2026-05-08, 12:05
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Tack för uppsatsen, men lager smakar fortfarande öl.
Och öl som inte är av typen lager?
Citera
2026-05-08, 12:10
Medlem
Pripps Blå är typ en svensk kulturdryck, vårt kulturarv. Har man en IPA istället för en ljus lager till maten på midsommar är man fan bög i hela huvudet och borde skickas på omskolningsläger så man blir svensk igen.
Citera
2026-05-08, 13:40
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trucker.Calzone
Pripps Blå är typ en svensk kulturdryck, vårt kulturarv. Har man en IPA istället för en ljus lager till maten på midsommar är man fan bög i hela huvudet och borde skickas på omskolningsläger så man blir svensk igen.
Pripps Blå är ju dock direkt äckligt men din princip är ju sund.

Plus att Dina Färger Var Blå-reklamen är hemsk.
Citera
2026-05-09, 07:27
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Jag kikar ibland på listor över systemets mest sålda öl. Har noterat att det bara är ljus lager på listorna. Varför dricker vi inte mer t.ex IPA och stout?

Jag skulle vilja anföra två historiska orsaker.

1. När man vid mitten av 1800-talet lärde sig att tillverka underjäst öl, uppstod s k. bayerska bryggerier som svampar ur jorden. Detta förändrade den svenska ölkulturen.

2. Starkölsförbudet som rådde i Sverige mellan 1922 och 1955, utrotade den svenska ölkulturen. att dricka öl blev suspekt. När exportölet blev tillåtet 1955 var man inte så krräsen, utan man var nöjd med en lättdrucken lager. mörkt öl var för gamla gubbar.

För min del dricker jag gärna stout om jag vill njuta av en god öl, men dricker hellre ljus lager som måltidsdryck, eller för att läska mig själv efter en hård arbetsdag i sommarvärmen.
Citera
2026-05-09, 08:08
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Tack för uppsatsen, men lager smakar fortfarande öl.

Vilken typ/sort av lager är det du menar?

Det finns ju olika sorters lager och det finns påtagliga skillnader dem emellan. Sedan finns det lager av en viss sort som görs i olika stilar och även där finns det påtagliga skillnader ölen emellan.

Så vilket lageröl är det du menar smakar öl?

Finns det öl som inte smakar öl?
Om så är fallet vad smakar ölet då?

Att alla öl inte smakar samma sak är ju en sak, men just det faktum att det trots allt är öl gör det ju till att ölet per definition smakar öl. Att det inte smakar så som någon tycker att öl ska smaka är något helt annat.
Citera
2026-05-09, 11:31
Medlem
fjollciggs avatar
Fint ändå, att så många kommer till olagerns försvar! Det hade jag inte räknat med när jag skrev (den i mitt tycke ganska okontroversiella åsikten) att lager smakar öl.

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Vilken typ/sort av lager är det du menar?

Det finns ju olika sorters lager och det finns påtagliga skillnader dem emellan. Sedan finns det lager av en viss sort som görs i olika stilar och även där finns det påtagliga skillnader ölen emellan.

Så vilket lageröl är det du menar smakar öl?

Nu för jag inte protokoll över druckna drycker, men alla lager jag har druckit har haft en tydlig smak av öl. Sen finns det givetvis öl som inte är lager som också smakar öl. Nåt annat har jag aldrig påstått, men som fan läser bibeln osv.

Citat:
Finns det öl som inte smakar öl?
Om så är fallet vad smakar ölet då?

Att alla öl inte smakar samma sak är ju en sak, men just det faktum att det trots allt är öl gör det ju till att ölet per definition smakar öl. Att det inte smakar så som någon tycker att öl ska smaka är något helt annat.

Jag gav ett raljant exempel i mitt första inlägg, men ja, precis som att Cherry Coke smakar mer körsbär än cola, och Blend Mentol smakar mer mint än tobak, smakar smaksatt öl mindre öl än ren lager. Exakt vad det smakar beror såklart på tillsatserna, men sist jag drack en IPA var det med smak av grapefrukt. Inte äcklig, men det kändes heller inte som att jag drack en öl.

Sen kan man ju hävda att ett smaksatt öl ändå smakar öl, precis som att man kan hävda att O’boy smakar mjölk. Jag skulle inte gå i polemik med den påstod det, eftersom det vore en löjlig sak att bråka om, men i det tysta skulle jag ändå tänka - njaaa?

Borde jag ha varit tydligare med att åsikten jag framförde är min egen och ingen universal sanning? Kanske, men jag är inte så förtjust i den typen av fördummande, precis som jag ogärna avslutar skämt med ”äh, jag ba’ skoja!” Men visst, när ett så känsligt ämne som öl diskuteras kanske det vore på sin plats!
Citera
2026-05-09, 14:02
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Fint ändå, att så många kommer till olagerns försvar! Det hade jag inte räknat med när jag skrev (den i mitt tycke ganska okontroversiella åsikten) att lager smakar öl.

