2026-05-08, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Har haft en ekonomiskt berg och dalbana där jag var miljonär i tidiga 20-års åldern för att sedan sitta med miljonskulder för att återigen vara miljonär när jag var 30 år.

Den resan gav mig nya perspektiv/…/

Ja jäklar, vilken vändning! Vad föranledde detta, om man får vara nyfiken? Egen firma?
Citera
2026-05-08, 08:03
Medlem
TheJesuits avatar
En rejäl slant på kontot underlättar. Dels det rent materiella samt resor och annan guldkant på tillvaron. Men viktigast är att man har råd att hålla en vettig kost, för mig som tränar en hel del är det kostsamt att få i sig tillräcklig mängd proteiner på naturligt sätt. Översatt till svenska handlar det om nötkött som ju blivit väldigt dyrt. 500 gram per dag blir nästan 15 kilo per månad. Nästan 4 000 kronor i månaden.
Citera
2026-05-08, 08:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Sommarhus med pool på Mallorca och 12.5M på pensionskontot vid 62, ändå tycks du oroa dig för din pension och jobbar vidare:

(FB) Hur stort pensionskapital vid 50-60 års ålder?

Nu handlar dock Topic om hur man ska njuta av sin förmögenhet och inte dina fantasier, har du något förslag hur man ska njuta av sin (ev) förmögenhet? Jag har lämnat förslag, din tur ..
några fantasier har jag inte mitt liv har varit en räkmacka med stora vinster både i arv och fastigheter. Jag hade dock en extremt fattigt uppväxt fram till 25. Njuta av pengar är inte min grej de bara finns där .min mentala känsla är mer oro att allt ska försvinna. Jag njuter av att umgås med familj. Av att träna av att må bra fysiskt. Jag är dålig på att njuta av pengar.. de skulle då iså fall vara känslan av att jag kan köpa eller göra saker om jag vill. Men gör de sällan .. men jag njuter av den känslan . Kan om jag vill
Citera
2026-05-08, 08:26
Medlem
Köpte mig ett radhus med stor del av den, resten ligger på börsen och högräntekonto ifall allt skulle skita sig
Citera
2026-05-08, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Nådde fem miljoner idag på börsen. Visst ingen wow summa, men ändå. Kul. Men sen? Visst man slipper bry sig vad saker och ting kostar. Har jobb med bra lön som jag klarar mig gott på. Köper det jag vill ha. Fin bil, boende, hemmabio, inga lån mm. Singel, två tonårsbarn. Men ändå känns det tomt. Vad gör man? Alla tänker ”om jag hade en miljon”.
Jag har hundar 🤣
Citera
2026-05-08, 08:54
Medlem
gick i pension för 2,5 år sen vid 57 års ålder, det dyrbaraste man har är nog sin tid
underbart att skippa gå till ett jobb man hatar, lever billigt klarar mig på 12000 kr/mån
Citera
2026-05-08, 08:59
Avstängd
Sen skall man också tänka på att vad som räknas som rik eller hög förmögenhet i Sverige blir ofta som en ankdam när vi ser med större perspektiv , mitt hus på Mallorca skulle jag nog kunna sälja för 20 miljoner , men ingen av mina grannar eller i området anser mitt hus som "fint" här pratar vi om värden på kanske 100-250 miljoner för många hus , ägare från olika länder mkt sällan från norden
Citera
2026-05-08, 09:20
Medlem
Imnshos avatar
Att bli ekonomiskt oberoende är en resa, en process, till ett lugnare tillstånd. Alla som jagar pengar (jag var en) tror att det handlar om vräkiga bilar, snygga kläder, vackra fruar och fina krogbesök.

Men man inser efter ett tag att det är lugnet och avsaknaden av stress som är det fina i kråksången. TS tycker att det är "tomt", men när han/hon inser att man inte behöver jaga mer längre så uppstår en inre frid.

Vad gör jag? Tja, inget speciellt. Jag bränner inte mer än en halv mille per år. Shoppar lite, tar nån resa, äter god mat. Inte fan behöver jag nån dyr bil eller andra statusprylar.
Citera
2026-05-08, 09:24
Medlem
Cameltotems avatar
Investerat i 10 år och kommer fortsätta. Det är en del av mitt liv.

För mig handlar det inte om att spendera pengar eller köpa något i framtiden.

För mig är det frihet. Jag är också egenföretagare och tanken att man till slut har så mycket pengar att man helt kan välja vem och när man vill jobba känns så befriande.

Det bästa man har i livet är ju familjen och vardagen, försöker njuta så mycket jag kan och tänka att det är skönt att ha pengarna i framtiden. Vi reser en del och har såklart saker hemma men känner inget behov att köpa en sportbil eller lägga pengarna på massa skräp varje månad.
Citera
2026-05-08, 09:27
Medlem
415brushans avatar
Vilken förmögenhet?

Tror 90% av svenskarna inte har någon förmögenhet eller ens råd till ett drägligt liv.
Citera
2026-05-08, 09:36
Medlem
Imnshos avatar
Unna sig bra mat är viktigt. Älskar att kunna gå till delikatessaffären och köpa mig en bra köttbit till grillen. Bästa vinet åker också ner i Willys-kassen när jag går till Bolaget (fast jag dricker inte så mycket alkohol nuförtiden).

Men bra mat kan också vara enkelt. Häromdagen gick jag förbi lunchhaket där det serverades raggmunk och fläsk. Fantastiskt gott! Och 140 spänn gör inget större hål i plånkan.
Citera
2026-05-08, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Hade jag inte vetat bättre så hade jag trott att du var min bror 😁
En av mina bästa investeringar någonsin var när jag köpte på mig ett rejält lager tändhattar innan kriget i Ukraina satte igång. Både Fiocchi och Federal har ökat mer än 3 ggr i värde sedan dess. Jag har så att det räcker åtminstone 10 år till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in