2026-05-08, 12:02
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyNewLives
Det "materiella". Vetenskapen vet inte ens hur materia är beskaffad. Där börjar feltänket när man reducerar allt till deterministisk fysik som om vi vore döda objekt.

Jag vet du tycker att panpsykism förklarar det bättre än naturvetenskap. Vi ser olika på det helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag tycker du begår abstraktionsfel när du resonerar så.

Av princip är reduktion en irreversibel process därför att information går förlorad. Har jag en bok med Shakespeares samlade verk så kan vi med reduktion visa att boken är fysiskt möjlig genom att vara representerad av partiklar som följer fysikens lagar, men det går inte att utgå ifrån partikelfysik och komma fram till att partiklarna representerar Shakespeares samlade verk. Vi måste alltså veta vad vi letar efter för att kunna avgöra om en fysisk representation är möjlig.

Om jag förstår dig rätt så vet du varken vad medvetandet eller fri vilja är och hur skall du då kunna avgöra om dessa fenomen är fysisk möjliga? Du kan alltså inte använda din egen okunskap som grund för att bevisa att något inte existerar.

Jag sitter tyvärr inte på någon absolut sanning. Det jag menade var att man kan inte vara säker på att medvetandet och fri vilja finns i verkligheten så länge det inte går att bevisa att dom finns. Där är du väl med mig?
Citera
2026-05-08, 12:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
För mig handlar fri vilja om förmågan att kunna önska sig vad som helst utan att begränsas av omgivningen. Det skall inte förväxlas med förmåga till att förvalta sin frihet på bästa sätt. Möjligheten att välja fel följer med friheten.

Min hund önskar alltid att den skall få mer mat än vad jag ger den. Hade den fått bestämma själv så hade den ätit så mycket att den blivit sjuk av övervikt, därför begränsar jag mängden mat den får. Jag har då begränsat dess valmöjlighet, men inte begränsat dess frihet att önska att fick äta mer.

Det finns gott om exempel där där stater, kyrkor och andra organ försöker begränsa vår frihet att önska oss vad vi vill. Vi får lära oss att det är klandervärt att önska fel saker, att Gud ser vad vi tänker osv., med syfte att vi skall sluta önska sådant som inte passar in i deras agendor. Detta tycker jag är exempel på aktiviteter som faktiskt inskränker vår fria vilja, så fri vilja är inte något vi har på definition.

Vetenskapen syftar till att förklara våra observationer, därav måste observationerna antas som axiomatiskt sanna för att vetenskapen skall fungera.

Problem med ett fenomen som medvetandet är att vi inte har något att hänga upp det på mer än våra observationer. Människor observerar ett inte själsliv och de observerar att andra människor rapporterar att de observerar samma sak. För att förklara dessa observationer behöver vi en modell som förutsäger att människor skall göra sådana observationer. Lyckas vi utveckla en sådan modell så kan vi förhoppningsvis studera denna modell för att besvara vad som faktiskt observeras. Och kan vi besvara vad som observeras så kommer detta vara synonymt med medvetandet, för människor har aldrig menat något annat än det de observerar när de använder ordet medvetande.

Och i mångt och mycket är det likadant med fri vilja.

Den andra betydelsen syftar på att vi ur ett moraliskt perspektiv borde få lön för uträttar arbete även om lönen uteblir. Har du arbetat hårt för att så din åker så borde du få en skörd till hösten, och även om skörden uteblir till följd av missväxt så har du (ur ett moraliskt perspektiv) förtjänat att få en skörd.

Om du begår ett illdåd så kan du alltså vara värd att straffas, detta oavsett om polisen får tag i dig eller inte.

Jag är min hjärna, men min hjärna har en självbild av att vara en själslig person. När vi gör ett val så är det hjärnan som gör valet och sedan har hjärnan en självbild av att det var den själsliga personen som gjorde valet. Straffas vi för att ha gjort dåliga val så är det hjärnan som straffas och hjärnan skapar då en självbild av att det är den själsliga personen som straffas.

Det är alltså hjärnan som väljer och hjärnan som straffas om den väljer fel. Att sedan hjärnan projicerar sig själv på ett själsligt jag förändrar inte sakförhållandet.

För att skrota dualismen måste vi inse att vi är vår egen hjärna, det finns ingen annan.

