Citat:
Ingenting hindrar oss från att använda våra metakognitiva förmågor närhelst vi vill, annat än oss själva.
Menar inte att detta skiljer sig från övrig kognition, men att denna autonoetik är en distinkt kontrollprocess nödvändig för valmöjlighet och fri vilja.
Att jag alls tog upp detta var därför att motparten hävdade att denna kontroll inte existerade.
Nej det var inte det jag menade, utan helt enkelt att jag har den uppfattning jag har med anledning av att den utöver sitt empiriska stöd och sin logiska sundhet dessutom har praktiska fördelar jämfört med alternativen som presenterats.
Att förutsätta valmöjlighet är mer praktiskt fördelaktigt än att förutsätta hård determinism, men det är inget argument för att vi verkligen har fri vilja, endast ett argument för att det är bättre att förutsätta valmöjlighet än hård determinism.
Vi kan nödvändigtvis inte undgå axiom helt, men vi kan försöka undvika fallasier samt de ofalsifierbara och opraktiska axiomen i den mån det går.
Ni som förespråkar hård determinism har bevisbördan för er föreställning att alla beslutsprocesser är helt förutbestämda, en bevisbörda ni omöjligtvis kan uppfylla utan att begå post hoc ergo propter hoc-fallasin.
Menar inte att detta skiljer sig från övrig kognition, men att denna autonoetik är en distinkt kontrollprocess nödvändig för valmöjlighet och fri vilja.
Att jag alls tog upp detta var därför att motparten hävdade att denna kontroll inte existerade.
Iofs är en effekt av naturligt urval att ”det är på ett visst sätt därför att det finns praktiska fördelar med att det skulle vara på det sättet”… men:
Att förutsätta valmöjlighet är mer praktiskt fördelaktigt än att förutsätta hård determinism, men det är inget argument för att vi verkligen har fri vilja, endast ett argument för att det är bättre att förutsätta valmöjlighet än hård determinism.
Vi kan nödvändigtvis inte undgå axiom helt, men vi kan försöka undvika fallasier samt de ofalsifierbara och opraktiska axiomen i den mån det går.
Ni som förespråkar hård determinism har bevisbördan för er föreställning att alla beslutsprocesser är helt förutbestämda, en bevisbörda ni omöjligtvis kan uppfylla utan att begå post hoc ergo propter hoc-fallasin.
Jag räknas väl dit men vill ändå påpeka att jag inte ägnade en sekund åt att tänka på determinism i bemärkelsen att det hade nåt att göra med fysikens lagar när jag tänkte på fri vilja och ansåg att den inte kunde finnas. För mig handlade det bara om att allt i den mentala processen måste ha sin orsak. Inget i tankeprocessen, vare sig tankarna som tänks eller inte tänks, kan nånsin vara nåt annat än resultatet av att tänkarens hjärna är som den är. Tänks tanke X finns orsaken i hjärnans beskaffenhet, samma sak om tanke Y inte tänks. Det är som en ekvation som stämmer, vad som finns på ena sidan likhetstecknet stämmer överens med vad som finns på den andra, och alternativet är helt orimligt. Om jag tänker en timme och under minut 29 tänker på en elefant så finns orsaken till att jag gör det, att det händer exakt då och varje liten detalj i den mentala bilden av elefanten att hitta i hjärnans beskaffenhet. Annorlunda beskaffenheter i hjärnan skulle innebära en helt annan bild av elefanten eller en tanke på nåt helt annat.
Du menar då att jag under minut 29 kunde ha tänkt på en skottkärra istället men varje aspekt av hjärnans beskaffenhet, informationen den innehåller, den högre eller lägre aktiviteten i dess olika delar och varje impuls som uppstår därinne genererar en mental process och det är den man kommer uppleva, att förespråka tro på fri vilja blir då som att säga att man skulle kunna välja en helt annan mental process än den som är resultatet av vad som händer i hjärnan för ögonblicket. Precis samma sak när man tänker tankar i syfte att kontrollera sina tankar som när man tänker på elefanter, skottkärror eller nåt helt annat. På samma sätt kommer vad som händer i hjärnan generera den mentala process man upplever, och man kan inte välja att istället uppleva en annan mental process istället och fri vilja är lika irrelevant då som när man tänker på vadsomhelst.
Allt måste ha sin orsak, vad som finns på de båda sidorna av likhetstecknet kan aldrig vara olika. Håller du med om att ekvationen måste gå ihop och att allt annat vore total orimlighet? Håller du med om att det du hävdar i princip kan jämställas med att man kan välja en annan mental process än den som är resultatet av hjärnans beskaffenheter och impulserna som sker inom den? Jag kanske inte kan uppfylla bevisbördan du nämner på ett sätt du skulle finna dugligt, men om du faktiskt hävdar det jag undrar om du hävdar skulle jag uppskatta en förklaring om hur det överhuvudtaget vore det minsta rimligt?
Senast redigerad av FunAndGames 2025-05-11 kl. 02:25.
Senast redigerad av FunAndGames 2025-05-11 kl. 02:25.