2026-05-06, 11:36
Medlem
Som hembryggare själv har man testat det mesta av öl-stilar, men det man tillslut landar i är en klassisk lageröl.

Ni som snackar ner indistri-lagern snackar skit. Dom flesta av dessa smakar rent tekniskt sätt bra. Att ett mindre lokalt hantverksöl skulle vara bättre stämmer nog i dom flesta fall inte. Men jag tycker inte om när man tar genvägar och använder maltextrakt istället för malt. Så kolla innehållsförteckningen.

Anledningen att ljus lager säljer mest är helt enkelt att det är dessa folk föredrar att dricka. Jag tycker likadant, men har inget emot att slänga ner någon annan typ av öl i påsen från något mindre bryggeri.

Det jag tycker är tråkigt är att det är för lite lageröl som produceras av de mindre bryggerierna.
Citera
2026-05-06, 11:38
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Må så vara, men det är knappast relevant när man pratar om öl idag, precis som att det är irrelevant att dessertbananen ursprungligen inte ens fanns, när nutidsmänniskan diskuterar dessertbanan.

Ja, öl smakar humle, malt och jäst; beskt och brödaktigt. Men det låter ju för jävla pretentiöst. Sen kan ju ölsmak variera, beroende på bryggeri, liksom Pepsi skiljer sig från Cuba Cola och Coke. Men alla tre smakar likväl cola.

Kan du beskriva smaken av cola med andra ord än "ööh det smakar gott"? Och om inte, vad bevisar det?
Varför låter det pretentiöst att säga att viss öl har smak av bröd medan annat öl smakar annorlunda?

Vi diskuterar inte coca cola här men visst, Coca Cola smakar väldigt sött. Tyvärr är det både gott och extremt onyttigt men jag dricker väldigt sällan Cola numera som tur är. Har skurit ned läskdrickandet till en miniminivå jämfört med för 1.5 år sen.
Citera
2026-05-06, 12:12
Medlem
För det är gott och najs och man orkar inte vara någon överspänd tönt som bara ska dricka det allra godaste exklusivaste ölen hela tiden.

Det kan vara gott med en finöl som är hantverksmässigt gjord. Men sen vill man bara skölja ur munnen med fin porlande läskande lager.
Citera
2026-05-06, 12:52
Medlem
Min favorit är Arboga 10.2, det är en mycket god och ljus lager som trots allt påminner mer om en något sötare variant.
Citera
2026-05-06, 13:32
Medlem
hippilis avatar
Ljus lager och annan öl

Kom att tänka på en bekant som alltid har en påse välfylld en öl av varje sort med sig när det är kalas han öppnar smakar lite och häller ut nästan alla för dom inte smakar bra men är tvungen att prova smaka,
vi andra kör samma sort som alltid då vet man vad man får men ger stackarn några öl så han också får ha roligt

Vet inte hur många öl det är i påsen men kanske 2 eller 3 dricks upp resten hälls ut vilket är en kostnad som jag inte räknat på men är onödig och ingen förstår varför 😁

Och det är lika dant vart enda kalas
Citera
2026-05-07, 08:57
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Ja det var väldigt trendigt. Sen slog sig surölet in i svenskarnas medvetande.

Under flera år var det en rätt fånig trend bland ipa-bryggarna att försöka brygga ett öl med väldigt högt ibu. Det gick till överdrift.

Sen har du hippa bryggerier som använder en massa extrakt i sin öl. Omnipollo gör några riktigt bra öl men de har gått lite väl långt i sitt experimenterande emellanåt. Ibland känns det dessutom som att de försöker smälla in på tok för många smaker i sitt öl och att de nästan tävlar om att få de längsta namnen på sina öl. De blir mer som bakverk och desserter. Sånt är gott emellanåt men jag tycker de överdriver så jag köper sällan deras mer experimentella öl. Skulle aldrig betala dyra pengar för dem ute på krogen.

Tycker hela branschen är jättefånig. Ska vara massa fräcka hippa namn som gay horse eller vad den heter.

Tycker även priserna är helt galna, de är goda öl men märker knappt skillnad mot billigare IPOr.

Sen öl nördarna som samlar på nya öl som det vore pokemon.

Är väl jävla casual men vad är det för fel på en Tuborg classic eller en billig IPA?
Citera
2026-05-07, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Jag kikar ibland på listor över systemets mest sålda öl. Har noterat att det bara är ljus lager på listorna. Varför dricker vi inte mer t.ex IPA och stout?
Jag dricker det jag tycker är gott
Citera
2026-05-07, 10:17
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Tycker hela branschen är jättefånig. Ska vara massa fräcka hippa namn som gay horse eller vad den heter.