Nu för jag inte protokoll över druckna drycker, men alla lager jag har druckit har haft en tydlig smak av öl. Sen finns det givetvis öl som inte är lager som också smakar öl. Nåt annat har jag aldrig påstått, men som fan läser bibeln osv.

Jag gav ett raljant exempel i mitt första inlägg, men ja, precis som att Cherry Coke smakar mer körsbär än cola, och Blend Mentol smakar mer mint än tobak, smakar smaksatt öl mindre öl än ren lager. Exakt vad det smakar beror såklart på tillsatserna, men sist jag drack en IPA var det med smak av grapefrukt. Inte äcklig, men det kändes heller inte som att jag drack en öl.

Sen kan man ju hävda att ett smaksatt öl ändå smakar öl, precis som att man kan hävda att O’boy smakar mjölk. Jag skulle inte gå i polemik med den påstod det, eftersom det vore en löjlig sak att bråka om, men i det tysta skulle jag ändå tänka - njaaa?

Borde jag ha varit tydligare med att åsikten jag framförde är min egen och ingen universal sanning? Kanske, men jag är inte så förtjust i den typen av fördummande, precis som jag ogärna avslutar skämt med ”äh, jag ba’ skoja!” Men visst, när ett så känsligt ämne som öl diskuteras kanske det vore på sin plats!

Ok...

Du återkommer gång på gång till att skriva att det smakar öl.

Kan du beskriva vad öl smakar?
Alltså hur definierar du smaken av öl?

Att öl med tillsatser - exempelvis frukt - kan ta smak av dessa tillsatser är ju en sak. Men exempelvis IPA eller Porter och lageröl som Helles eller Pilsner har i grunden inga tillsatser utan byggs av samma typ av ingredienser (Vatten, malt, humle och jäst.) och smakar ändå allt som oftast väldigt olika.

Att dessutom tysk pilsner och tjeckisk pilsner är relativt olika i sin karaktär och inte smakar riktigt likt varandra men båda är pilsner gör det dessutom än mer intressant för min del...

Bryter man ner det ytterligare och jämför olika tyska pilsner med varandra eller olika tjeckiska pilsner med varandra märker man ganska snabbt att det finns otroligt många olika sätt att tolka varje enskild stil. Men då får man ju lägga lite energi på att smaka på ölet och inte bara hälla i sig det utan att ta in vad man håller på med...

Så, för min del ser jag uttryck som "det smakar öl" som ungefär lika oseriöst som ett påstående likt "det ser inte ut att vara levande" när man tittar på en älg och jämför denna med en Maskros.
Citera
2026-05-09, 14:49
Medlem
mattias_rs avatar
Detta är inte ovanligt i ett europeiskt perspektiv – cirka 70–80 % av all öl som dricks i Europa är lageröl. Globalt sett är andelen ännu högre, runt 80–87 % av all öl som konsumeras i världen är lager.

Det finns en anledning till varför vi i Sverige dricker mest lageröl, och det är att svenskarna ofta går på antingen reklamen (till exempel Mariestads) eller priset.
Mariestads Export är inte direkt någon höjdare om man jämför med andra öl av Dortmunder- eller Helles-typ. Tittar man på listan över European / Dortmunder Export Lager på BeerAdvocate ligger den på plats 99, vilket inte är särskilt smickrande.
https://www.beeradvocate.com/beer/top-styles/20/

Om man gör ett blindtest mellan Mariestads Export och Norrlands Guld (som inte är en Dortmunder/Helles utan snarare en internationell lager) så föredrar många Norrlands Guld. En del som blindtestar upplever till och med att det är svårt att skilja dem åt – färgmässigt finns det skillnader och den ena är lite torrare än den andra. Gör ett test så får ni se.

En 50 cl Mariestads Export kostar runt 17,50 kr + pant, medan 50 cl Norrlands Guld ligger på cirka 15,90 kr + pant. På krogen är Mariestads Export dessutom ofta runt 10 kr dyrare. (Reklamen har definitivt lurat en del folk, enligt mig.)

Det fanns en tid då Sofiero var det mest sålda ölet på Systembolaget, och det hade mycket med priset att göra. Folk köper ofta det billigaste de kan få tag på, och lagertyper av öl är vanligtvis bland de billigaste alternativen.

Lageröl har flera olika underkategorier, men originalet är Pilsner Urquell.

Som sagt smakar inte en tysk pilsner likadant som en tjeckisk. Vill ni jämföra så köp en Becks och en Pilsner Urquell – båda är bra representanter för sin stil och ni kommer märka skillnaden direkt.

Personligen föredrar jag en lageröl under 5 % en varm sommardag framför en ale, men jag dricker ändå många olika ale-typer. Till exempel gillar jag Anspach & Hobday London Black mer än den tunna Guinness-stouten.

Fuller's ESB är också riktigt bra.

