2026-05-06, 13:40
Medlem
Bilderberg78s avatar
"Qualia" är ett arbetsnamn, inte ett begrepp för det vi talar om, fast inget jag skulle rekommendera då det redan är infekterat av massor av missförstånd. Det fångar nuet av det vi talat om, inget annat.

Ta bort allt utom tanken det fångar.
Citera
2026-05-06, 13:57
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Du säger: fri vilja måste grunda förtjänst i en icke-instrumentell mening.
Just detta krav smyger in en väldigt stark – och missvisande
– idé: att ansvar kräver att agenten är någon sorts “första orsak” till sig
själv.

Om “att verkligen förtjäna” kräver total självskapelse (att man ytterst sett är upphov till sina egna motiv, karaktär osv),
då är ribban
satt så högt att ingenting i universum kan uppfylla den.

Då har man definierat bort ansvar från början, snarare än visat att det inte finns.
Så det orimliga är inte att vi vill ha ansvar—utan att vi kräver en metafysiskt överdriven version av det.

Vidare pekar du på att ansvar inte har en tydlig linje.
Precis! Men det är inget problem.

Ansvar är gradvis och kontextberoende, tex som: kompetens, rationalitet, mognad.

Vi accepterar redan detta i praktiken (barn, psykisk sjukdom, tvångssituationer).
Att det inte finns en skarp gräns betyder inte att begreppet kollapsar—det betyder att det är ett biologiskt och socialt begrepp, inte ett matematiskt.

Så svaret här är: otydlighet är inte ett tecken på fel, utan på att vi pratar om något verkligt och komplext.

Vidare är våra praktiker kring ansvar (klander, beröm,straff) är:
Delvis framåtblickande (påverka beteende)
MEN också reaktiva (svara på vad personen visat sig vara för
slags agent)

Poängen är: det är inte “bara nytta” i någon kall ingenjörsmening. Det handlar om att reagera på en agents karaktär och kapacitet att svara på skäl.
Det är den sortens grund som räcker för att tala om ansvar på ett meningsfullt sätt—även om det inte är “kosmisk förtjänst”(här håller jag med dig).

När det gäller AI:n så kan det bli intressant i framtiden, som jag ser det finns två fall:

Om AI:n bara är ett system som mekaniskt reagerar på impulser utan att kunna:
utvärdera skäl
lära sig normer
justera sitt beteende över tid

Då är den inte ansvarig. Den är mer som ett avancerat verktyg. MEN om AI:n:
kan förstå normer
kan reflektera över sina handlingar
kan ändra sitt beteende i ljuset av kritik
kan förutse konsekvenser och väga skäl

Då börjar den likna det vi kan kalla en moralisk agent och i någon mån ansvarig.

Du skriver: Antingen har vi “äkta” förtjänst (starkt, icke-instrumentellt), eller så har vi inget ansvar alls.

Jag säger att det finns ett mellanläger:
inget metafysiskt absolut ansvar men inte heller bara “beteendekontroll för nyttans skull”
Utan ett ansvar grundat i att vi är skälkänsliga, lärande, självreglerande system över tid

Det smygs inte in något. Det ställs en grundläggande fråga som bör besvaras innan man hoppar till nästa steg. Bör något, oaktat allting, för att kallas fri vilja kunna generera ansvar (annat än som instrument)? Det är den enkla frågan till att börja med och inte om huruvida fri vilja måste kunna finnas eller inte eller huruvida Gud har fri vilja eller inte.

Gällande ansvar pekar jag på att du inte har en tydlig linje. Det är ömsom ontologiskt, ömsom praktiskt och ibland något annat. Om man nu tar Dennetts linje, att ansvar är en egenskap hos ett system med vissa funktioner, så innebär det att ett system hålles ansvarigt för att det med diverse konfigurationer försatts i en slumpvis miljö. Med motiveringen att det är vad som finns här och nu.

En första undran är hur detta ansvar inte kollapsar i en ren instrumentell syn på saken.

Angående AI. Jag förstår dig som att om vi konstruerar två olika AI med tillräckligt människolika egenskaper för att kunna utlösa ansvar, i vilka exempelvis impulskontrollen varierar på så vis att det ena exemplaret står emot en viss oönskad impuls och den andra inte, så förtjänar dessa två system kompatibilistiskt beröm respektive klander (dvs de ansvarar för sina beslut). Är det korrekt uppfattat?

Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Filosofer som förespråkar hård determinism har rätt.
Det gäller ”bara” för oss andra att bortse från allt vi upplever och vad betraktar hos andra.
Allt är en illusion. Straff är fel men praktiskt, ingen är ansvarig för någonting men vi måste lära barn att ta ansvar osv.

Den Dennett du tar intryck av pekar på ett antal illusioner vi lever i och som kan vara funktionella. Även vår egen upplevelse av hur vi fattar beslut är missvisande enligt honom. Men du menar fortfarande att det inte går att leva i illusioner och att du upplever tillvaron såsom den är?

Nej, straff är inte fel. Vad skulle vara fel med det. Det förkastliga är att mena att någon förtjänar att straffas. Och det gäller såväl ontologiskt som kompatibilistiskt.

Citat:
Skämt och sido så är de flesta filosofer Kompatibiliser eller Libertarianer. Ungefär lika många filosofer tror på hård determinism som på att gudarna styr vad som sker på jorden.

Som filosofi är det främst en motpol mot libertarianismen, de flesta går vidare till mer verklighetsnära förklaringsmodeller.

Ok, tillbaka i att hur många som omfattar en uppfattning är ett argument för saken.
Citera
2026-05-06, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nej, straff är inte fel. Vad skulle vara fel med det. Det förkastliga är att mena att någon förtjänar att straffas. Och det gäller såväl ontologiskt som kompatibilistiskt.
Rent språkligt betyder ordet förtjäna att man får lön för uträttat arbete och när en mördare sätts i fängelse så är fängelset lönen för hans gärning.

Sedan har ordet förtjäna även fått en glidande användning där man ansett att Gud kan korrigera människors livsöden genom att belöna eller straffa den som inte fått rätt lön för sitt arbete. Så om en mördare inte förtjänar att sitta i fängelse, innebär det då att Gud anser att han skall gå fri därför att mordet i själva verket var en välgärning i Guds ögon?

För mig låter det som att du för ett dualistiskt resonemang där mördarens själ inte är samma entitet som mördarens materiella hjärna. Själen har då inte förtjänat att straffas för sina gärningar eftersom det var hjärnan och inte själen som hade makten när mordet utfördes.

Undviker vi den dualistiska fällan så är allt i sin ordning. Mördaren straffas för att han mördat och det är ett sakligt konstaterande som inte kan vara förkastligt att påtala.
Citera
2026-05-06, 18:09
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Straffrätten som sådan är naturligtvis något som också förtjänar att diskuteras, men tog mest upp det här som exempel på vad jag tror att gemene man menar med fri vilja. Vilket alltså inte är samma sak som filosofiskt intresserade människor brukar mena när de hävdar att fri vilja är något som inte existerar.

Det kan inträffa att saker vid närmare begrundande blir lite krångligare än de framstår vid en första anblick. Men frågan om fri vilja är i sig inte särskilt krånglig alls. Och förnekandet av fri vilja vilar sannolikt på folkliga föreställningar. Exempelvis, för att kalla något fri vilja krävs att det kan generera ansvar. Att en handling som inte kan rendera förtjänt beröm eller klander inte kan vara fri håller nog varenda Konsum-sosse med om.

Det är något väldigt banalt som framgår i din juridiska definition av fri vilja. Det vill säga att fri är en handling som inte var oundvikbar för den agerande.

Citat:
Det uppfattar jag att den har. Det är en lydig hund som oftast gör som jag säger, men det är väldigt tydligt att den ibland önskar att den fick göra något annat. Och en varelse som kan önska att den fick göra sådant som den inte får tycker i alla fall jag har fri vilja.

Det är inte så att "vilja" blandas ihop med "fri vilja"? Eller definieras fri vilja nu som att vilja göra sådant man inte får?

För övrigt, har människan fri vilja så har också hunden det i någon grad. Det håller jag med om.

Citat:
Själv betraktar jag mig som en lösningsorienterad person som hellre försöker förklara det jag ser än att försöka övertyga andra om att jag hallucinerar.

När jag betraktar min hund så ser den ut att vara medveten och den utstrålar agens och fri vilja. Frågan jag ställer mig då är hur hunden fungerar? Påtalar någon att hundens hjärna består av neuroner som skickar signaler fram och tillbaka så frågar jag mig hur man skall koppla neuronerna så att hunden blir medveten och utstrålar agens och fri vilja?

