2026-05-10, 19:29
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Finns inga vildsvin i Norrland haha

Då är det bara o köra igång men jag tror din lokala rumän drar in mer cash utanför Ica , sen måste du operera i hela jävla norrland slumpmässigt med enorma bränslekostnader men du kommer ändå vara känd som "Averkarn" i massa fejsbookgrupper och inom polis

Sen får du väl nån gång en grav i en tjärn utan namn , nä men du fattar - jävla jobb o lite cash
Citera
2026-05-10, 19:33
Medlem
Varför göra det svårare än det behöver vara, oftast lägger man virket i högar och inväntar transport, dessa är redan kvistade o kapade i rätt längder och redan placerade ut efter en skogsbilsväg, åk dit o lasta på o du är klar på 20min.
Citera
2026-05-10, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Varför göra det svårare än det behöver vara, oftast lägger man virket i högar och inväntar transport, dessa är redan kvistade o kapade i rätt längder och redan placerade ut efter en skogsbilsväg, åk dit o lasta på o du är klar på 20min.

Han kommer vara klar snabbare än så när han (förhoppningsvis) inser att han tagit sig vatten över huvudet.
Citera
2026-05-10, 20:03
Medlem
Citat:
Vem fan pratar om ved?
Stockar och hela träd menar jag.

Sen, vem fan är ute mitt i natten i skogen annan än jag? Ingen

Jag har kameror med sensorer i min skog.

Om svenne kommer och spelar allan och börjar sågar så är det inte polisen som kommer.
Det kommer att göra ont med min rättvisa på landsbyggdens vis!
Citera
2026-05-10, 20:03
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
1. Jag döljer regskyllten
2. Jag kör med el motorsåg.
Björn är jag inte rädd för, kanske älg

Ja älg är inte ofarliga på våren men ditt problem är arga bönder som utan att tveka slå dig söder och samman, de är så trötta på alla tjuvaktiga typer som ska stjäla allt från träd till diesel!
Citera
2026-05-10, 20:07
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Jag har kameror med sensorer i min skog.

Om svenne kommer och spelar allan och börjar sågar så är det inte polisen som kommer.
Det kommer att göra ont med min rättvisa på landsbyggdens vis!

Har du sett nått kul nån gång?
Citera
2026-05-10, 20:17
Medlem
Enligt google (vilket kanske inte är optimalt, men i alla fall något.)
Typ 500-1200kr per m3fub (fastkubikmeter under bark). Typ 400-900kg/m3 när virket är torrt, sannolikt betydligt mer för färskt virke. Det handlar om hundralappar per ton alltså, massor av arbete för små pengar, och med mindre fordon än en lastbil får du inte med dig mycket. Färdigsågat och torkat virke är dyrare, men kräver både mycket mer jobb, utrustning och torktid.

Stora risker, tungt arbete, liten förtjänst. Lägg tiden på att samla pantburkar istället.
Citera
2026-05-10, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ja älg är inte ofarliga på våren men ditt problem är arga bönder som utan att tveka slå dig söder och samman, de är så trötta på alla tjuvaktiga typer som ska stjäla allt från träd till diesel!

Gräv och glöm är bara en våldsrunkdröm små impotenta töntar utan något som helst våldskapital har.
I verkliga världen så låter man försäkringsbolag och polisen lösa sånt här.
Citera
2026-05-10, 20:20
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Har gjort detta flera gånger men då har jag gjort det för att få ved.
Som du själv skriver, ingen jävle kommer se dig om du drar ut mitt i natten.

Du ska ha jävla otur om du fastnar på en åtelkamera eller nåt men visst finns risken.
Är väl bara du drar dit på dagen och rekar på ett ställe så du ser att det inte är några kameror där sen drar du dit på natten och kapar trädet.

Är nog snällt också om du tar på statens mark och inte privatpersoner.
Citera
2026-05-10, 20:22
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA

De flesta som äger skog är feta 60 plussare som ingen annan än deras fru är rädd för.
Citera
2026-05-10, 20:28
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
De flesta som äger skog är feta 60 plussare som ingen annan än deras fru är rädd för.

Haha men dom kan ha söner som dom fått med sin fru som är hans kusin.

Den genetiska koden kan ju gjort dom lika oberäkneliga som några fotbollshuliganer på tjack o vodka 🤣

🪦
Citera
2026-05-10, 20:36
Avstängd
Citat:
Jag äger ingen skog men hade det varit helt omöjligt att såga ner lite träd och sälja som privatperson på typ blocket?

Tex skulle jag kunna hyra ett släp och sen dra ut nånstans mitt i natten och såga lite stockar.

Vad får man för en tall eller gran som är 30-50cm i diameter?

Alla vedgubbar säljer svart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in