Just nu dricker jag Strongbow British Dry Apple Cider

/Skål
Citera
2026-05-09, 16:25
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ok...

Du återkommer gång på gång till att skriva att det smakar öl.

Kan du beskriva vad öl smakar?
Alltså hur definierar du smaken av öl?

Jag förstår att du har fullt upp som moderator, men läs gärna tråden innan du postar så slipper vi upprepningar.

Citat:
Att öl med tillsatser - exempelvis frukt - kan ta smak av dessa tillsatser är ju en sak. Men exempelvis IPA eller Porter och lageröl som Helles eller Pilsner har i grunden inga tillsatser utan byggs av samma typ av ingredienser (Vatten, malt, humle och jäst.) och smakar ändå allt som oftast väldigt olika.

Ok…

Citat:
Att dessutom tysk pilsner och tjeckisk pilsner är relativt olika i sin karaktär och inte smakar riktigt likt varandra men båda är pilsner gör det dessutom än mer intressant för min del...

Ok…

Citat:
Bryter man ner det ytterligare och jämför olika tyska pilsner med varandra eller olika tjeckiska pilsner med varandra märker man ganska snabbt att det finns otroligt många olika sätt att tolka varje enskild stil. Men då får man ju lägga lite energi på att smaka på ölet och inte bara hälla i sig det utan att ta in vad man håller på med...

Ok…

Citat:
Så, för min del ser jag uttryck som "det smakar öl" som ungefär lika oseriöst som ett påstående likt "det ser inte ut att vara levande" när man tittar på en älg och jämför denna med en Maskros.

Ok? Du skrev ju själv att all öl smakar öl. Är det mer seriöst? Eller vad är din poäng? Nä, just det, du har ingen, du är bara på krigsstigen. Över en mening som ”det smakar öl”. Ok. Superseriöst, verkligen. Nytt rekord. Hatten av.
Citera
2026-05-09, 19:39
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Jag förstår att du har fullt upp som moderator, men läs gärna tråden innan du postar så slipper vi upprepningar.

Ok…

Ok…

Ok…

Ok? Du skrev ju själv att all öl smakar öl. Är det mer seriöst? Eller vad är din poäng? Nä, just det, du har ingen, du är bara på krigsstigen. Över en mening som ”det smakar öl”. Ok. Superseriöst, verkligen. Nytt rekord. Hatten av.

Min poäng är att öl inte är en smak. Öl är en dryck och olika öl smakar olika. Därmed finns det mycket som smakar öl, men inget öl som smakar mer öl än något annat.

Lite som att en sedan är en typ av bil och en kombi är en annan typ av bil, men den ena är inte mer eller mindre bil än vad den andra är. Därav skulle det vara direkt korkat säga att inte en kombi ser ut som en bil men att en sedan gör det.

Lika illa blir det alltså att säga att ett öl inte smakar öl om det är ett öl... Är det ett öl så är den smak det har smaken av öl...

Att du fortfarande lever i en föreställning av världen som bara rör sig på ytan är väl din ensak. Men räkna med att du kommer bli bemött utifrån den nivå du presenterar dig när du diskuterar med människor som går på djupet i ett ämne och inte nöjer sig med det enkla och ytliga utan lägger fokus på det komplexa och djupa. Ser ingen vinning med att diskutera på ett barns nivå bara för att du råkar befinna dig där.

Jag ser inget problem med att konceptet att tala med bönder på bönders vis och de lärde på latin. Men jag tänker inte diskutera med bönder på latin ens om dessa tror sig vara lärda men uppenbarligen inte är det.

Hatten av till dig som inte verkar ha kognitiv förmåga att hålla isär min roll som medlem på forumet med min roll som moderator; där det senare är 100% irrelevant i det här sammanhanget.

Den största anledningen till att majoriteten av svenskarna helst dricker lageröl, handlar med största sannolikhet om att de inte bryr sig mer än om att ha något som de anser vara lättdrucket och tillräckligt smakmässigt tilltalande för att det ska vara acceptabelt. Det är troligtvis inte svårare än så.

Att det sedan finns folk - som till exempel varit med och diskuterat i den här tråden - som ställer högre krav och därmed lagt tid och energi på att sätta sig in i ämnet och förskansat sig betydligt mer kunskap om öl än så torde vara fullt förståeligt för den som inte är helt låst i myten om sig själv som alltets utgångspunkt.
Citera
2026-05-09, 19:49
Medlem
Samoupravleniees avatar
Ljus lager är lagom helt enkelt.

Själv dricker jag en Tsingtao från Folkrepubliken Kina för att fira 9:e maj.
Den kan köpas på systembolaget samtidigt som man kan stötta Kina.
Citera
2026-05-09, 20:00
Medlem
Samoupravleniees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trucker.Calzone
Värdig namnet folköl och jag bara älskar det begreppet.
Synd att de inte släpper en refill flaska i glas med en röd stjärna på...volkwasser...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in