Rent språkligt får orden sin betydelse efter hur de används och därför ser jag det som tankefel att det vi ser och sätter ord på inte skulle finnas. Frågan är inte om hunden är medveten eller inte, utan frågan är vad det innebär att vara medveten och hur ett sådant medvetande fungerar? Samma sak med fri vilja.

Ja, det låter lösningsorienterat att förutsätta det som ska bevisas. Saken är klar redan från början.

Citat:
Rent språkligt betyder ordet förtjäna att man får lön för uträttat arbete och när en mördare sätts i fängelse så är fängelset lönen för hans gärning.

Sedan har ordet förtjäna även fått en glidande användning där man ansett att Gud kan korrigera människors livsöden genom att belöna eller straffa den som inte fått rätt lön för sitt arbete. Så om en mördare inte förtjänar att sitta i fängelse, innebär det då att Gud anser att han skall gå fri därför att mordet i själva verket var en välgärning i Guds ögon?

Rent språkligt brukas "förtjäna" i två betydelser och Svensk ordbok informerar om att den ena är "vara värd" och exemplifierar: hon förtjänar beröm för sin prestation; han förtjänar egentligen inte en sådan vän; en idé som förtjänar uppmärksamhet. Eller menar du att etymologin har filosofiska implikationer?

Citat:
För mig låter det som att du för ett dualistiskt resonemang där mördarens själ inte är samma entitet som mördarens materiella hjärna. Själen har då inte förtjänat att straffas för sina gärningar eftersom det var hjärnan och inte själen som hade makten när mordet utfördes.

Undviker vi den dualistiska fällan så är allt i sin ordning. Mördaren straffas för att han mördat och det är ett sakligt konstaterande som inte kan vara förkastligt att påtala.

Då hör du nog fel. Dualismen visar sig omvänt i föreställningen att det sitter något väsen därinne och styr och som förtjänar straff för sina ogärningar. För det är väl inte amygdalans aktivitet eller prefrontalcortex risiga myelinisering som straffats traditionellt? Det är ett förslag kompatibilister lanserat.

Jag menar att straff bör praktiseras i den utsträckning det är effektivt och inget som ska handla om att förskriva lidande för dess egen skull till en kropp som förtjänar det.
Citera
2026-05-06, 18:15
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Att det finns komplexa samband är vi rörande överens om. Min poäng är bara att även inom ett sådant system — även om vi inte förstår alla orsakssamband — kan vår förmåga att agera utifrån skäl önskningar och intentioner, fungera bättre eller sämre. Det är den skillnaden jag kallar frihet i praktisk mening och som är av värde.

Poängen var inte riktigt att orsakssambanden är komplexa, utan att en tumör som orsak inte skiljer sig i princip från ett hormons tröskelvärde eller känslighet för lågt blodsocker som utlösare av en handling. Det är helt enkelt svårt att applicera begreppet fri på apparaten, även om den är välfungerande. Att vara en apparat som kan verka ändamålsenligt och välavvägt verkställa de intentioner, önskningar och impulser som ploppar upp är ju ett evolutionärt fint exemplar. Men viljefri i någon mening?

Citat:
Vad vi sedan kan göra åt de faktorer som begränsar denna upplevda frihet är en annan fråga, och där beror det givetvis på vår kunskap om orsakssamband. Vissa saker är omöjliga att förändra, och då får vi lära oss att leva med dem. Andra saker är svåra men möjliga att påverka — t.ex. att metodiskt utveckla disciplin så att man bättre kan agera utifrån sina skäl, önskningar och intentioner. Och vissa saker är i praktiken rätt enkla samband: att behöva agera med en pistol riktad mot sitt huvud upplevs ganska begränsande.

Det är här följande visdom träffar rätt: fokusera på det du kan påverka, och lär dig leva med det du inte kan påverka. Det gäller också vår upplevda frihet.

Min poäng är mer begränsad än så: att hur vi tolkar vår egen handlingsförmåga kan påverka vårt beteende, om än subtilt. Det gäller även sådant som motivation, självbild och tilltro till förändring — vilket du också är inne på när du skriver att “tro på sig själv” i sig är en orsak till beteende.

