Citat:
Ursprungligen postat av
Sanakhte
Analysen av utbrottet i Epuyen i Argentina 2018 visar att Andesviruset huvudsakligen är smittsamt samma dag som febern bryter ut. Hon bör alltså ha haft en mycket liten smittsamhet när hon satt på planet. Med den långa inkubationstiden får man hoppas att smittskyddsmyndighterna vet vad dom gör denna gång. Jag tänker mer på folket på båten. Flyget bör inte vara så hög risk.
Ja de borde lärt sig en del från covid tiden
Jag var i Thailand 2 veckor i månadsskiftet jan/feb 2020. På flygplatsen i Thailand fanns det skyltar om att de med symptom eller varit i Kina skulle anmäla sig för testning.
När jag kom hem till Sverige, Arlanda, fanns ingenting om att man skulle ta hand om de som hade symptom.
Det företag jag då jobbade på krävde att jag skulle jobba hemifrån 2 veckor (egen isolering) när jag kom hem för att inte riskera smittspridning i företaget. Jag vet att flera företag körde med samma krav men det kom inte från myndigheterna för de trodde det inte skulle sprida sig. Idioter.
Myndigheterna körde med säkerhetsmarginalen om en armlängds avstånd mellan varandra men från information från Asien fick man reda på att viruset kunde spridas via luften i små salivdroppar varför att sitta flera i samma rum var tillräckligt för att bli smittad om någon annan i rummet var sjuk.
Myndigheterna, FHM, hävdade att man inte smittade före symptom vilket visade sig var tokfel och man smittar 1-2 dagar före symptom precis som förkylningar och influensa gör.