2026-05-11, 09:21
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Nej.

Snabbnudlar består till nästan 90% av nudlar = pasta = vete.

Dessa snabbnudlar väger runt 100 g i torkad form och 100 g pasta innehåller runt 350-360 kalorier.

Köper du färska/mjuka nudlar så är färre kalorier per 100 g men det beror på att de innehåller vatten.

Jo, det är absolut sant att snabbnudlar (oftast?) har friterats innan. Jämför näringsinnehållet på snabbnudlar och vanliga enkla äggnudlar i affären. Det spelar ingen roll om man tittar på torkade eller färska, det räcker med att se proportionerna av fett och kolhydrater. Hos vanliga nudlar kan det gå 20-30 g kolhydrater för varje gram fett, hos snabbnudlar är det snarare 4-5 g. Alltså betydligt mer mättat fett i snabbnudlar.
Citera
2026-05-11, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Jag har alltid köpt snabbnudlar på Willys, Demae Ramen Biff Nudlar.

På förpackningen står det att det är 100g!

På innehållsförteckningen står det 100ml:
93 kilokalori

Jag har inte läst så noga så jag trodde att ett nudelpaket innehåller 93 kalorier.

Visst, jag är korkad och när jag frågade AI så säger den att dessa nudlar, ett helt paket innehåller nästan 400 kcal. Kan någon förklara? Det enda man tillsätter är ju vatten så varför står det inte klart och tydligt på paketet att det är en fet kaloribomb?

Jag åt idag i stället en mycket god kalorisnål, proteinrik pizza med massa ost från Willys som har ett lägre kaloriinnehåll. Kan det verkligen stämma?
Haha, vem fan handlar på willys? Det är väl bara invandrare som springer i de där butikerna?
Citera
2026-05-11, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Nej.

Snabbnudlar består till nästan 90% av nudlar = pasta = vete.

Dessa snabbnudlar väger runt 100 g i torkad form och 100 g pasta innehåller runt 350-360 kalorier.

Köper du färska/mjuka nudlar så är färre kalorier per 100 g men det beror på att de innehåller vatten.

Plus att dom är förfriterade i fett, det är sen gammalt.

Edit: eller om palmoljan är inbakad i själva pastan, nu blir jag osäker på om jag minns rätt. Men huvudsaken är att snabbnudlar innehåller fett och färska nudlar och italiensk pasta gör det inte.
Senast redigerad av Hantverkshasch 2026-05-11 kl. 09:39.
Citera
2026-05-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hantverkshasch
Plus att dom är förfriterade i fett, det är sen gammalt.

Edit: eller om palmoljan är inbakad i själva pastan, nu blir jag osäker på om jag minns rätt. Men huvudsaken är att snabbnudlar innehåller fett och färska nudlar och italiensk pasta gör det inte.

Jag förstår inte meningen med det?

Det går ju köpa såna där rektangulära "knippen" med torkade nudlar - varför är snabbnudlarna friterade i fett? Det måste väl vara billigare att koka i vatten och sedan frystorka.

Om man t ex tar ett knippe från en sån här:

https://www.mathem.se/se/products/8809-spicefield-aggnudlar/?utm_campaign=bb-mathem-shopping&gad_source=1&gad_campaignid=20481271670&g braid=0AAAAAD676naY3MleS5MwRVcwdz8jSxwOD&gclid=Cj0 KCQjw_IXQBhCkARIsADqELbImnP8-XlxXu3_CT9epx7a8Bn4D0zYLmNe2OY8ixoCPzI9wRrTRFwMaAo OlEALw_wcB

och kryddpåsen från en sån här:

https://www.mathem.se/se/products/4221-samyang-ramen-snabbnudlar-kycklingsmak/?utm_campaign=bb-mathem-shopping&gad_source=1&gad_campaignid=20481271670&g braid=0AAAAAD676naY3MleS5MwRVcwdz8jSxwOD&gclid=Cj0 KCQjw_IXQBhCkARIsADqELbKpQ-mUHtjW_Z5I46sSDZUtC51ST51GIxa_OX7KNSIau4IAJ7mcllAa AtCFEALw_wcB

Blir det allt för torrt då? Fast det borde funka för man har ju vattnet kvar.
Senast redigerad av poiuy1298 2026-05-11 kl. 11:42.
Citera
2026-05-11, 11:35
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Fast äter någon nudlar överhuvudtaget i annat syfte än få i sig billigast tänkbara energi? Det är knappast en kulinarisk läckerhet.

Inte ens billigt men det är en hyfsad god snabbrätt o ha i reserv o med en klick smör så får man lite energi
Citera
2026-05-11, 11:51
Medlem
bomhulls avatar
Köp en konservsoppa istället och värm i mikron. Nyttgare/samma pris och snabbt
Citera
2026-05-11, 12:13
Medlem
Sjukt konstigt att ange en torrvara i g/100ml.
Borde vara förbjudet i EU.

Men att TS på fullaste allvar inte såg något konstigt i att "Demae Ramen Beef" innehöll 93kcal, medans nudlepaketen bevid innehåller 440kcal (Samyang) när bådas huvudingrediens är vetemjöl tätt följt av palmolja är oxå lite konstigt.
Citera
2026-05-11, 12:22
Medlem
Dessutom är det "tomma" kalorier, typ lika nyttigt som vitt socker.
Citera
2026-05-11, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Sjukt konstigt att ange en torrvara i g/100ml.
Borde vara förbjudet i EU.

Men att TS på fullaste allvar inte såg något konstigt i att "Demae Ramen Beef" innehöll 93kcal, medans nudlepaketen bevid innehåller 440kcal (Samyang) när bådas huvudingrediens är vetemjöl tätt följt av palmolja är oxå lite konstigt.

https://europa.eu/youreurope/business/product-requirements/food-labelling/nutrition-declaration/index_sv.htm

Citat:
Energivärdet och mängden näringsämnen ska motsvara innehållet i livsmedlet vid försäljning. Om produkten måste beredas innan den konsumeras kan uppgifterna beskriva livsmedlets näringsvärde som konsumtionsfärdig.

Energivärdet ska

beräknas med hjälp av de omräkningsfaktorer som anges i bilaga 14 till förordningen
anges i kilojoule (kJ) och kilokalorier (kcal) per 100 g eller per 100 ml.
Mängden näringsämnen ska anges per 100 g eller per 100 ml.
Citera
2026-05-11, 12:50
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Dessutom är det "tomma" kalorier, typ lika nyttigt som vitt socker.

Ja , typ kan användas som energi i nödfall
Citera
2026-05-11, 13:01
Medlem
Muwltipliers avatar
De flesta snabbnudlar friteras innan de torkas och paketeras. Därav det höga energiinnehållet.

De finns de som lufttorkas, de innehåller mycket mindre kalorier, typ som pasta i allmänhet.
Citera
2026-05-11, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muwltiplier
De flesta snabbnudlar friteras innan de torkas och paketeras. Därav det höga energiinnehållet.

De finns de som lufttorkas, de innehåller mycket mindre kalorier, typ som pasta i allmänhet.

Så mycket mindre verkar det inte vara.

De snabbnudlar som TS pratade om innehöll runt 400 kalorier per 100g.

Pasta (torr) innehåller runt 350-360 kalorier per 100g.

Mjöl (som pasta består av) innehåller runt 360 kalorier per 100g.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in