2026-05-10, 23:45
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Så… De är alltså lika verkliga som gud?

Religion är nåt man tror på, UFOs är nåt vi vet finns, vi vet bara inte vad det är.

Om man nu inte dumförklarar sig själv och vägrar inse den massiva bulk av bevis som finns.
Frågan om dom finns är överspelad, frågan är vad de är.
Citera
2026-05-11, 00:03
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mixilla
En fråga som varit i mitt huvud ett antal år. Jag vill inte förutsätta att ufon är verkliga, men om det skulle visa sig att de är det hur tror du att du och ditt liv skulle påverkas? Skulle du bry dig eller inte?
Ett antal milstolpar de senaste åren som hintar om att detta kanske är något att ta på allvar:
2017 New York Times släpper artikel om att amerikanska försvaret har haft hemliga ufoprogram länge. Pentagon erkänner att ett antal läckta videos är sanna.
2023 visselblåsaren David Grusch vittnar inför kongressen i USA om att han har varit hemliga ufopogram på spåren i sitt arbete i underrättelsetjänsten. Två andra vittnar också bland annat en stridspilot som själv varit vittne.
2024 nya visselblåsare vittnar i kongressen om att ufoprogram är verkliga, även berättelser från ögonvittnen.
2025 fler vittnesmål i kongressen.
2026 Februari Donald Trump lovar att släppa ufo filer på grund av det stora allmänintresset.
2026 Maj den första av flera utlovade bachel av filmer videor och undersökningsmaterial släpps på www.war.gov/ufo

Släpps det något officiellt om UFO från "högre ort" så är det typ 90% risk att det är desinformation i något lämpligt syfte alt en suddig bild på något föremål som man faktiskt inte vet exakt vad det var (men troligen var det ett militärt experimentellt flygplan/drönare med den absolut senaste teknologin - i motsats till vad många skulle tro så genomför militären världen över div flybys med sådana jämte civilt flyg för att se hur reaktionerna blir - finns flera sådana kända fall där man många år efteråt kunnat bekräfta vad det sannolikt var för typ av militär farkost).

Däremot finns bra vittnesmål från helt vanliga piloter ang farkoster som sannolikt inte skulle existerat ens i militärens värld när dessa inträffade. Detta är ett utav de bästa fallen jag vet om i sammanhanget:

Pilot Júlio Miguel Guerra's plane was circled by a UFO during the 1982 Ota Air Base incident
Eyes On Cinema

https://www.youtube.com/watch?v=P_SB4-XipM8

Mitt simpla svar på TS frågeställning? Jag skulle inte alls bli förvånad. Otroligt förvånad skulle jag dock bli ifall dom initierade nån mer sofistikerad direktkontakt. För då hade åtminstone jag anat ugglor i mossen s a s.
Citera
2026-05-11, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
"det åtminstone bör finnas ca 500 miljoner sådana jordlika, beboeliga planeter i Vintergatan."

Så har liv uppstått en gång, kan det ske en gång till, och med bara 500 miljoner möjligheter i Vintergatan så närmar sig antalet beboeliga planeter (möjligheter att liv kan uppstå) "astronomiska nummer" för hela universum.

https://www.uu.se/institution/fysik-och-astronomi/samverkan/fraga-en-forskare/arkiv/2021-02-23-finns-det-liv-i-rymden

Javisst, men vad hjälper det när avstånden är så ofattbara? Det finns helt säkert miljoner eller miljarder planeter där liv existerar just nu.
Citera
2026-05-11, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Religion är nåt man tror på, UFOs är nåt vi vet finns, vi vet bara inte vad det är.

Om man nu inte dumförklarar sig själv och vägrar inse den massiva bulk av bevis som finns.
Frågan om dom finns är överspelad, frågan är vad de är.
Att tro på ufon är som att tro på gud. Båda backas upp av det tvärsäkra "trust me, bro".
Citera
2026-05-11, 09:46
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Att tro på ufon är som att tro på gud. Båda backas upp av det tvärsäkra "trust me, bro".

Ok. Visa filmer, radarblipppar, foton, flera samtidiga ögonvittnen, etc, på gud.

Ufos existens är en realitet. Du kan ju börja med att lyssna på kongressförhören i USA. Vi vet att de är här, vi vet bara inte vad de är.

Att jämföra med gud är ju bara löjligt.
Citera
2026-05-11, 10:08
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Javisst, men vad hjälper det när avstånden är så ofattbara? Det finns helt säkert miljoner eller miljarder planeter där liv existerar just nu.

Astronomiska avstånd ÄR ett argument.
Men det är inte ett DEFINITIVT argument.

Ditt påstående bygger på antagandet att mänsklighetens nuvarande teknik representerar den övre gränsen för vad som är möjligt i alla Universums kombinerade civilisationer.