Så jag ser det inte som att man måste “rädda” fri vilja i någon metafysisk mening, utan snarare att vissa sätt att förstå sig själv tenderar att fungera bättre än andra i praktiken. Och jag håller med dig: det finns inga sakliga skäl att inte försöka tänka på ett sätt som stärker ens tilltro till förändring, även om “fri vilja” i metafysisk bemärkelse inte skulle vara fallet.

Problemet uppstår när den metafysiska diskussionen blandas ihop med det psykologiska fenomenet av upplevd möjlighet till att påverka sitt liv. Då kan det påverka hur man ser på sin egen handlingsförmåga och i förlängningen hur man agerar. Håller man isär de två nivåerna uppstår inte det problemet.

Där är vi nog ganska överens. Egentligen bryr jag mig inte om etiketter, utan snarare om deras innehåll. Jag skulle inte ha något problem med att etablera en etikett "fri vilja" för den metafysiska diskussionen, och en annan för det psykologiska fenomenet av upplevd möjlighet att påverka sitt liv. Att samma begrepp används för båda är sannolikt av historiska skäl och bidrar nog till att diskussionen ibland blir onödigt förvirrande.

Det verkar återkomma att skillnaderna i våra uppfattningar är ganska subtila. Vilket kanske, förhoppningsvis, gör dem desto mer intressanta.

En fråga som avgör skillnadens vidd är om en person kan förtjäna sin belägenhet eller vara ansvarig i ontologisk eller kompatibilistisk mening. Är svaret nekande så är uppfattningarna förmodligen tämligen ekvivalenta, även om man väljer att etikettera samma sak olika (fritt/ofritt).
Citera
2026-05-06, 19:30
Medlem
Bilderberg78s avatar
Nu försvann logiken, jag kan inte läsa en (röd) tråd längre.
Citera
2026-05-07, 14:01
Medlem
qbits avatar
Citat:
Poängen var inte riktigt att orsakssambanden är komplexa, utan att en tumör som orsak inte skiljer sig i princip från ett hormons tröskelvärde eller känslighet för lågt blodsocker som utlösare av en handling. Det är helt enkelt svårt att applicera begreppet fri på apparaten, även om den är välfungerande. Att vara en apparat som kan verka ändamålsenligt och välavvägt verkställa de intentioner, önskningar och impulser som ploppar upp är ju ett evolutionärt fint exemplar. Men viljefri i någon mening?

Det verkar återkomma att skillnaderna i våra uppfattningar är ganska subtila. Vilket kanske, förhoppningsvis, gör dem desto mer intressanta.

En fråga som avgör skillnadens vidd är om en person kan förtjäna sin belägenhet eller vara ansvarig i ontologisk eller kompatibilistisk mening. Är svaret nekande så är uppfattningarna förmodligen tämligen ekvivalenta, även om man väljer att etikettera samma sak olika (fritt/ofritt).

För att förtydliga min position kan det vara hjälpsamt att skilja mellan två begrepp:
Autonomi – den psykologiska upplevelsen av att kunna påverka sitt liv: att kunna väga alternativ och agera utifrån sina egna skäl, önskningar och intentioner.

Fri vilja (libertariansk) – den metafysiska idén om att kunna välja annorlunda oberoende av tillståndet i universum, inklusive ens egna inre tillstånd.
Min poäng är att vad som begränsar vår autonomi är en psykologisk fråga, inte en metafysisk. Och de begränsningarna kan grovt delas upp i:
1. Externa faktorer – t.ex. tvång eller hot, där man inte kan agera enligt sina egna skäl.

2. Interna faktorer – t.ex. bristande impulskontroll eller disciplin, där man inte förmår agera enligt sina egna skäl.
Båda dessa påverkar vår upplevelse av handlingsförmåga och i förlängningen livstillfredsställelse — något som också stöds av psykologiska teorier såsom Self-Determination Theory. Därför tycker jag att det är praktiskt och meningsfullt att skilja mellan autonomi och fri vilja i den här diskussionen. Och i praktisk bemärkelse är det därför autonomi som är viktigt snarare än fri vilja i metafysisk bemärkelse.

När det gäller begreppet ”ansvar” ligger jag nära Daniel Dennett. I praktiken handlar ansvar om huruvida vi kan ingå ömsesidiga relationer där beteenden kan påverkas genom skäl, incitament och konsekvenser. Det är därför vi kan hålla varandra ansvariga: vi kan reagera på skäl och konsekvenser, och justera vårt handlande över tid. I den meningen är ansvar nära kopplat till vår autonomi.