Tycker även priserna är helt galna, de är goda öl men märker knappt skillnad mot billigare IPOr.

Sen öl nördarna som samlar på nya öl som det vore pokemon.

Är väl jävla casual men vad är det för fel på en Tuborg classic eller en billig IPA?
Resonerar du på samma sätt när det gäller mat? Varför äta en schysst oxfile, en härlig mustig chiligryta som stått och puttrat några timmar eller en härlig fiskrätt när man kan glufsa i sig falukorv och makaroner eller pannkakor varje dag? Eller varför inte nudlar med ketchup?

Jag tycker om att upptäcka nya smaker, nya kryddor, ny mat och nya drycker. Öl är så mycket mer än bara lager även om jag dricker en del utav det också. Men då annat än Pripps Blå, Sofiero od trist skräp. Det finns massor där ute som är väl värt sitt pris.
Citera
2026-05-07, 11:42
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Må så vara, men det är knappast relevant när man pratar om öl idag, precis som att det är irrelevant att dessertbananen ursprungligen inte ens fanns, när nutidsmänniskan diskuterar dessertbanan.

Ja, öl smakar humle, malt och jäst; beskt och brödaktigt. Men det låter ju för jävla pretentiöst. Sen kan ju ölsmak variera, beroende på bryggeri, liksom Pepsi skiljer sig från Cuba Cola och Coke. Men alla tre smakar likväl cola.

Kan du beskriva smaken av cola med andra ord än "ööh det smakar gott"? Och om inte, vad bevisar det?
Så vad smakar humle då? Eller malt?
Humle är namnet ett släkte av växter där det finns hundratals varianter, med olika smak och beska.
På senare tid har man också experimenterat fram hybridvarianter och "nya" sorter med extremt hög alfasyra och helt annan karaktär än "klassisk" humle.

Mältning är benämningen på en process där säd (för öltillverkning är det företrädesvis korn, råg och vete som används) fuktas och får börja gro, vilket då höjer socker/stärkelsenivån i sädeskornen. När maximal stärkelsehalt har uppnåtts avbryts processen genom torkning, antingen genom att sprida ut malten i tunna lager och låta den lufttorka eller genom att elda t.ex. torv eller björkved och använda röken för att snabba på torkningen och att ge smak åt malten. En smakneutral malt kan sedan rostas i olika grader, precis som med kaffe, en hårdare rostad malt får då en annan karaktär än orostad/lättrostad malt. Det finns sedan ett flertal ytterligare knep för att få annan karaktär på malten, men det blir lite överkurs.

Jäststammar som är användbara för öltillverkning finns det också en stor mängd av.

Sammantaget då så kommer det att finnas miljoner olika kombinationer av malt, humle, jäst och vatten och beroende på hur komponenterna kombineras, och i vilken mängd de används, så ger det olika typer av öl, men det är fortfarande malt, humle, jäst och vatten.
Citera
2026-05-07, 12:06
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Så vad smakar humle då? Eller malt?
Humle är namnet ett släkte av växter där det finns hundratals varianter, med olika smak och beska.
På senare tid har man också experimenterat fram hybridvarianter och "nya" sorter med extremt hög alfasyra och helt annan karaktär än "klassisk" humle.

Mältning är benämningen på en process där säd (för öltillverkning är det företrädesvis korn, råg och vete som används) fuktas och får börja gro, vilket då höjer socker/stärkelsenivån i sädeskornen. När maximal stärkelsehalt har uppnåtts avbryts processen genom torkning, antingen genom att sprida ut malten i tunna lager och låta den lufttorka eller genom att elda t.ex. torv eller björkved och använda röken för att snabba på torkningen och att ge smak åt malten. En smakneutral malt kan sedan rostas i olika grader, precis som med kaffe, en hårdare rostad malt får då en annan karaktär än orostad/lättrostad malt. Det finns sedan ett flertal ytterligare knep för att få annan karaktär på malten, men det blir lite överkurs.

Jäststammar som är användbara för öltillverkning finns det också en stor mängd av.

Sammantaget då så kommer det att finnas miljoner olika kombinationer av malt, humle, jäst och vatten och beroende på hur komponenterna kombineras, och i vilken mängd de används, så ger det olika typer av öl, men det är fortfarande malt, humle, jäst och vatten.

Tack för uppsatsen, men lager smakar fortfarande öl.
Citera
2026-05-07, 12:14
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Nonsens"svar". Då ignoreras du i fortsättningen.
Då är vi två om den saken.
Citera
2026-05-07, 12:20
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Tack för uppsatsen, men lager smakar fortfarande öl.
Så sant, lager smakar fortfarande öl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in