2026-05-09, 15:17
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Unpopular opinion:

Piotr Johansson borde tas ut till VM. Han har erfarenhet av internationellt spel samt har sin styrka i defensiven + arbetskapacitet.

Du visar att du har skinn på näsan med en sån vågad åsikt. Klass!
Citera
2026-05-09, 19:17
Medlem
Är det någon som vet vilken dag truppen presenteras?
Citera
2026-05-09, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Du visar att du har skinn på näsan med en sån vågad åsikt. Klass!

Lite av ett långskott där, men inte helt ur kartan. Om det blir någon joker bland högerbackarna så är det Felix Beijmo som både har spelat högerback och till höger i en treback under en längre tid i AGF och dessutom är lagkapten.

Så här rankar jag högerbackarna inför VM:

1. Emil Holm
2. Herman Johansson
3. Felix Beijmo
4/5. Hampus Skoglund och Josafat Mendes

Ingen superstark konkurrens

Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult

På tisdag
Citera
2026-05-10, 06:54
Medlem
Perfabs avatar
Min elva till första vm-matchen: ( 3-5-2 ).

Nordfeldt - Lagerbielke, Starfelt, Nilsson-Lindelöv - Nygren, Ayari, Bergvall, Karlström, Gudmundsson - Isak, Gyökeres.
Citera
2026-05-10, 08:12
Medlem
Lenny Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfab

Nordfeldt - Lagerbielke, Starfelt, Nilsson-Lindelöv - Nygren, Ayari, Bergvall, Karlström, Gudmundsson - Isak, Gyökeres.

Jag hoppas på din 11a. Men Starfelt kommer nog inte hinna tillbaka från sin skada även om han kanske blir uttagen.

Förändringen jag hoppas på är att plocka ned Gudmundsson till vänster i mittlåset. Ersätta med Daniel Svensson så kan de skifta mellan det offensiva och defensiva. Vad har vi annars för alternativ i en trebackslinje? ... förutom Hien då..
Senast redigerad av Lenny X 2026-05-10 kl. 08:15.
Citera
2026-05-10, 08:30
Medlem
Perfabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenny X
Jag hoppas på din 11a. Men Starfelt kommer nog inte hinna tillbaka från sin skada även om han kanske blir uttagen.

Förändringen jag hoppas på är att plocka ned Gudmundsson till vänster i mittlåset. Ersätta med Daniel Svensson så kan de skifta mellan det offensiva och defensiva. Vad har vi annars för alternativ i en trebackslinje? ... förutom Hien då..

Du har rätt, det känns väldigt tunt bakåt, och Hien blandar och ger. Holm tyvärr nästan alltid skadad och Dahl verkar sitta i landslagets frysbox på livstid. Ja, möjligtvis Victor Eriksson då.
Citera
2026-05-10, 13:10
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenny X

Jag vill verkligen inte se Hijon i elvan eller ens truppen men jag förstår själv att han kommer starta tyvärr, nu också när Starfelt enligt spansk media missar VM. En som spottat upp sig avsevärt och är i bra form är Victoria Lindelöf, det är ett bra tecken inför VM. Synd bara att han kommer dras med åbäket Idiot som mittbackskollega.
Citera
2026-05-10, 15:36
Medlem
Snart dags för truppen! Just nu landar jag nog i:

Målvakter: Kristoffer Nordfeldt, Jacob Widell Zetterström, Noel Törnqvist
Försvarare: Victor Lindelöf, Isak Hien, Gustaf Lagerbielke, Carl Starfelt, Eric Smith, Emil Holm, Herman Johansson, Gabriel Gudmundsson, Daniel Svensson
Centrala mittfältare: Jesper Karlström, Lucas Bergvall, Yasin Ayari, Hugo Larsson, Besfort Zeneli, Mattias Svanberg
Anfallare/yttrar/offensiva mittfältare: Viktor Gyökeres, Alexander Isak, Benjamin Nygren, Anthony Elanga, Isac Lidberg, Williot Swedberg, Roony Bardghji, Emil Forsberg

Tänkbara reserver: Viktor Johansson, Hjalmar Ekdal, Victor Eriksson, Felix Beijmo, Samuel Dahl, Elliot Stroud, Fredrik Hammar, Alexander Bernhardsson, Sebastian Nanasi, Taha Ali, Isak Bjerkebo, Alexander Jeremejeff, Gustaf Nilsson