Men samma typ av ansvarsutkrävande fungerar inte gentemot en krokodil, eftersom den saknar denna typ av psykologisk kapacitet. VI kan inte skapa incitament såsom fängelsestraff för att motivera en krokodil att inte äta upp mig, och bör därför hållas borta från att kunna röra sig fritt i det mänskliga samhället. D.v.s. vi hanterar den på annat sätt än genom ansvarsutkrävande.

I den meningen blir ansvar en praktisk fråga om hur system fungerar, snarare än en metafysisk fråga om yttersta frihet.

”Förtjänar” man att straffas om vi inte har fri vilja i libertariansk bemärkelse? Nej, inte i någon djupare kosmologisk mening. Om en person hade haft exakt samma förutsättningar — d.v.s. identisk hårdvara, mjukvara och kontext — som en annan, skulle utfallet enligt denna syn ha blivit detsamma. Men är det ändå praktiskt att hålla människor ansvariga? Absolut, eftersom det påverkar beteenden och är en förutsättning för att organisera ett fungerande samhälle.
Senast redigerad av qbit 2026-05-07 kl. 14:34.
Citera
2026-05-07, 14:21
Medlem
Link04s avatar
Citat:
För att förtydliga min position kan det vara hjälpsamt att skilja mellan två begrepp:
Autonomi – den psykologiska upplevelsen av att kunna påverka sitt liv: att kunna väga alternativ och agera utifrån sina egna skäl, önskningar och intentioner.

Fri vilja – den metafysiska idén om att kunna välja annorlunda oberoende av tillståndet i universum, inklusive ens egna inre tillstånd.
Min poäng är att vad som begränsar vår autonomi är en psykologisk fråga, inte en metafysisk. Och de begränsningarna kan grovt delas upp i:
1. Externa faktorer – t.ex. tvång eller hot, där man inte kan agera enligt sina egna skäl.

2. Interna faktorer – t.ex. bristande impulskontroll eller disciplin, där man inte förmår agera enligt sina egna skäl.
Båda dessa påverkar vår upplevelse av handlingsförmåga och i förlängningen livstillfredsställelse — något som också stöds av psykologiska teorier såsom Self-Determination Theory. Därför tycker jag att det är praktiskt och meningsfullt att skilja mellan autonomi och fri vilja i den här diskussionen. Och i praktisk bemärkelse är det därför autonomi som är viktigt snarare än fri vilja i metafysisk bemärkelse.

När det gäller begreppet ”ansvar” ligger jag nära Daniel Dennett. I praktiken handlar ansvar om huruvida vi kan ingå ömsesidiga relationer där beteenden kan påverkas genom skäl, incitament och konsekvenser. Det är därför vi kan hålla varandra ansvariga: vi kan reagera på skäl och konsekvenser, och justera vårt handlande över tid. I den meningen är ansvar nära kopplat till vår autonomi.

Men samma typ av ansvarsutkrävande fungerar inte gentemot en krokodil, eftersom den saknar denna typ av psykologisk kapacitet. VI kan inte skapa incitament såsom fängelsestraff för att motivera en krokodil att inte äta upp mig, och bör därför hållas borta från att kunna röra sig fritt i det mänskliga samhället. D.v.s. vi hanterar den på annat sätt än genom ansvarsutkrävande.

I den meningen blir ansvar en praktisk fråga om hur system fungerar, snarare än en metafysisk fråga om yttersta frihet.

Jag blev faktiskt väldigt förvånad när jag, för ett tag sen, läste att dom flesta psykologer ser fri vilja som en nödvändig illusion snarare än en biologisk verklighet. Att illusionen av fri vilja är djupt rotad i hur vi fungerar som människor, vilket gör det svårt att agera som om den inte existerar.

Innan jag läste det här så var jag övertygad om att hjärnskrynklarna var 100% säkra på att vi har fri vilja.
Citera
2026-05-07, 14:26
Medlem
Det är noll fri vilja , vi är robotar det är helt sjuk faktiskt.
Du ser snart mönstret när du blir lite äldre!
Orubblig vilja har vi såklart , men det det var väl inte det vi menade med fri vilja.

Varje atom är på väg åt ett bestämt håll
Det är fysik lagar som styr.
Och så fort jag säger det här var det redan bestämt långt innan vi föds

Hamnar man i elden brinner man upp.

Du vaknar upp på morgonen en dag och säger jag kan inte göra något åt det här.