Människor tycker väldigt olika om vad som är lämpligt straff för olika brott och det handlar kanske mest om att vi alla har olika ideologiska utgångspunkter. Det förtjänar en egen tråd.

Vet inte vem som påstår att fri vilja inte skulle kunna innebära att man inte kan handla fel.

Du verkar ha alla möjliga definitioner av fri vilja. Men vet tydligen när du ser den. På samma sätt som med medvetande. Inom det forskningsområdet, i vilket man ogärna drar slutsatser utifrån beteenden, drömmer man om en mätare som kan avläsa om något har medvetande eller inte. Den funktionen är redan realiserad hos dig.

Begriper inte riktigt hur det går till när straff blir motiverat utifrån olika användningar av ord.

Inte heller hur min syn kan kan beskrivas som dualistisk. När det jag vänder mig mot är just det att det är orimligt att hålla systemet ansvarigt för dess funktioner och konfigurering. Är det någonstans dualismen lurar så är det i det att någon faktiskt förtjänar straff, klander eller beröm. Att hjärnan tar ledning av sådant är något annat.

Ja, man kan ha olika syn på straffets praktik och som kan diskuteras i andra trådar. Relevant för den här tråden är, fortsatt, frågan om någon faktiskt kan förtjäna ett straff.
Citera
2026-05-08, 12:30
Medlem
Bilderberg78s avatar
Utan grundläggande strikta linjer just HÄR, så går ämnet inte att diskutera. Och de linjerna har jag redan arbetat fram. Men inte hur de ska framföras.

Edit, mindre metafysik och mer av metadiskussion .
Senast redigerad av Bilderberg78 2026-05-08 kl. 13:18.
Citera
2026-05-08, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Vet inte vem som påstår att fri vilja inte skulle kunna innebära att man inte kan handla fel.

Du verkar ha alla möjliga definitioner av fri vilja. Men vet tydligen när du ser den. På samma sätt som med medvetande. Inom det forskningsområdet, i vilket man ogärna drar slutsatser utifrån beteenden, drömmer man om en mätare som kan avläsa om något har medvetande eller inte. Den funktionen är redan realiserad hos dig.

Begriper inte riktigt hur det går till när straff blir motiverat utifrån olika användningar av ord.

Inte heller hur min syn kan kan beskrivas som dualistisk. När det jag vänder mig mot är just det att det är orimligt att hålla systemet ansvarigt för dess funktioner och konfigurering. Är det någonstans dualismen lurar så är det i det att någon faktiskt förtjänar straff, klander eller beröm. Att hjärnan tar ledning av sådant är något annat.

Ja, man kan ha olika syn på straffets praktik och som kan diskuteras i andra trådar. Relevant för den här tråden är, fortsatt, frågan om någon faktiskt kan förtjäna ett straff.
Notera att jag aldrig påstått att man väljer vem man är. Är man en rutten människa som begår illgärningar så kanske det kan förklaras med att man är rutten, men man förtjänar fortfarande att straffas för sina illgärningar då straffet utgör rättmätig lön för utfört arbete. Är man en rutten människa som inte vill bestraffas så kan man välja bort att begå illgärningar för att slippa undan framtida straff, vilket innebär att man är fri att välja en bättre framtid även om man är född rutten. Det finns ingen annan som hindrar dig.

Är inte detta rättvisa för dig så talar vi bara förbi varandra och då kan vi sluta diskussionen här.

Jag undrar om du verkligen inser att frihet medför just möjligheten att välja fel, även om du tycks avfärda det som ett självklart påstående som inte behöver påpekas.
Citera
2026-05-08, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Jag sitter tyvärr inte på någon absolut sanning. Det jag menade var att man kan inte vara säker på att medvetandet och fri vilja finns i verkligheten så länge det inte går att bevisa att dom finns. Där är du väl med mig?
För mig handlar det om att förklara varför människor observerar det de anser sig observera, helst utan att införa nya fenomen som inte behövs för att förklara något annat. (Jag håller Ockhams rakkniv högt.)