Borträknade pga skador: Emil Krafth, Gustaf Lundgren, Dejan Kulusevski

Några intressanta frågor:
* Noel Törnqvist eller Viktor Johansson? Ska man gå på Törnqvist som varit frisk hela våren, men inte spelat, eller Johansson som rehabat hela våren och precis kommit tillbaka? Jag hade faktiskt gått på Törnqvist. Inte minst för att jag gillar hans trygga målvaktsstil mer än Viktors "fladdrighet".
* Herman Johansson eller Felix Beijmo? Sett till Emil Holms skadeproblem är det väldigt viktigt att ha med en till renodlad högerback (nej, ingen vänsterfotad). Just nu hade jag valt Herman. Gjort en rätt bra vårsäsong i MLS och inbillar mig att han kommer få en boost av att Sverige ska bo i "hans" Dallas. Men det är jämnt skägg.
* Sista offensiva platserna? I min trupp skulle jag säga att Isac Lidberg och Emil Forsberg är de som ligger närmast att petas. Jag ser gärna att Forsberg får en plats pga stor mästerskapsrutin. Mästerskap är något helt annat än en vanlig landslagssamling. Lidberg får plats pga formstark renodlad 9:a som skulle kunna avlasta Gyökeres/Isak vid behov. Är annars svag för formstarke Jeremejeff, ser hellre honom än Gustaf Nilsson som varit med innan. Andra alternativ är mångsidige Bernhardsson, kreative Nanasi eller någon allsvensk joker som Stroud/Ali/Bjerkebo. Eller väljer Potter snarare en extra mittback som Ekdal, när andra mittbacksalternativ haft skadeproblem?
Citera
2026-05-10, 16:04
Medlem
skogsburkans avatar
Vi kan nog alla vara ense att Nordfeldt ska förpassas till bänken igen under VM.
Citera
2026-05-10, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Snart dags för truppen! Just nu landar jag nog i:

Målvakter: Kristoffer Nordfeldt, Jacob Widell Zetterström, Noel Törnqvist
Försvarare: Victor Lindelöf, Isak Hien, Gustaf Lagerbielke, Carl Starfelt, Eric Smith, Emil Holm, Herman Johansson, Gabriel Gudmundsson, Daniel Svensson
Centrala mittfältare: Jesper Karlström, Lucas Bergvall, Yasin Ayari, Hugo Larsson, Besfort Zeneli, Mattias Svanberg
Anfallare/yttrar/offensiva mittfältare: Viktor Gyökeres, Alexander Isak, Benjamin Nygren, Anthony Elanga, Isac Lidberg, Williot Swedberg, Roony Bardghji, Emil Forsberg

Tänkbara reserver: Viktor Johansson, Hjalmar Ekdal, Victor Eriksson, Felix Beijmo, Samuel Dahl, Elliot Stroud, Fredrik Hammar, Alexander Bernhardsson, Sebastian Nanasi, Taha Ali, Isak Bjerkebo, Alexander Jeremejeff, Gustaf Nilsson

Borträknade pga skador: Emil Krafth, Gustaf Lundgren, Dejan Kulusevski

Några intressanta frågor:
* Noel Törnqvist eller Viktor Johansson? Ska man gå på Törnqvist som varit frisk hela våren, men inte spelat, eller Johansson som rehabat hela våren och precis kommit tillbaka? Jag hade faktiskt gått på Törnqvist. Inte minst för att jag gillar hans trygga målvaktsstil mer än Viktors "fladdrighet".
* Herman Johansson eller Felix Beijmo? Sett till Emil Holms skadeproblem är det väldigt viktigt att ha med en till renodlad högerback (nej, ingen vänsterfotad). Just nu hade jag valt Herman. Gjort en rätt bra vårsäsong i MLS och inbillar mig att han kommer få en boost av att Sverige ska bo i "hans" Dallas. Men det är jämnt skägg.
* Sista offensiva platserna? I min trupp skulle jag säga att Isac Lidberg och Emil Forsberg är de som ligger närmast att petas. Jag ser gärna att Forsberg får en plats pga stor mästerskapsrutin. Mästerskap är något helt annat än en vanlig landslagssamling. Lidberg får plats pga formstark renodlad 9:a som skulle kunna avlasta Gyökeres/Isak vid behov. Är annars svag för formstarke Jeremejeff, ser hellre honom än Gustaf Nilsson som varit med innan. Andra alternativ är mångsidige Bernhardsson, kreative Nanasi eller någon allsvensk joker som Stroud/Ali/Bjerkebo. Eller väljer Potter snarare en extra mittback som Ekdal, när andra mittbacksalternativ haft skadeproblem?

Mycket större jokerchanser nu än vad det var 2018 då man visste i förväg hur i princip hela truppen skulle se ut, var bara Rohdén som var en aning otippad.

Gjorde förresten en tier list för ett tag sen på hur stor chans spelare har att bli uttagen om du vill ta en titt på den

(FB) Svenska Fotbollslandslaget
Citera
2026-05-10, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Tisdag 16.00.
Citera
2026-05-11, 12:51
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfab

Jag vill också ha med Yasin Ayari från start. Tyvärr har han dock sedan en längre tid tappat sin startplats som han haft i alla fall en och en halv säsong i Brighton.
Först värvade man tillbaka Der Kaiser, Pascal Groß, från Dortmund som är tokgiven på mitten. Sedan råkade Ayari ut för en axelskada i februari som höll honom borta från spel i ett antal matcher. Sedan dess har han blivit utkonkurrerad av både Milner och Baleba. Så, om det vill sig illa har Ayari inte startat en match på närmare fem månader i klubblaget när det är dags för VM-premiären. (Han gör dock kortare sporadiska inhopp).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in