Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Småskurkarna var färre och hade inte ngn klankultur.
Nja romer har funnits i Sverige i flera hundra år, och vissa romer har haft starka släkttraditioner som liknar klankultur och var länge i utanförskap. Jag är inte säker men jag tror att svenska romer och resandefolk är lite mer integrerade nu, men isåfall har det tagit många generationer. Så nyunflyttad klankultur kan också ta många generationer att bekämpa ska jag erkänna.
Men orsakerna till dagens grova kriminalitet är inte bara klankultur, utan även att många i andra gen flyktinginvandrare inte klarar svensk skola och därmed blir arbetslösa och fattiga, och ser kriminalitet som enda sättet att försörja sig. Det beror också på ökad knarkhandel
.
Är du säker på att småskurkarna var färre förr? Mordfrekvensen var högre i Sverige på 1980-talet än nu, och ändå högre på 1800-talet och dessförinnan. Alkoholismen har varit betydligt mer utbredd. Fattiga är mer ofta kriminella än rika, och fattiga var mycket vanligare vid mitten av 1900-talet. Bilstöld och inbrott har nästan försvunnit och inbrott minskat kraftigt. Medan anmälda sexbrott har ökat.