Men sedan anser jag att det finns en viktig skillnad mellan medvetandet och fri vilja. Medvetandet är ett positivt fenomen i bemärkelsen att avsaknaden av medvetande bör anses vara utgångspunkten (enligt Ockhams rakkniv), därför behöver medvetandet definieras och existensen av det man definierat behöver påvisas. Förmågan att vilja är också ett positivt fenomen som faller i samma kategori, så vi behöver definiera vad det innebär att vilja och påvisa att vilja existerar. Frihet är däremot ett negativt fenomen då frihet är avsaknaden av hinder. Godtar vi att vilja existerar så bör vi därför utgå från att den är fri, och hävdar någon att den är ofri så behöver denna ofrihet definieras i form av vad som hindrar viljan, sedan behöver dessa hinder påvisas existera.
Senast redigerad av WbZV 2026-05-08 kl. 14:44.
Citera
2026-05-08, 14:55
Medlem
Bilderberg78s avatar
Min åsikt är att frågan i topic inte är rätt ställd att kunna få ett svar i denna tråden, universum är ingen demokrati.
Senast redigerad av Bilderberg78 2026-05-08 kl. 14:58.
Citera
2026-05-08, 15:08
Medlem
qbits avatar
Citat:
Kompatibilismens kärna är väl vad som gör ansvar möjligt och meningsfullt. Kan ansvar inte utvinnas i en naturalistisk tillvaro så är fri vilja inkompatibel med den. Det som i sådana fall återstår är mänsklig psykologi, social praktik och nytta.

Enligt mitt synsätt är denna insikt såväl avgörande som irrelevant.

Avgörande på så vis att det är en fundamental filosofisk och politisk insikt att ingen, någonsin, förtjänar sin belägenhet.

Irrelevant i en vardagligt praktisk dimension. Vilket inte behöver hanteras, eftersom ingen kan frigöra sig från omedelbar upplevelse av eget och andras ansvar och agens. Vi kommer inte att upphöra med att berömma och klandra varandra.

Inget går förlorat i detta. Jag menar att det praktiska livet hanteras av annat, exempelvis nytta, och det oavsett om någon fri vilja kan utvinnas ur tillvaron eller inte. Att sortera undan ontologisk skuld vore en mänsklig befrielse varför kompatibilistiska räddningsaktioner framstår som missriktade.

Stolen är ingen illusion. Den är hjärnans representation av något i sitt gränssnitt mot omvärlden. Denna representation har som påpekas inte särskilt mycket med det där något som finns i yttervärlden att göra. Men den är funktionell för överlevnad och reproduktion.

Men, ja, att hjärnan kommer till insikt om att det nog inte finns något därute som motsvarar den egna representationen innebär inte att inte längre kunna hantera stolar. Inte heller havererar upplevelsen av att sitta inne i huvudet, titta ut och styra av informationen att det är en illusion.

Ett vanligt kompatibilistiskt argument är ändå att utan ansvar i någon yttre mening så upplöses den psykologiska ansvarskänslan och möjligheten till mänsklig samexistens rämnar med den.

Jag tror faktiskt inte att vi ligger särskilt långt ifrån varandra här. Det låter som att vi båda landar i att det praktiska livet i huvudsak hanteras genom psykologi, social praktik, incitament och samhällsorganisering — faktorer som är relevanta oavsett metafysisk tolkning.

Skillnaden verkar snarare vara att jag fortfarande är bekväm med att använda begreppet “ansvar” som beskrivning av vissa funktioner och kapaciteter hos människor: att vi har autonomin att överväga olika skäl och konsekvenser och agera utifrån dem, att vi kan påverkas av incitament och sociala normer, uppleva känslor såsom skam, skuld och rättvisa, och utifrån detta reglera vårt beteende över tid. Du verkar mena att ordet riskerar att bära med sig rester av en ontologisk "skuld" eller “förtjänst” som därför bör avvisas helt, medan jag ser det som ett naturligt begrepp för att beskriva dessa sociala och psykologiska processer.

Därför tror jag egentligen att skiljelinjen mellan oss främst handlar om hur vi vill förstå och använda ansvarsbegreppet, snarare än en djupare oenighet om hur människor faktiskt fungerar i praktiken eller hur samhällen bör organiseras.
Senast redigerad av qbit 2026-05-08 kl. 15:51.
Citera
2026-05-08, 16:29
Medlem
Link04s avatar
Citat:
För mig handlar det om att förklara varför människor observerar det de anser sig observera, helst utan att införa nya fenomen som inte behövs för att förklara något annat. (Jag håller Ockhams rakkniv högt.)

