Snart dags för truppen! Just nu landar jag nog i:
Målvakter: Kristoffer Nordfeldt, Jacob Widell Zetterström, Noel Törnqvist
Försvarare: Victor Lindelöf, Isak Hien, Gustaf Lagerbielke, Carl Starfelt, Eric Smith, Emil Holm, Herman Johansson, Gabriel Gudmundsson, Daniel Svensson
Centrala mittfältare: Jesper Karlström, Lucas Bergvall, Yasin Ayari, Hugo Larsson, Besfort Zeneli, Mattias Svanberg
Anfallare/yttrar/offensiva mittfältare: Viktor Gyökeres, Alexander Isak, Benjamin Nygren, Anthony Elanga, Isac Lidberg, Williot Swedberg, Roony Bardghji, Emil Forsberg
Tänkbara reserver: Viktor Johansson, Hjalmar Ekdal, Victor Eriksson, Felix Beijmo, Samuel Dahl, Elliot Stroud, Fredrik Hammar, Alexander Bernhardsson, Sebastian Nanasi, Taha Ali, Isak Bjerkebo, Alexander Jeremejeff, Gustaf Nilsson
Borträknade pga skador: Emil Krafth, Gustaf Lundgren, Dejan Kulusevski
Några intressanta frågor:
* Noel Törnqvist eller Viktor Johansson? Ska man gå på Törnqvist som varit frisk hela våren, men inte spelat, eller Johansson som rehabat hela våren och precis kommit tillbaka? Jag hade faktiskt gått på Törnqvist. Inte minst för att jag gillar hans trygga målvaktsstil mer än Viktors "fladdrighet".
* Herman Johansson eller Felix Beijmo? Sett till Emil Holms skadeproblem är det väldigt viktigt att ha med en till renodlad högerback (nej, ingen vänsterfotad). Just nu hade jag valt Herman. Gjort en rätt bra vårsäsong i MLS och inbillar mig att han kommer få en boost av att Sverige ska bo i "hans" Dallas. Men det är jämnt skägg.
* Sista offensiva platserna? I min trupp skulle jag säga att Isac Lidberg och Emil Forsberg är de som ligger närmast att petas. Jag ser gärna att Forsberg får en plats pga stor mästerskapsrutin. Mästerskap är något helt annat än en vanlig landslagssamling. Lidberg får plats pga formstark renodlad 9:a som skulle kunna avlasta Gyökeres/Isak vid behov. Är annars svag för formstarke Jeremejeff, ser hellre honom än Gustaf Nilsson som varit med innan. Andra alternativ är mångsidige Bernhardsson, kreative Nanasi eller någon allsvensk joker som Stroud/Ali/Bjerkebo. Eller väljer Potter snarare en extra mittback som Ekdal, när andra mittbacksalternativ haft skadeproblem?