2026-05-10, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HudHertiginnan
Detta har jag också funderat mycket på. Först när hon var på flyget (mkt sjuk) och sedan på flygplatsen där hon kollapsar?! Hon har ju varit i närheten av hundratals personer när hon varit som sjukast. Oroväckande!

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bra fråga. Flygplan från Europa till Sydafrika. Känns som hon kan smittat massvis med folk på flyget som nu sin tur sprider smittan vidare. Väntar bara på att vi får rapporter om öppen smittspridning. Jävligt obehagligt det här.

Hennes man blir sjuk och dör bara dagar senare. Sen blir hon sjuk och hon tycker det är smart att befinna sig på flygplan med många andra människor.

Det är fan provocerande. Bränn hennes döda kropp på bål.
Citera
2026-05-10, 12:17
Medlem
Visst handlar det om ett dödligt virus och visst skall allt hanteras med största möjliga säkerhet. Och naturligtvis är det i sin ordning att media rapporterar om händelseförloppet. Men har det inte gått lite för långt i mediabevakningen när SR skickar egen reporter till hamnen på Teneriffa för direktrapportering? I rapporten för en stund sedan i P4 fanns det tydligen ca 200 reportrar på plats från media världen över.
Citera
2026-05-10, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HudHertiginnan
Detta har jag också funderat mycket på. Först när hon var på flyget (mkt sjuk) och sedan på flygplatsen där hon kollapsar?! Hon har ju varit i närheten av hundratals personer när hon varit som sjukast. Oroväckande!

Analysen av utbrottet i Epuyen i Argentina 2018 visar att Andesviruset huvudsakligen är smittsamt samma dag som febern bryter ut. Hon bör alltså ha haft en mycket liten smittsamhet när hon satt på planet. Med den långa inkubationstiden får man hoppas att smittskyddsmyndighterna vet vad dom gör denna gång. Jag tänker mer på folket på båten. Flyget bör inte vara så hög risk.
Senast redigerad av Sanakhte 2026-05-10 kl. 12:38.
Citera
2026-05-10, 12:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanakhte
Analysen av utbrottet i Epuyen i Argentina 2018 visar att Andesviruset huvudsakligen är smittsamt samma dag som febern bryter ut. Hon bör alltså ha haft en mycket liten smittsamhet när hon satt på planet. Med den långa inkubationstiden får man hoppas att smittskyddsmyndighterna vet vad dom gör denna gång. Jag tänker mer på folket på båten. Flyget bör inte vara så hög risk.
Ja de borde lärt sig en del från covid tiden

Jag var i Thailand 2 veckor i månadsskiftet jan/feb 2020. På flygplatsen i Thailand fanns det skyltar om att de med symptom eller varit i Kina skulle anmäla sig för testning.
När jag kom hem till Sverige, Arlanda, fanns ingenting om att man skulle ta hand om de som hade symptom.

Det företag jag då jobbade på krävde att jag skulle jobba hemifrån 2 veckor (egen isolering) när jag kom hem för att inte riskera smittspridning i företaget. Jag vet att flera företag körde med samma krav men det kom inte från myndigheterna för de trodde det inte skulle sprida sig. Idioter.

Myndigheterna körde med säkerhetsmarginalen om en armlängds avstånd mellan varandra men från information från Asien fick man reda på att viruset kunde spridas via luften i små salivdroppar varför att sitta flera i samma rum var tillräckligt för att bli smittad om någon annan i rummet var sjuk.

Myndigheterna, FHM, hävdade att man inte smittade före symptom vilket visade sig var tokfel och man smittar 1-2 dagar före symptom precis som förkylningar och influensa gör.
Citera
2026-05-10, 12:55
Medlem
DenOtroligaStrutens avatar
Känns inte helt smittsäkert att personer från kryssningsfartyget körs med buss till flygplatsen på Teneriffa, för att sedan flygas vidare...

Får hoppas att det inte är en buss som senare körs i ordinarie trafik, utan en chartrad buss för detta speciella tillfälle och att den verkligen saneras på ett seriöst sätt efteråt.

Känns som att de borde ha transporterats med annan typ av fordon, som är avsedda för transport av människor som kan bära på smitta.

Med så lång inkubationstid som flera veckor innan man eventuellt visar symptom/blir sjuk, så kan man ju inte säkert hävda att alla dessa är friska och inte bär på smittan...

Teneriffa som semesterö gör det ju också extra obehagligt, för vi vill väl verkligen inte ha 'Covid 2.0' över världen när turister på Teneriffa sedan flyger hem efter semestern till sina länder åt alla håll i världen...
Citera
2026-05-10, 13:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenOtroligaStruten
Känns inte helt smittsäkert att personer från kryssningsfartyget körs med buss till flygplatsen på Teneriffa, för att sedan flygas vidare...

Får hoppas att det inte är en buss som senare körs i ordinarie trafik, utan en chartrad buss för detta speciella tillfälle och att den verkligen saneras på ett seriöst sätt efteråt.

Känns som att de borde ha transporterats med annan typ av fordon, som är avsedda för transport av människor som kan bära på smitta.

Med så lång inkubationstid som flera veckor innan man eventuellt visar symptom/blir sjuk, så kan man ju inte säkert hävda att alla dessa är friska och inte bär på smittan...

Teneriffa som semesterö gör det ju också extra obehagligt, för vi vill väl verkligen inte ha 'Covid 2.0' över världen när turister på Teneriffa sedan flyger hem efter semestern till sina länder åt alla håll i världen...

Ja, jag tänker också att det varit bättre att sätta dem i karantän på någon militärbas på någon isolerad ö... En helt annan disciplin på människorna på en sådan också, än på turister.
Citera
2026-05-10, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Tänk dig virus som olika familjer. I familjen Hanta finns x olika individer med egna egenskaper. Andes är en riktigt vidrig typ.
Riktigt rötägg
Citera
2026-05-10, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Visst handlar det om ett dödligt virus och visst skall allt hanteras med största möjliga säkerhet. Och naturligtvis är det i sin ordning att media rapporterar om händelseförloppet. Men har det inte gått lite för långt i mediabevakningen när SR skickar egen reporter till hamnen på Teneriffa för direktrapportering? I rapporten för en stund sedan i P4 fanns det tydligen ca 200 reportrar på plats från media världen över.
Haha vem tackar nej att resa till Teneriffa
(Fast jag hade inte velat åka nej tack)
Citera
2026-05-10, 13:30
Medlem
På helgerna går många flyg till och från Teneriffa södra, var där för en vecka sen. Fullsmockat. Men antar att de tar en specialväg...
Citera
2026-05-10, 13:47
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321

Svenska staten (SR) vet naturligtvis mer om vad som komma skall, än vad dom går ut med just nu.
Citera
2026-05-10, 13:53
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trucker.Calzone
Jag har alltid varit varm inför tanken på 15 minutersstäder. Det är lösningne. på alla våra moderna problem. Om man också då måste ansöka om visum för att lämna den så har vi typ utrotat alla hemska virus som kan smitta oss och döda människor och pandemier skulle vara ett minne blott.
Not really. Det kommer fortfarande att komma in skit via varuleveranser och den personal som hanterar dem. Med 15-minutersstäder så innebär det att hela städer dör istället.
Citera
2026-05-10, 14:51
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hjalp-till-misstankt-hantasmittad-med-fallskarm

Aj då. Den britt som klev av fartyget på Tristan da Cunha var smittad. Han får hjälp av ett sjukvårdsteam som hoppar fallskärm ner till ön. Verkar som att myndigheter överallt tar det här på högsta allvar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in