Men sedan anser jag att det finns en viktig skillnad mellan medvetandet och fri vilja. Medvetandet är ett positivt fenomen i bemärkelsen att avsaknaden av medvetande bör anses vara utgångspunkten (enligt Ockhams rakkniv), därför behöver medvetandet definieras och existensen av det man definierat behöver påvisas. Förmågan att vilja är också ett positivt fenomen som faller i samma kategori, så vi behöver definiera vad det innebär att vilja och påvisa att vilja existerar. Frihet är däremot ett negativt fenomen då frihet är avsaknaden av hinder. Godtar vi att vilja existerar så bör vi därför utgå från att den är fri, och hävdar någon att den är ofri så behöver denna ofrihet definieras i form av vad som hindrar viljan, sedan behöver dessa hinder påvisas existera.

Japp jag håller med dig Ockham är en bra polare att ha med sig i ur och skur.

Nu ska jag välja mat och dryck till kvällen med grabbarna 👍
Citera
2026-05-08, 16:46
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Japp jag håller med dig Ockham är en bra polare att ha med sig i ur och skur.

Nu ska jag välja mat och dryck till kvällen med grabbarna 👍

Idisslare släpper ut mer co2, ha en trevlig kväll.
Citera
2026-05-08, 17:09
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Idisslare släpper ut mer co2, ha en trevlig kväll.

Haha underbart tack 👍
Citera
2026-05-08, 17:30
Medlem
Citat:
Det smygs inte in något. Det ställs en grundläggande fråga som bör besvaras innan man hoppar till nästa steg. Bör något, oaktat allting, för att kallas fri vilja kunna generera ansvar (annat än som instrument)? Det är den enkla frågan till att börja med och inte om huruvida fri vilja måste kunna finnas eller inte eller huruvida Gud har fri vilja eller inte.

Gällande ansvar pekar jag på att du inte har en tydlig linje. Det är ömsom ontologiskt, ömsom praktiskt och ibland något annat. Om man nu tar Dennetts linje, att ansvar är en egenskap hos ett system med vissa funktioner, så innebär det att ett system hålles ansvarigt för att det med diverse konfigurationer försatts i en slumpvis miljö. Med motiveringen att det är vad som finns här och nu.

En första undran är hur detta ansvar inte kollapsar i en ren instrumentell syn på saken.

Angående AI. Jag förstår dig som att om vi konstruerar två olika AI med tillräckligt människolika egenskaper för att kunna utlösa ansvar, i vilka exempelvis impulskontrollen varierar på så vis att det ena exemplaret står emot en viss oönskad impuls och den andra inte, så förtjänar dessa två system kompatibilistiskt beröm respektive klander (dvs de ansvarar för sina beslut). Är det korrekt uppfattat?

Den Dennett du tar intryck av pekar på ett antal illusioner vi lever i och som kan vara funktionella. Även vår egen upplevelse av hur vi fattar beslut är missvisande enligt honom. Men du menar fortfarande att det inte går att leva i illusioner och att du upplever tillvaron såsom den är?

Nej, straff är inte fel. Vad skulle vara fel med det. Det förkastliga är att mena att någon förtjänar att straffas. Och det gäller såväl ontologiskt som kompatibilistiskt.

Ok, tillbaka i att hur många som omfattar en uppfattning är ett argument för saken.
Du verkar fortfarande utgå från att ansvar antingen måste vara metafysiskt absolut eller annars reduceras till ren instrumentell socialteknik. Det är just den dikotomin jag ifrågasätter.

Ansvar behöver inte vara “magiskt” eller frikopplat från kausalitet för att vara verkligt. Det räcker att det finns system som kan förstå skäl, väga konsekvenser, reglera impulser, lära av kritik och modifiera sitt beteende över tid. Det är inte en illusion i betydelsen “något som inte finns”, utan en högre nivå av beskrivning av hur vissa organismer fungerar.

Du frågar varför detta inte kollapsar till en rent instrumentell syn. Därför att ansvar inte bara handlar om vilka effekter våra reaktioner får, utan om relationen mellan agentens egna kognitiva processer och handlingen. Vi skiljer redan mellan någon som handlat under tvång, psykos eller total oförmåga och någon som förstått vad denne gjort och kunnat svara på skäl. Det är inte ett godtyckligt påhitt utan en reell skillnad i agentstruktur.

