2026-05-08, 01:01
Medlem
Pungsvings avatar
Hade jag bott i Sverige hade jag flyttat till ett ensligt hus utmed en landsväg bortom stan för att slippa alla jävla importerade sosseväljare.
Citera
2026-05-08, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
https://www.mitti.se/nyheter/villornas-nya-granne--1-800-lagenheter-6.3.362103.dd1cd66094

Ghettofieringen av Segeltorp inleds, trodde Svensson i sin enfald att de skulle kunna fly mångkulturen till ett trivsamt område bestående av villor och småhus utan hyresrätter betalda av socialen? Tänk om. Om inte Svensson vill flytta till ghettot så får ghettot flytta till Svensson.

Intressant att de tror att det kommer krävas 400 nya förskoleplatser, vilka är det egentligen som skaffar barn i det här landet?

Vad tycker Flashback?

Ja det kommer definitivt bli "ghetto".
Tråkigt för folket som bor där nu.
Citera
2026-05-08, 04:55
Medlem
Rätt åt moderatjävlarna. De trodde de kunde köpa sig ur misären de själva varit med och skapat.
Citera
2026-05-08, 05:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag tar mig friheten att svara.

Tomtpriserna, Sveriges löneläge, alla regler och förordningar kring bostäder, samt kraftigt ökade priser på byggmaterial medför att det är omöjligt att bygga till vettiga priser.

Och i takt med att det har blivit allt svårare att hitta hyresgäster (och köpare av bostadsrätter) har byggtakten avtagit. De byggföretag som bygger bostäder har gått på flera jättesmällar och är nu väldigt försiktiga med att sätta igång nya byggen. Befintliga byggen får gå på sparlåga. Nya lägenheter reas ut med olika argument (”Vår mäklare är litet annorlunda. Han betalar 500.000 för din vattenslang.”)

Så vad är lösningen?
Citera
2026-05-08, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Även låginkomsttagare måste bo någonstans och samhället behöver dem också för att gå runt. Så vad gör man?

Man inför marknadshyror. Då skulle lgh I Tensta och Bålsta va billigare än den på Odenplan och vi skulle upprätthålla segregationen så vi slipper tvångsblandas.
Citera
2026-05-08, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Så vad är lösningen?

Han beskrev väl problemet, och i visst fall lösningen.
Men det kanske du inte begriper.
Citera
2026-05-08, 06:33
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Man behöver inte hugga ner träd om man bygger på industriområdet.
Och du hoppas såklart att Tesla m fl, bara går upp i rök?
De tvingas att bygga nytt där det finns träd. Men kanske hoppas sossarna att det blir protester så att de inte får bygga alls.
Är det facket som tryckt på att trycka ut Tesla?

Citat:
Ursprungligen postat av GRINGO104
Typ IKEA mm ligger runt hörnet VW, Volvo Mercha , Porche m.fl
Du glömde det centrala, TESLA.
Vi står på Mälarvägen med solen i ansiktet. På sluttningarna runt om breder villorna ut sig. I mitten är det industrier och företag, här ligger bland annat Delicato och Tesla.
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Rätt åt moderatjävlarna. De trodde de kunde köpa sig ur misären de själva varit med och skapat.
Området domineras av sossar som välkomnar att Tesla tvingas bort och lokalborna välkomnar nya spännande mänskliga möten.
Det är bara FB som gnäller över Segeltorps blivande blandning.
Varför gnälla över att svenska villasossar vill blanda sig med höghussossar?
Som referens kan nämnas att i hela Huddinge kommun fick Socialdemokraterna 30,0 % och Moderaterna 21,4 % i valet till riksdagen

När de nya bostäderna byggs räknar kommunen med att det kommer att behövas 400 förskoleplatser fördelat på ungefär tre förskolor.
400 nya förskoleplatser borde betyda att typ 400 förvinner på annat håll.
Senast redigerad av gofigur 2026-05-08 kl. 06:37.
Citera
2026-05-08, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Problemet är väl främst att nyproducerade hyresrätter är förjävla fula, jag förstår att man inte vill ha skiten i sitt närområde. Sålänge man bygger tjusiga sekelskifteshus så kan väl ingen klaga.

Exakt så. Förfulningen är ett helsvenskt problem.
Som folk är vi extremt ignoranta när det handlar om estetiska värden.

Jag tror det är en bieffekt av att så mycket måste gå via det offentliga - ett praktisk kompromissbeslut fattat av okunniga. Slutprodukten blir någon livlös låda som ingen kan ha någon åsikt om.
Citera
2026-05-08, 06:45
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Segeltorp är idag främst ett svensk område och inte speciellt "berikat med spännande exotiska inslag". Åtminstone än så länge...

Så här säger Wiki......

Citat:
I Segeltorp fanns 12 817 invånare (31 december 2016) varav 28,3 procent med utländsk bakgrund[2].

Men jag skulle vilja säga att de som är så att säga exotiska där gör inget direkt väsen av sig. Men bygger man nytt är det stor risk att man får dit en annan kategori av människor och det kan vara slut på friden. Man byggde ju t.ex. nytt nere vid Lidl i Fruängen (ungefär där Segeltorp börjar) och där blev t.ex. en dörr beskjuten av någon yngre tonårskille med automatvapen.
Citera
2026-05-08, 07:37
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Så här säger Wiki......

Men jag skulle vilja säga att de som är så att säga exotiska där gör inget direkt väsen av sig. Men bygger man nytt är det stor risk att man får dit en annan kategori av människor och det kan vara slut på friden. Man byggde ju t.ex. nytt nere vid Lidl i Fruängen (ungefär där Segeltorp börjar) och där blev t.ex. en dörr beskjuten av någon yngre tonårskille med automatvapen.

Tack för informationen. Då var det fler invandrare än jag trodde, där ser man.

Jag håller med, ett områdes karaktär kan snabbt förändras om många nya människor flyttar in. Vi får väl hoppas på det bättre, men tyvärr nog fövänta oss motsatsen.
Citera
2026-05-08, 07:41
Medlem
Segeltorp är inte först ut, Götet har gjort detta ett bra tag.
Citera
2026-05-08, 07:52
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeRambler
Exakt så. Förfulningen är ett helsvenskt problem.
Som folk är vi extremt ignoranta när det handlar om estetiska värden.

Jag tror det är en bieffekt av att så mycket måste gå via det offentliga - ett praktisk kompromissbeslut fattat av okunniga. Slutprodukten blir någon livlös låda som ingen kan ha någon åsikt om.

Nej, det finns faktiskt flera exempel på där man valt en klassicistisk gestaltning. I Nacka har hela nya kvarter byggts som förklätt 1920-1930-tal (”Swedish grace”):

https://fastighetstidningen.se/nyhet/nacka-och-wallenstam-bygger-30-talshus/

Citat:
- Det är fler människor som ser och berörs av byggnadens exteriör, så ur ett demokratiskt perspektiv finns det förankring att göra så. Men om man dessutom kan bygga med hög takhöjd, fina parkettgolv, stuckatur och fönster med riktigt trä är det bara bonus, säger Eric.

https://www.nackabladet.se/artiklar/nacka-grace-nyproduktion-i-1920-talsstil

Citat:
Med fasadens stuckaturer och listverk, äkta smide på balkongräckena, väl tilltagna spröjsade fönster och mässingsdetaljer på skyltar och dörröppnare är det som att Nacka har flyttat en liten bit av Östermalm till sig.

Lite oklart hur politikerna i (s) tänkt sig gällande Segeltorp och Huddinge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in