2026-05-10, 22:40
Avslutad
Jag har alltid köpt snabbnudlar på Willys, Demae Ramen Biff Nudlar.

På förpackningen står det att det är 100g!

På innehållsförteckningen står det 100ml:
93 kilokalori

Jag har inte läst så noga så jag trodde att ett nudelpaket innehåller 93 kalorier.

Visst, jag är korkad och när jag frågade AI så säger den att dessa nudlar, ett helt paket innehåller nästan 400 kcal. Kan någon förklara? Det enda man tillsätter är ju vatten så varför står det inte klart och tydligt på paketet att det är en fet kaloribomb?

Jag åt idag i stället en mycket god kalorisnål, proteinrik pizza med massa ost från Willys som har ett lägre kaloriinnehåll. Kan det verkligen stämma?
Citera
2026-05-10, 22:47
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Jag har alltid köpt snabbnudlar på Willys, Demae Ramen Biff Nudlar.

På förpackningen står det att det är 100g!

På innehållsförteckningen står det 100ml:
93 kilokalori

Jag har inte läst så noga så jag trodde att ett nudelpaket innehåller 93 kalorier.

Visst, jag är korkad och när jag frågade AI så säger den att dessa nudlar, ett helt paket innehåller nästan 400 kcal. Kan någon förklara? Det enda man tillsätter är ju vatten så varför står det inte klart och tydligt på paketet att det är en fet kaloribomb?

Jag åt idag i stället en mycket god kalorisnål, proteinrik pizza med massa ost från Willys som har ett lägre kaloriinnehåll. Kan det verkligen stämma?
Pizza med massa ost på? Lågt kaloriinnehåll? Nej, det stämmer såklart inte. Du måste lära dig hur man räknar kalorier.

Vad gäller nudelpaketet stämmer det säkerligen att den innehåller 93 kcal/100 ml, men då står det sannolikt på förpackningen också att man ska addera 400 ml vatten eller liknande. 4*93 = 372 kcal.

Tillbaka till skolbänken med skolmatten med andra ord!
Citera
2026-05-10, 22:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Pizza med massa ost på? Lågt kaloriinnehåll? Nej, det stämmer såklart inte. Du måste lära dig hur man räknar kalorier.

Vad gäller nudelpaketet stämmer det säkerligen att den innehåller 93 kcal/100 ml, men då står det sannolikt på förpackningen också att man ska addera 400 ml vatten eller liknande. 4*93 = 372 kcal.

Har alltid haft svårt för siffror så det är ingen idé. Pizzan jag pratar om är:

https://www.willys.se/produkt/Ham-och-Cheese-Pizza-Slice-Fryst-101424201_ST

Där står det direkt på förpackningen att pizzan väger 140g och att det är 317kcal per slice/140g.

Det är alltså fler kalorier i ett paket snabbnudlar än en mycket god proteinpizza full av ost? Oj oj oj. En tankeställare helt klart.
Citera
2026-05-10, 22:55
Medlem
Citat:
Har alltid haft svårt för siffror så det är ingen idé. Pizzan jag pratar om är:

https://www.willys.se/produkt/Ham-och-Cheese-Pizza-Slice-Fryst-101424201_ST

Där står det direkt på förpackningen att pizzan väger 140g och att det är 317kcal per slice/140g.

Det är alltså fler kalorier i ett paket snabbnudlar än en mycket god proteinpizza full av ost? Oj oj oj. En tankeställare helt klart.
håller med , det låter lite bakvänt men det kanske är så
Citera
2026-05-10, 23:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus

Är inte detta ett sätt att lura lågbegåvade nudelätare som jag själv? Det står stort på framsidan "100G" men i innehållsförteckningen så står det 100ML. Hur ska jag som inte kan räkna, räkna ut detta? Förstår fortfarande inte. Varför ens skriva 100G stort på framsidan när det har noll betydelse?
Citera
2026-05-10, 23:19
Medlem
Citat:
Är inte detta ett sätt att lura lågbegåvade nudelätare som jag själv? Det står stort på framsidan "100G" men i innehållsförteckningen så står det 100ML. Hur ska jag som inte kan räkna, räkna ut detta? Förstår fortfarande inte. Varför ens skriva 100G stort på framsidan när det har noll betydelse?

På Eldorado Snabbnudlar Kyckling så står både näringsvärde per 100 gram (452 kcal) och per 485 gram (385 kcal). Det senare är tillagad form då man tillsätter 400 gram vatten.

Lite intressant att energiinnehållet sjunker lite efter tillagning.

Och för Samyang Ramen Snabbnudlar Kyckling så står bara näringsvärde för otillagad produkt.

Frågan är vad lagen säger, ska näringsvärdet gälla otillagad eller tillagad produkt?
Senast redigerad av Hominem 2026-05-10 kl. 23:24.
Citera
2026-05-10, 23:30
Avslutad
Fattar inte
Citera
2026-05-10, 23:41
Medlem
dasiniles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
På Eldorado Snabbnudlar Kyckling så står både näringsvärde per 100 gram (452 kcal) och per 485 gram (385 kcal). Det senare är tillagad form då man tillsätter 400 gram vatten.

0.85 * 452 = 384
Citera
2026-05-11, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Inte så egentligen, orsaken är ju helt enkelt att man spär ut det med vatten. I princip all torrmat får ett lägre energiinnehåll i tillagad form. Så häll i i vatten så har du helt enkelt spätt ut det, inte konstigare än så.

Och en del mat som redan har vatten otillagat borde få ett högre energiinnehåll när vattnet kokas bort.
Senast redigerad av Ballooong 2026-05-11 kl. 00:24.
Citera
2026-05-11, 00:35
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
100 gram har inte noll betydelse. Det är 100g nudlar i påsen, eller hur?

Att de sen pratar om 100 ml är nog för att det är en måltid du köper, inte en råvara. Hade varit annorlunda ifall du köpt en fet kartong makaroner eller nudlar och inte "färdigmat" som den lilla nudelpåsen med tillhörande olja/kryddor kanske klassas som. Då hade det förmodligen näringsvärden specificerats per 100 gram.

Jag tycker att du krånglar till det. En bra start är att förstå att ett gram kolhydrater är 4 kcal, ett gram protein är 4 kcal och ett gram fett är 9 kcal. Torra nudlar är kolhydrater, alltså omkring 400 kcal per hekto.
Citera
2026-05-11, 00:38
Medlem
Nudlar är mjöl. Mjöl är kalorier. Vad är oklart i detta?
Citera
2026-05-11, 00:58
Medlem
Vem0ths avatar
Ett pack nudlar beräknas landa runt 450-500 kalorier. Visserligen mättar inte ett pack men om man dumpar ned lite frysta grönsaker som ärtor, majs och bönor så mättar den mer med ett tak på ca 700kcal. Och den mättar magen.

Serveringsförslagen du ser på nudelpaketen är en bra riktlinje att följa efter eftersom dessa föreställa hela måltider och inte bara nudlarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in