Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Kameran är stilla eftersom allt annat är stilla utom prickarna som rör sig. Väderballonger färdas inte motvinden eller accelererar blixtsnabbt. Starlink är en lång kedja, inte punkter som rör sig i olika riktningar med i olika hastigheter. Linsblänk är också uteslutet. Har du sett orber på film eller? Jag tror inte det för då skulle du inte lägga fram de här lama förklaringarna.
Du visar tyvärr bara att du inte har en aning om hur kameror, optik eller fysik faktiskt fungerar.
Att du tycker att bakgrunden ser stilla ut betyder inte ett dugg. Om man har zoomat in mycket på en kamera räcker det med en mikroskopisk darrning i handen för att en ljuspunkt ska se ut att flyga iväg i extrem fart över skärmen. Det kallas relativ rörelse och är ren optisk fysik. Eftersom du bara ser det linsen visar har du ingen riktig referenspunkt i mörkret.
Att du dessutom helt utesluter linsblänk bevisar att du inte vet vad det är. Internt linsblänk uppstår när ljus studsar mellan glasen inuti kameran. När kameran rör sig flyttar sig blänket i motsatt riktning. Det kan göra exakt de där blixtsnabba accelerationerna och 90-graderssvängarna du pratar om, helt oberoende av vind och fysiska lagar, eftersom det bara är en ljusreflektion och inget riktigt föremål.
När det gäller Starlink så är de bara en lång kedja precis efter att de har skjutits upp. När de väl är på plats i sina banor sprids de ut, rör sig i helt olika riktningar och korsar varandra. För ett otränat öga ser de ut som enskilda stjärnor som rör sig kors och tvärs. Lägg därtill moderna militärdrönare som kan flyga i svärmar och göra precis vilka manövrar som helst.
Ja, jag har sett massor av klipp på så kallade orber. Skillnaden är att jag förstår tekniken bakom det jag tittar på, medan du fyller i dina kunskapsluckor med science fiction. Att du inte förstår ett optiskt fenomen eller hur ljus bryts i atmosfären betyder inte att det är ett utomjordiskt tefat. Din personliga tro ändrar inte på hur optik fungerar.