2026-05-09, 14:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Är detta en konspirationsteori? Har du någon källa på denna antydda korruption?

Jag är inte förvånad över att det tar lång tid. Europa är stort och det finns extremt många företag och produkter. Sånt här görs inte på ett halvår, det måste du också begripa.

Det finns en politisk vilja och pågående projekt, därmed ser jag inget större problem. Det är nog ont om politiker i Europa som är positiva till hälsofarliga produkter. Du har ett nytt halmgubbe-argument. Ingen vill ha hälsofarliga produkter och man jobbar på att lösa problemet inom vårt befintliga system.

Det finns exakt ingenting som talar för att proletariatets skräckdiktatur i Nordkorea och liknande repressiva skitsamhällen som du älskar hade löst detta bättre.

Du har slut på argument och då griper du efter halmstrån.
Du är besegrad och då blir du helt desperat. Det är inte första gången
Nu ger jag mig in i den här sörjan er två sinsemellan. Du får ta det som en konspirationsteori eller ej. Jag har inte verifierat uppgifterna.

I alla fall, en ingenjör som jobbat på BASF berättade en gång för mig lite om hur det går till. Och det är inte jätteroliga grejer.

För det första så fullkomligt pumpar dom ut nya syntetiska kemikalier på löpande band. Tusentals. Deras område i Tyskland är som en liten stad, dom är oerhört stora, och har mycket makt när det kommer till vad dom tillåts göra.

Testerna är högst tveksamma och framförallt testas i princip ingen cocktail-samverkan. Man vet alltså egentligen inte hur dom här sakerna påverkar människor - för allt som oftast så innehåller produkter med syntetiska kemikalier flera syntetiska kemikalier - först när dom nått marknaden.

Och egentligen inte då heller naturligtvis, i och med att det i princip är praktiskt omöjligt att följa upp.

Dessutom vet väl varje inköpare att leverantörer och producenter gör vad dom kan för att kapa varje liten krona, så länge dom håller sig inom lag o regler osv (såtillvida dom inte gör det, men det är ju på många sätt en annan femma). Det betyder inte att det är en bra grej. Men det betyder att vi behöver mer och mer och mer lagar och regler… det är en soppa allting.

(Och nej, det betyder inte att jag är på TS sida gällande lösningar.)
Senast redigerad av jcocker 2026-05-09 kl. 15:18.
Citera
2026-05-09, 15:07
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Har du någon källa på denna antydda korruption?

Forskningen säger att PFAS och plast överlag är livsfarligt och borde förbjudas överallt. Ändå fortsätter det att säljas på marknaden. Det visar konkret att politiken inte i första hand styrs av vad som krävs för att skydda människor, djur och natur, utan av vad kapitalet tillåter.

När man dessutom lägger till plastkorkar på mjölkförpackningar i stället för att bara behålla den gamla enkla lösningen, där man klippte upp en liten öppning, ser man hur bakvänd utvecklingen har blivit.

Vi går inte framåt. Vi bygger ett mer idiotiskt, mer förgiftat och mer kapitalanpassat samhälle.
Citera
2026-05-09, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Nu ger jag mig in i den här sörjan er två sinsemellan. Du får ta det som en konspirationsteori eller ej. Jag har inte verifierat uppgifterna.

I alla fall, en ingenjör som jobbat på BASF berättade en gång för mig lite om hur det går till. Och det är inte jätteroliga grejer.

För det första så fullkomligt pumpar dom ut nya syntetiska kemikalier på löpande band. Tusentals. Deras område i Tyskland är som en liten stad, dom är oerhört stora, och har mycket makt när det kommer till vad dom tillåts göra.