För att kunna dra den slutsatsen måste vi först känna till:

1. Fysikens fullständiga lagar på alla plan
2. Rymdtidens verkliga struktur
3. Kvantmekanikens yttersta gränser
4. Informations- och beräkningsfysikens absoluta tak
5. Medvetandets maximala potential
6. Vad miljoner års teknisk evolution kan producera.
Vi har haft avancerad elektronik i ungefär 100 år och modern datorutveckling i några decennier. Att utifrån det sätta en gräns för vad som är möjligt för civilisationer som kan vara miljontals år äldre är hyfsat extremt.
En civilisation som är 1 miljon år före oss kanske är lika obegriplig för oss som internet vore för en stenåldersmänniska.
Citera
2026-05-11, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ok. Visa filmer, radarblipppar, foton, flera samtidiga ögonvittnen, etc, på gud.

Ufos existens är en realitet. Du kan ju börja med att lyssna på kongressförhören i USA. Vi vet att de är här, vi vet bara inte vad de är.

Att jämföra med gud är ju bara löjligt.
Du har aldrig mött dem, aldrig sett dem, aldrig känt av deras närvaro på något sätt men ändå vet du att de är här? Hör du inte hur religiöst det låter?

Ufon är något du tror på, precis som en gud.
Citera
2026-05-11, 10:19
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mixilla
En fråga som varit i mitt huvud ett antal år. Jag vill inte förutsätta att ufon är verkliga, men om det skulle visa sig att de är det hur tror du att du och ditt liv skulle påverkas? Skulle du bry dig eller inte?
Ett antal milstolpar de senaste åren som hintar om att detta kanske är något att ta på allvar:
2017 New York Times släpper artikel om att amerikanska försvaret har haft hemliga ufoprogram länge. Pentagon erkänner att ett antal läckta videos är sanna.
2023 visselblåsaren David Grusch vittnar inför kongressen i USA om att han har varit hemliga ufopogram på spåren i sitt arbete i underrättelsetjänsten. Två andra vittnar också bland annat en stridspilot som själv varit vittne.
2024 nya visselblåsare vittnar i kongressen om att ufoprogram är verkliga, även berättelser från ögonvittnen.
2025 fler vittnesmål i kongressen.
2026 Februari Donald Trump lovar att släppa ufo filer på grund av det stora allmänintresset.
2026 Maj den första av flera utlovade bachel av filmer videor och undersökningsmaterial släpps på www.war.gov/ufo

Ja, tyvärr tror jag många initialt skulle förneka det eller försöka rationalisera bort det.

Inte nödvändigtvis för att bevisen saknas, utan för att konsekvenserna skulle bli psykologiskt extrema. Hela människans världsbild, religion, historia, teknologi och självbild skulle behöva omvärderas nästan över en natt för att inte tala om den kaos som skulle uppstå hos alla världens regeringar.

Det finns redan forskning kring kognitiv dissonans och hur människor reagerar när fundamentala övertygelser kollapsar. Många reagerar inte genom acceptans, utan genom förnekelse, aggression eller rationalisering.

För många skulle det sannolikt bli ett existentiellt trauma.
Citera
2026-05-11, 10:22
Medlem
BalduinGrollers avatar
Citat:
Ett ufo är ett flygande föremål som inte är identifierat. Sluta blanda ihop det med aliens.
Citera
2026-05-11, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalduinGroller
Ett ufo är ett flygande föremål som inte är identifierat. Sluta blanda ihop det med aliens.
No shit Sherlock? Vad är ämnet som vi diskuterar?
Citera
2026-05-11, 10:57
Medlem
BalduinGrollers avatar
Citat:
No shit Sherlock? Vad är ämnet som vi diskuterar?
Att inte tro på UFO är lik dumt som att inte tro på bilar.
Citera
2026-05-11, 11:52
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du har aldrig mött dem, aldrig sett dem, aldrig känt av deras närvaro på något sätt men ändå vet du att de är här? Hör du inte hur religiöst det låter?

Ufon är något du tror på, precis som en gud.

Som sagt, presentera samma bevis för gud som det finns för ufos till att börja med. Varför gör du inte det?
Jag vill se filmer och foton från militär och NASA. Jag vill höra högt uppsatta militärer och erfarna piloter berätta om hur de sett gud accelerera från 0 till mach 3, hur gud gör 90 gradiga svängar i hastigheter som skulle slita sönder strukturerna pga g-krafterna. Jag vill se radarblippar. Jag vill se hur gud faller ner från rymden, hoovrar ett par timmar och sedan skjuter iväg upp igen i en hastighet inget jordiskt är i närheten av. Jag vill höra högt rankade militärer berätta om hur gud stänger ner kärnvapensilos. Jag vill se en film där en Tomahawkmissil träffar gud och bara studsar av.
Etc, etc.

Jag vet inte vad som är problemet med dig, antingen har du inte satt dig in i frågan öht eller så är du ointelligent. Ufos är verklighet. Var de kommer ifrån vet vi fortfarande inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in