Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Och vilka från invandrargrupperna är det som begår våldsdåden?
Könet man är den största gemensamma faktorn för den grupp som sysslar med grovt våld och/ eller sexualiserat våld är inget jag "anser" utan väldokumenterad fakta.
googla det så kan du konstatera det själv.
Och då är min fråga till dig: Är det så man fastställer vad som är statistiskt relevant och inte i det här avseendet genom att fokusera på vilken grupp som är den största gemensamma variabeln när det kommer till våldsutövning och/eller sexualiserat våld? Det korta svaret är nej.
Att enbart fokusera på vilken grupp som är den största gemensamma variabeln ger oss ingen möjlighet att uttala oss om huruvida det finns en
överrepresentation eller inte och det säger heller ingenting om
kausalitet. När ska detta gå in?
Du tror felaktigen att bara för att en variabel är en större gemensam nämnare än en annan variabel, så är det statistiskt relevanta perspektivet att fokusera på den större gemensamma nämnaren men tillåt mig att illustrera hur galet du tänker med hjälp av ett hypotetiskt exempel:
Låt oss säga att över en 5 års period så begår grupp X 90 % av alla brott medans grupp Y enbart begår 10 % av alla brott.
Kan vi nu dra slutsatsen att grupp X är överrepresenterad när det gäller brottslighet? Nej, det kan vi inte, för vi har inte tagit i beaktning gruppens storlek.
Låt oss säga att grupp X utgör 99 % av befolkningen, då får vi ett underrepresentationsvärde: 0.99/0.9 = 0.91 (avrundning uppåt till 2 decimaler).
Ifall grupp Y begår resterande andel av brotten, dvs. 10 % men utgör 1 % av befolkningen så får vi ett stort överrepresentationsvärde för grupp Y: 0.10/0.01 = 10.
Slutsats:
Så trots att grupp X är en större gemensam nämnare för brottslighet än grupp Y, så ser vi att grupp X är underrepresenterade i exemplet ovan medans grupp Y är överrepresenterade.
Att enbart fokusera på den största gemensamma nämnaren gör att man negligerar hur stora olika grupper är (
base rate fallacy: https://en.wikipedia.org/wiki/Base_rate_fallacy)
Summa summarum:
Så du kan inte längre gömma dig bakom att ''män är den största gemensama nämnaren blablabla''. Jag har nyss illustrerat att det inte är rätt statistisk måttstock. Först när du vågar erkänna vad som är en korrekt statistisk måttstock så öppnar du upp dig mer för kritik och det är precis det jag vill.
Det perspektiv som du lyfter saknar statistisk relevans men du förstår inte det och det beror på att du inte har någon träning i att tolka och förstå statistik.
Du har tänkt fel. Punkt slut.
Tänker du medge att du har tänkt galet eller ska du bara fortsätta upprepa dig själv likt en papegoja?
I enkla ordalag så kan man säga att du resonerar kring statistiken på ett känslomässigt, statistiskt irrelevant och orättvist sätt. Men du förstår inte bättre.
De absurda följderna:
Du förstår inte heller att om vi accepterar din princip -
att det relevanta perspektivet är den största gemensamma nämnaren, då hade det inneburit att i ett scenario där alla dricker vatten i Sverige, så tvingas du medge att det relevanta perspektivet är att dokumentera att de som begår brott är vattendrickare. Hör du inte hur korkat du tänker? Vattendrickande är en irrelevant variabel även om det skulle vara den största gemensamma nämnaren. Det bevisar inte att vattendrickare är överrepresenterade, även om 100 % av alla brott begås av vattendrickare och inte heller säger det något om kausalitet för jag antar att du förstår att dricka vatten inte kan tänkas vara en plausibel orsaksfaktor som ökar risken för att begå brott? Din ärthjärna.
Förståelse för grundskolematte och banalt logiskt resonerande räcker för att slå hål på ditt resonemang men du förstår inte bättre.
Det är även uppseendeväckande att du inte tar till dig av kritik när dina resonemang smulas sönder. Jag har påpekat detta för dig tidigare:
Citat:
Ursprungligen postat av
Pellefant775
Inte föga förvånande så förstår du dig inte ens på vad ett samband är. Vill du veta en ännu potentiellt större gemensam nämnare än att de som begår sexualbrott mot kvinnor är män? Jo, de som begår sexualbrott mot kvinnor....