Nu ska vi se vad jag ska göra idag.

Aha samma som igår, oväntad fri vilja
Senast redigerad av troligengud 2026-05-07 kl. 14:35.
Citera
2026-05-07, 16:15
Medlem
Citat:
Det är inte så att "vilja" blandas ihop med "fri vilja"? Eller definieras fri vilja nu som att vilja göra sådant man inte får?

För övrigt, har människan fri vilja så har också hunden det i någon grad. Det håller jag med om.
För mig handlar fri vilja om förmågan att kunna önska sig vad som helst utan att begränsas av omgivningen. Det skall inte förväxlas med förmåga till att förvalta sin frihet på bästa sätt. Möjligheten att välja fel följer med friheten.

Min hund önskar alltid att den skall få mer mat än vad jag ger den. Hade den fått bestämma själv så hade den ätit så mycket att den blivit sjuk av övervikt, därför begränsar jag mängden mat den får. Jag har då begränsat dess valmöjlighet, men inte begränsat dess frihet att önska att fick äta mer.

Det finns gott om exempel där där stater, kyrkor och andra organ försöker begränsa vår frihet att önska oss vad vi vill. Vi får lära oss att det är klandervärt att önska fel saker, att Gud ser vad vi tänker osv., med syfte att vi skall sluta önska sådant som inte passar in i deras agendor. Detta tycker jag är exempel på aktiviteter som faktiskt inskränker vår fria vilja, så fri vilja är inte något vi har på definition.

Citat:
Ja, det låter lösningsorienterat att förutsätta det som ska bevisas. Saken är klar redan från början.
Vetenskapen syftar till att förklara våra observationer, därav måste observationerna antas som axiomatiskt sanna för att vetenskapen skall fungera.

Problem med ett fenomen som medvetandet är att vi inte har något att hänga upp det på mer än våra observationer. Människor observerar ett inte själsliv och de observerar att andra människor rapporterar att de observerar samma sak. För att förklara dessa observationer behöver vi en modell som förutsäger att människor skall göra sådana observationer. Lyckas vi utveckla en sådan modell så kan vi förhoppningsvis studera denna modell för att besvara vad som faktiskt observeras. Och kan vi besvara vad som observeras så kommer detta vara synonymt med medvetandet, för människor har aldrig menat något annat än det de observerar när de använder ordet medvetande.

Och i mångt och mycket är det likadant med fri vilja.

Citat:
Rent språkligt brukas "förtjäna" i två betydelser och Svensk ordbok informerar om att den ena är "vara värd" och exemplifierar: hon förtjänar beröm för sin prestation; han förtjänar egentligen inte en sådan vän; en idé som förtjänar uppmärksamhet. Eller menar du att etymologin har filosofiska implikationer?
Den andra betydelsen syftar på att vi ur ett moraliskt perspektiv borde få lön för uträttar arbete även om lönen uteblir. Har du arbetat hårt för att så din åker så borde du få en skörd till hösten, och även om skörden uteblir till följd av missväxt så har du (ur ett moraliskt perspektiv) förtjänat att få en skörd.

Om du begår ett illdåd så kan du alltså vara värd att straffas, detta oavsett om polisen får tag i dig eller inte.

Citat:
Då hör du nog fel. Dualismen visar sig omvänt i föreställningen att det sitter något väsen därinne och styr och som förtjänar straff för sina ogärningar. För det är väl inte amygdalans aktivitet eller prefrontalcortex risiga myelinisering som straffats traditionellt? Det är ett förslag kompatibilister lanserat.
Jag är min hjärna, men min hjärna har en självbild av att vara en själslig person. När vi gör ett val så är det hjärnan som gör valet och sedan har hjärnan en självbild av att det var den själsliga personen som gjorde valet. Straffas vi för att ha gjort dåliga val så är det hjärnan som straffas och hjärnan skapar då en självbild av att det är den själsliga personen som straffas.

Det är alltså hjärnan som väljer och hjärnan som straffas om den väljer fel. Att sedan hjärnan projicerar sig själv på ett själsligt jag förändrar inte sakförhållandet.

För att skrota dualismen måste vi inse att vi är vår egen hjärna, det finns ingen annan.

