2026-05-10, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Min spontana reaktion också. Kan ju visserligen låta oetiskt, men om detta virus sprids över hela Europa är vi illa ute. Bättre ta det säkra före det osäkra och sänka fartyget. Finns säkert någon metod för att göra det snabbt. Kvinnan som stack till Syafrika och dog. Undrar hur många hon hann smitta. ???

Alternativet är ju att bara låta skutan ligga, isolera de olika avdelningarna ombord så gott det går och låt det vara så en månad. Andra upp så kan en sån där båt ligga ett år på full bunker. Säg att dom är låga nu så klarar dom oavsett en månad. Proviant och medicin kör man lätt ut en gång i veckan och skickar ombord. Sen får de klara sig bäst dom kan.

Var ju så man gjorde tidigare och det är anledning till att vi hissar en Q eller W flagg när vi kommer in i främmande hamnar.
Citera
2026-05-10, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Ja, men du får ju också titta när senaste bekräftade fall var. De flesta bekräftade fallen var redan i april. Det har ändå börjat gå några veckor sedan dess. Och särskilt de rigorösa evakueringsförfaranden och kontakterna med både Spaniens och hemländernas folkhälsomyndigheter, samt WHO som skulle övervaka hela proceduren på plats, skulle jag ändå bedöma risken för "externa" smittfall som extremt låg. Sen skulle det givetvis kunna ploppa upp något ytterst enstaka till från båten, men rent procentuellt är det redan nu bara 3-4% av de som varit där på som bekräftats vara smittade.

Då har du inte räknat med den extremt långa inkubationstiden, som kan vara ända upp till 8 v

på den tiden hinner man träffa en hel del människor
Citera
2026-05-10, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Avnoterar båtkryssning från min Bucket List.

Klokt.

Jag tycker fartyg är som flytande ”likkistor”,

där man är otrevligt instängd

Gillar inte
Citera
2026-05-10, 10:00
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Vad menar du? Det är väl typ 8 fall, hur är det en pandemi.
Lär dig läsa vad man skiver.
Så här står det i inlägget du tramsar om

"När räknas det som en pandemi?"

Frågan var när det kan räknas som en pandemi och inget påstående att detta är en pandemi.

För att ge lite svar så sökte jag på nätet

"En pandemi är en global epidemi, vilket innebär att en smittsam sjukdom sprids snabbt över hela världen och drabbar en stor del av befolkningen."
Citera
2026-05-10, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Avnoterar båtkryssning från min Bucket List.
Ja
Känns som tiden med kryssning är över
Citera
2026-05-10, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Frågan är väl besvarad här. Index-fallet är en holländsk fågelskådare som fått i sig partiklar innehållande Andesvirus från den smittbärande råttarten som finns i Argentia oc Chile. Han och hans fru hade ägnat sig åt att fotografera på en soptipp, en plats man kan anta att den smittbärande arten av råttor kontaminerar miljön. Det tu gick efter det äventyret ombord på den aktuella båten.

Mannen och även hans hustru dog ganska snart efter fågelskådningen och tycks ha överfört smittan till andra människor.

Efter att ha läst artikeln på CNN Health som har länkats här ett par gånger, en beskrivning av analys som utförts av tidigare utbrott av Andesvirus, är min uppfattning att

Andes-viruset är väldigt smittsamt människa till människa men bara under ett begränsat tidsfönster - från det att feber uppstår hos en smittad och ca 24h framåt.

Med så kort timeframe för reproduktion är risken nog låg för pandemi men Andes-viruset känns trots det rätt läskigt.
Frågan är
Fick de hantavirus först som sen utvecklade sig till andesvirus
Eller fick de andesvirus direkt?
Önskar nån kunde klargöra skillnaden mellan dessa virus
Är det 40% dödlighet hantavirus
Och 100% dödlighet andesvirus??
Citera
2026-05-10, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weit-weg
Ali, virusforskaren, är på TV4 är ju en rikspajas i sina analyser….vilken tomte
Vad sa han?
Citera
2026-05-10, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Frågan är

Andesvirus ÄR ett hantavirus. Så har jag förstått det. Det finns väl många olika hantavirus. Varianten hantavirus vi har i Sverige och som ger sorkfeber har inte så hög dödlighet och sprids inte mellan människor. Andesvirus däremot har 40% dödlighet och sprids även mellan människor.

Så har jag förstått det.
Citera
2026-05-10, 10:35
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Ber till gudarna att det blir nerstängning lagom till midsommar. Så skönt att slippa allt löst folk som ränner ute på nätterna.
Citera
2026-05-10, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Även Aftonhoranhar folk på plats.

Öborns inkl lokala presidenten är missnöjda.
Det skulle jag även vara även om man inte är oroad över smittorisken kommer resten av sommaren vara med sämre inkomster och frågvis turister att lugna varje dag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gkv321/brak-timmar-fore-hondius-ankomst

" Kameror höjs i mörkret och de över 100 journalister på plats närmar sig staketet längst ut på kajen. En helikopter hovrar över området.

Det smittodrabbade fartyget Hondius anlände till Teneriffa 06.30-tiden, svensk tid. En mindre båt har lagt sig intill efter att ha åkt fram och tillbaka.

Klockan 09 planeras landstigningen dra i gång.

Enligt spanska myndigheter ska passagerarna snabbt föras i land för medicinska kontroller. tre bussar väntar på land och kommer att ta passagerarna till flygplatsen elva minuter bort.

325 medlemmar från civilgardet och 33 från den nationella polisen , deltar i insatsen som organiserats för att eskortera passagerarna till sina flyg, skriver kanalen. "

Jag förstår inte att de går med på detta, hade jag haft en resa bokad till Kanarieöarna hade jag avbokat den nu. Inte värt risken.
Citera
2026-05-10, 10:57
Medlem
Doctors avatar
Storbritannien har luftlandsatt läkare och medicinsk utrustning på Tristan da Cunha, eftersom ön inte har någon landningsbana, för att ta hand om den misstänkt smittade patienten som klev av fartyget tidigare.

https://www.gov.uk/government/news/military-conducts-daring-parachute-drop-to-deliver-critical-medical-support-to-tristan-da-cunha
Citera
2026-05-10, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Frågan är

Tänk dig virus som olika familjer. I familjen Hanta finns x olika individer med egna egenskaper. Andes är en riktigt vidrig typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in