portion har av snabbnudlarna - sen spelar det ingen roll om man har 3 dl vatten eller 8 dl vatten - det är samma mängd kalorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in