Citat:
Jag menar att straff bör praktiseras i den utsträckning det är effektivt och inget som ska handla om att förskriva lidande för dess egen skull till en kropp som förtjänar det.
Människor tycker väldigt olika om vad som är lämpligt straff för olika brott och det handlar kanske mest om att vi alla har olika ideologiska utgångspunkter. Det förtjänar en egen tråd.
Citera
2026-05-07, 17:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Fri vilja (libertariansk) – den metafysiska idén om att kunna välja annorlunda oberoende av tillståndet i universum, inklusive ens egna inre tillstånd.

”Förtjänar” man att straffas om vi inte har fri vilja i libertariansk bemärkelse? Nej, inte i någon djupare kosmologisk mening. Om en person hade haft exakt samma förutsättningar — d.v.s. identisk hårdvara, mjukvara och kontext — som en annan, skulle utfallet enligt denna syn ha blivit detsamma. Men är det ändå praktiskt att hålla människor ansvariga? Absolut, eftersom det påverkar beteenden och är en förutsättning för att organisera ett fungerande samhälle.

Jag poängterar distinktionen mellan ansvar i en kompatibilistisk eller ontologisk mening å ena sidan och praktiskt handlande och organisering av samhället med grund i mänsklig psykologisk funktion å andra.

I praktiskt handlande är straff, incitament och det att betrakta varandra som ansvariga nödvändigt och ofrånkomligt (av nyttoskäl, påstår jag). Jag tolkar det som vi är överens om den saken, som därmed kan läggas åt sidan. Samma sak gäller libertariansk fri vilja, som ingen argumenterar för.

Frågan är om det finns något ansvar bortom ett rent praktiskt sådant när den libertarianska synen är struken. I Dennetts kompatibilism finns det, den proklamerar ett ansvar annat än som nyttig psykologisk motivation. Till skillnad från libertariansk fri vilja inga metafysiska antaganden bortom det som är måhända är kompatibelt med naturalism dock. Jag menar för övrigt att Dennett svajade lite gällande hur "högt" han lade ansvaret.

Man får som så ofta se upp för dualism även i detta sammanhang. Neurala funktioner som genererar och modulerar beteende är inga maskiner anslutna till en kärna från vilken matas inre intentioner och önskningar att verkställa så gott det går. Utan hela maskineriet är en sammanhållen apparat som bygger det beteende som trillar ut. Det som hålls kompatibilistisk ansvarigt eller förtjänar sin belägenhet på så vis är således de ingående delarnas olika kapaciteter (konfigurationer) och hur de råkar interagera med den miljö de placerats i. Det ansvaret bör enligt mig avvisas helt och hållet.

Angående metafysiken och ansvaret i Dennetts kompatibilism, så är min aning att den metafysiken är instabil och kollapsar i psykologisk motivation och social praktik. Och frågan är vad man ska med kompatibilism till om den med sin naturalistiska bas ändå inte bygger ansvar annat än ett nyttobaserat praktiskt sådant.

Finns det ett kompatibilistiskt ansvar, kan en belägenhet förtjänas kompatibilistiskt?
Citera
2026-05-07, 22:52
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Jag blev faktiskt väldigt förvånad när jag, för ett tag sen, läste att dom flesta psykologer ser fri vilja som en nödvändig illusion snarare än en biologisk verklighet. Att illusionen av fri vilja är djupt rotad i hur vi fungerar som människor, vilket gör det svårt att agera som om den inte existerar.

Innan jag läste det här så var jag övertygad om att hjärnskrynklarna var 100% säkra på att vi har fri vilja.

Psykologer är nog inte “100% säkra” åt något håll, och många undviker just den metafysiska frågan eftersom den ligger utanför vad psykologin egentligen kan avgöra. Däremot finns det forskning som visar att vår upplevelse av att kunna välja och påverka vårt beteende och våra liv — d.v.s. autonomi — är central för motivation och välmående, t.ex. inom Self-Determination Theory.

Så även om någon skulle vilja beskriva något som en “illusion”, följer det inte att det är oviktigt. Det finns t.ex. filosofer (mereologiska nihilister) som kallar en stol en “illusion”, eftersom de menar att den egentligen bara är en konfiguration av uppkvarkar, nerkvarkar och elektroner. Men när jag funderar på vilka stolar jag ska ta fram till en middagsbjudning har jag användning av just stolbegreppet — inte dess partikelkonfiguration. På samma sätt fyller autonomi en viktig funktion, oavsett hur den yttersta metafysiska frågan besvaras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in