Gällande AI-exemplet: ja, om vi faktiskt konstruerade system med genuint människolik förmåga till reflektion, självreglering, skälskänslighet och långsiktig modellering av konsekvenser, då vore det rimligt att tala om ansvar i kompatibilistisk mening. Inte därför att systemen brutit sig loss från kausaliteten, utan därför att deras egna interna processer är den relevanta orsaken till handlingarna. Samma sak gäller för oss människor.

Du verkar också använda ordet “förtjänar” som om kompatibilister måste försvara någon sorts kosmisk återbetalningsmoral. Det behöver man inte. Man kan mena att klander och straff är berättigade därför att de uttrycker moraliska relationer mellan agenter och svarar på verkliga handlingar utförda av personer med kapacitet att förstå normer. Det är något mer än ren behavioristisk konditionering, men mindre än metafysisk själ-magik.

Vad gäller illusioner missar du också min poäng lite (och vad jag förstår Dennetts). Att vissa aspekter av vår introspektion är missvisande betyder inte att all erfarenhet är falsk eller att medvetande och val därmed upplöses. Vetenskapen korrigerar ständigt våra spontana intuitioner utan att verkligheten försvinner för det. Att solen “ser ut” att röra sig runt jorden innebär inte att perception som sådan är värdelös.

Och nej, jag hänvisade inte till hur många som tycker något som ett sanningsargument. Poängen var snarare att våra praktiker kring ansvar uppstår därför att de svarar mot faktiska drag hos mänskliga agenter och social interaktion. Frågan är inte om människor råkar “känna” ansvar, utan varför begreppet överhuvudtaget fungerar så stabilt i mänskliga samhällen. Kompatibilisten menar att det beror på att ansvar refererar till verkliga kapaciteter hos personer, inte till metafysisk undantagsmagi från naturens lagar.
Citera
2026-05-08, 17:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Jag tror faktiskt inte att vi ligger särskilt långt ifrån varandra här. Det låter som att vi båda landar i att det praktiska livet i huvudsak hanteras genom psykologi, social praktik, incitament och samhällsorganisering — faktorer som är relevanta oavsett metafysisk tolkning.

Skillnaden verkar snarare vara att jag fortfarande är bekväm med att använda begreppet “ansvar” som beskrivning av vissa funktioner och kapaciteter hos människor: att vi har autonomin att överväga olika skäl och konsekvenser och agera utifrån dem, att vi kan påverkas av incitament och sociala normer, uppleva känslor såsom skam, skuld och rättvisa, och utifrån detta reglera vårt beteende över tid. Du verkar mena att ordet riskerar att bära med sig rester av en ontologisk "skuld" eller “förtjänst” som därför bör avvisas helt, medan jag ser det som ett naturligt begrepp för att beskriva dessa sociala och psykologiska processer.

Därför tror jag egentligen att skiljelinjen mellan oss främst handlar om hur vi vill förstå och använda ansvarsbegreppet, snarare än en djupare oenighet om hur människor faktiskt fungerar i praktiken eller hur samhällen bör organiseras.

Jag har inga invändningar mot att i praktiken använda termer som ansvar eller att förtjäna något, eller att instrumentellt vädja till sådana drag i mänsklig psykologi, i den mån det gör nytta. Praktiken är en sak för sig.

Skiljelinjen, om det finns en sådan, går i sådana fall vid om det kan byggas någon ansvarighet utöver detta, eller på detta. Jag avvisar den saken, det finns inget ansvar och ingen förtjänst bortom psykologiska drag och social praktik. Det vill säga, ej heller i kompatibilistisk mening. Vilket vi verkar vara överens om. Så antingen är vi lika goda inkompatibilister eller så utvinner du ändå något bortom det rent praktiska.

I tillägg till detta menar jag att det är av godo att föreställningar om djupare skuld och högre ansvar och som ska sonas rensas ut i takt med sekularisering och avmystifiering av tillvaron. Detta reser ofta farhågor om urholkad ansvarskänsla och med det följande förfall vilket kompatibilismen används som svar på.

Men den är inget svar och som inte ens behövdes från första början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in