Testerna är högst tveksamma och framförallt testas i princip ingen cocktail-samverkan. Man vet alltså egentligen inte hur dom här sakerna påverkar människor - för allt som oftast så innehåller produkter med syntetiska kemikalier flera syntetiska kemikalier - först när dom nått marknaden.
BASF är väl ett företag som sysslar med sådant. Vad borde du "pumpa ut"? morötter?
Citera
2026-05-09, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Forskningen säger att PFAS och plast överlag är livsfarligt och borde förbjudas överallt.
Alla vet det, ja.
Citat:
Ändå fortsätter det att säljas på marknaden.
Exempel?
Citat:
När man dessutom lägger till plastkorkar på mjölkförpackningar
Tror du verkligen att den lilla korken orsakar en hälsofara? Källa på det?
Citera
2026-05-09, 15:20
Avslutad
Citat:
BASF är väl ett företag som sysslar med sådant. Vad borde du "pumpa ut"? morötter?
Du missade delen där det står i relation till hur dålig koll dom enligt uppgift har gällande kemikaliernas påverkan? Eller är du ett troll?
Citera
2026-05-09, 15:33
Medlem
Citat:
Du missade delen där det står i relation till hur dålig koll dom enligt uppgift har gällande kemikaliernas påverkan? Eller är du ett troll?
Jag tror säkert att det finns många företag därute som tänker mer på att tjäna pengar än på hälsa och miljö. Det tycker jag är väldigt dåligt och därför ska vi ha lagar som reglerar det. Det har vi också. Som socialdemokrat är jag glad över att det finns stora pågående insatser i EU för att bekämpa bl.a. hälsofarlig plast. Vi behöver inte införa Sovjetunionen för den sakens skull. Du minns kanske inte Tjernobyl-katastrofen 1986 men kommunismens track record på miljö och hälsa är ju inte mycket att skryta om.
Citera
2026-05-09, 15:35
Avslutad
Citat:
Jag tror säkert att det finns många företag därute som tänker mer på att tjäna pengar än på hälsa och miljö. Det tycker jag är väldigt dåligt och därför ska vi ha lagar som reglerar det. Det har vi också. Som socialdemokrat är jag glad över att det finns stora pågående insatser i EU för att bekämpa bl.a. hälsofarlig plast. Vi behöver inte införa Sovjetunionen för den sakens skull. Du minns kanske inte Tjernobyl-katastrofen 1986 men kommunismens track record på miljö och hälsa är ju inte mycket att skryta om.
Jag vet inte vad ditt inlägg är riktat till, för det bemöter inte vad jag tog upp. Nästan tvärtom, på alla tre punkter. Jag sorterar dig som ett troll hädanefter, och det antar jag att du inte har några problem med.
Citera
2026-05-09, 15:47
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad ditt inlägg är riktat till, för det bemöter inte vad jag tog upp. Nästan tvärtom, på alla tre punkter. Jag sorterar dig som ett troll hädanefter, och det antar jag att du inte har några problem med.
Jag förstår inte vad du vill ha sagt. Att kemikalieföretaget BASF har dålig koll på kemikalier låter osannolikt. Det kanske är så. Jag vet inte. På 80-90-talet köpte man kasettband som BASF tillverkade. Det är vad jag vet om BASF. På senare år antar jag att de har skiftat fokus från kasettband som nästan ingen använder längre. Men det spelar väl ingen roll vad BASF förstår eller tycker. Om de gör fel då kan vi hantera det eftersom vi har demokrati och nästan alla människor vill att företag ska respektera mänsklig hälsa och miljö. Om det finns företag som inte gör det då ska det få allvarliga konsekvenser så att de ändrar på sig. Vad ska debatteras?
Citera
2026-05-09, 16:02
Avslutad
Citat:
Jag förstår inte vad du vill ha sagt. Att kemikalieföretaget BASF har dålig koll på kemikalier låter osannolikt. Det kanske är så. Jag vet inte. På 80-90-talet köpte man kasettband som BASF tillverkade. Det är vad jag vet om BASF. På senare år antar jag att de har skiftat fokus från kasettband som nästan ingen använder längre. Men det spelar väl ingen roll vad BASF förstår eller tycker. Om de gör fel då kan vi hantera det eftersom vi har demokrati och nästan alla människor vill att företag ska respektera mänsklig hälsa och miljö. Om det finns företag som inte gör det då ska det få allvarliga konsekvenser så att de ändrar på sig. Vad ska debatteras?
Nästan ingenting av det du säger, förutom när du uttrycker vaghet, men jag tror inte ens du är intresserad av det. Jag lägger på luren nu.
Citera
2026-05-09, 16:05
Medlem
Citat:
Nästan ingenting av det du säger, förutom när du uttrycker vaghet, men jag tror inte ens du är intresserad av det. Jag lägger på luren nu.
Det kanske är enklare om du bara uttrycker vad du vill säga än att kritisera mig för att jag tolkar dig fel? Då sparar vi tid.
Citera
2026-05-09, 17:09
Medlem
Citat:
Vi lider alla av den dikotomiska överlevnadsmentaliteten. Arbetarna vill ha av företagarna. Företagarna vill ha av arbetarna.
Hur ser du att företagarna vill ha av arbetare??
Citera
2026-05-09, 17:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Hur ser du att företagarna vill ha av arbetare??
Jag tänker att t.ex. trycket är hårdare nu. Mer information, mindre luft i systemet, fler sjukskrivna. (Arbetare som sjukskrev sig för utmattningssyndrom ökade med 600 procent mellan från 2010 till 2023: https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/allt-fler-drabbas-av-utmattning )

Om man sedan väger in vill ha av andra resurser så t.ex. att utvinningen är 3 ggr så stor nu jämfört med 1970 ( https://www.unep.org/news-and-stories/story/were-gobbling-earths-resources-unsustainable-rate ) och vi utvinner numera 73% mer av Jordens naturtillgångar än vad Jorden återskapar ( https://www.trtworld.com/article/12766833?_rt=1 )

Jag vet att du inte tror att det finns några nackdelar med nuvarande förhållningssättet till tillväxt (vi pratade om det i en annan tråd) men jag är så långt ifrån det att jag inte tror att vi kan förstå varandra på det sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in