2026-05-07, 20:57
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Fantastiskt hur NIMBY-nissarna motsätter sig att bostäder (!) byggs centralt i landets huvudstad. De borde fan deporteras hela bunten till Norrlands inland så kan de få vara i fred mot all utveckling, fkn retards...
Segeltorp är inte speciellt centralt. Ligger inte ens i Stockholm för övrigt.
Citera
2026-05-07, 21:00
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Befolkningsökningen i Stockholm 2025 var blygsamma 0.4% och det berodde på nyfödda, utflyttade är numera fler än inflyttade.
Exakt. Förstår inte hysterin att bygga en massa nya bostäder överallt i Stor-stockholm. Snart kommer det bli överskott på bostäder. Nativiteten är på väg mot botten.
Citera
2026-05-07, 21:06
Medlem
krackelerars avatar
Javisst men inte i mitt fina kvarter, liksom.
Inget nytt under solen således........
Citera
2026-05-07, 21:08
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygnusX
Blir bra om det blir Svenssons och invandrare blandat. Segregation är aldrig bra för samhället. För eller senare måste svensken våga börja öppna sig för afrikaner och araber.
Inte de som bor i Örgryte eller på Lidingö väl?
Citera
2026-05-07, 21:12
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Klart att staden måste förtätas när den växer. Det råder stor bostadsbrist i Stockholm om du inte visste det.

Själv tycker jag det viktigaste är att man inte bygger bort parker och grönområden även om det görs hela tiden. Att ett hyreshus hamnar nära ett villaområde bryr jag mig inte om.

Högutbildade med bra ekonomi kommer även i fortsättningen bosätta sig i ”finare” områden och pöbeln kommer att trängas i ”sunkigare” områden.
Men Stockholms stad växer inte längre, och det är stora problem att få boende till de bostäder som byggs. Finns redan flera områden i Stockholm där det är mycket svårt att hyra ut nya lägenheter.

De nya långtidsprognoserna säger också, att Stockholm Stad, och kommunerna i Region Stockholm, inte förväntas växa mer än marginellt under rätt många år. Kommunerna i Region Stockholm har i dagsläget planer på att bygga mångdubbelt fler lägenheter än vad som motsvaras av befolkningsökningen.

Bostadsbristen består till stor av att alla vill ha en billig lägenhet i innerstaden, och till viss del av att alla nya hyresrätter är svindyra, oavsett var de byggs. Så det finns bostäder, ,en det inte bostäder som passar.
Citera
2026-05-07, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Original Post(er) = första inlägget
nu är Flashback ett svenskt forum och då heter det TS.
Citera
2026-05-07, 21:26
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Det är märkligt att man inte lyckas bygga billiga hyresrätter för det har jag hört att allmänheten har efterfrågat sen 90-talet.

Citat:
Men om ingen flyttar in i dessa lägenheter, som det påstås i tråden, då får ju inte investerarna någon avkastning så hur går det ihop?
Jag tar mig friheten att svara.

Tomtpriserna, Sveriges löneläge, alla regler och förordningar kring bostäder, samt kraftigt ökade priser på byggmaterial medför att det är omöjligt att bygga till vettiga priser.

Och i takt med att det har blivit allt svårare att hitta hyresgäster (och köpare av bostadsrätter) har byggtakten avtagit. De byggföretag som bygger bostäder har gått på flera jättesmällar och är nu väldigt försiktiga med att sätta igång nya byggen. Befintliga byggen får gå på sparlåga. Nya lägenheter reas ut med olika argument (”Vår mäklare är litet annorlunda. Han betalar 500.000 för din vattenslang.”)
Citera
2026-05-07, 21:31
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Beror alldeles på hur det ser ut och vilken typ av "industrier" det handlar om. Men oftast i Stockholmsområdet handlar det inte om skramlande industrier med höga skorstenar, utan mer om lager, lite kontor etc som inte gör så mycket väsen av sig. Sen är det ju ofatst lugnt på kvällar och helger också... inte att förakta. Natur finns särkert också i närheten och man har ju sin tomt.

I det området ligger det framför allt en massa bilfirmor, Volvo, Tesla, CarSpect Bilprovning samt logistik för PostNord. Den tillverkning jag känner till är bagerier typ Delicato och möjligen BakeMyDay.

Som sagt, inte så mycket väsen om dagarna och ännu tystare om nätterna.

Anledningen till att det ligger ett industriområde där är för att Sveriges mest trafikerade motorväg går där, 3-4 filer i vardera riktning av E4:an.
Citera
2026-05-07, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Hur många niggers kommer ha råd med nyproducerade lägenheter undrar jag?

Blir det för mycket niggers så kommer såklart de vita flytta ut ganska snabbbt,det är jag säker på.

Soc betalar som vanligt.
Citera
2026-05-07, 21:42
Avslutad
Emil Hagberg>Emil Högberg

Citera
2026-05-07, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Vad kände du var otydligt?

Ska kommunen undvika i att planera bostäder på mark för att några villaägare en bit bort tycker det är läskigt med höga hus och att folk som inte tjänar lika mycket som den kanske bor i deras närhet?

De ogillar nog tilltaget oavsett om det är blonda och blåögda svenskar som flyttar in.
För det första är det inte estetisk grundat att placera så pass höga hus i ett villaområde.
De som bor i området hsr ju flyttat dit av en anledning.
För det tredje är hittepåprojekt som detta dömt att misslyckas.

Det finns gott om andra platser där dessa höghus kan byggas utan att man förstör omgivningen.
Citera
2026-05-07, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
Jag tar hellre en kvällspromenad i ett industriområde än att ta en kvällspromenad i Rinkeby eller dylik dysfunktionell förort. Vad har nedhuggna träd med saken att göra?
Man behöver inte hugga ner träd om man bygger på industriområdet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in