Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Klart att staden måste förtätas när den växer. Det råder stor bostadsbrist i Stockholm om du inte visste det.
Själv tycker jag det viktigaste är att man inte bygger bort parker och grönområden även om det görs hela tiden. Att ett hyreshus hamnar nära ett villaområde bryr jag mig inte om.
Högutbildade med bra ekonomi kommer även i fortsättningen bosätta sig i ”finare” områden och pöbeln kommer att trängas i ”sunkigare” områden.
Men Stockholms stad växer inte längre, och det är stora problem att få boende till de bostäder som byggs. Finns redan flera områden i Stockholm där det är mycket svårt att hyra ut nya lägenheter.
De nya långtidsprognoserna säger också, att Stockholm Stad, och kommunerna i Region Stockholm, inte förväntas växa mer än marginellt under rätt många år. Kommunerna i Region Stockholm har i dagsläget planer på att bygga mångdubbelt fler lägenheter än vad som motsvaras av befolkningsökningen.
Bostadsbristen består till stor av att alla vill ha en billig lägenhet i innerstaden, och till viss del av att alla nya hyresrätter är svindyra, oavsett var de byggs. Så det finns bostäder, ,en det inte bostäder som passar.