2026-05-07, 21:55
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eudiktatur
För det första är det inte estetisk grundat att placera så pass höga hus i ett villaområde.
De som bor i området hsr ju flyttat dit av en anledning.
För det tredje är hittepåprojekt som detta dömt att misslyckas.

Det finns gott om andra platser där dessa höghus kan byggas utan att man förstör omgivningen.

Som bullerskydd är det nog inte så dumt med 16-våningshus i en lång rad för villaområdet. E4:an intill har hittills diskvalificerat bostäder precis där, men nu verkar politikerna tycka att det går bra helt plötsligt.

Sedan kan man ana att extra isolering och bullerskydd får produktionskostnaden att dra iväg ännu mer. En fyrarummare på säg 100 kvadratmeter lär kosta 22-25 tkr/månad i hyra. Garageplats ca 2-2,5 tkr/månad.

Och vem skulle vilja bo just där? Utsikt över motorvägen och resten av bilfirmorna längs Smista Allé? Totalt oattraktivt område.
Citera
2026-05-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Småskurkarna var färre och hade inte ngn klankultur.

Nja romer har funnits i Sverige i flera hundra år, och vissa romer har haft starka släkttraditioner som liknar klankultur och var länge i utanförskap. Jag är inte säker men jag tror att svenska romer och resandefolk är lite mer integrerade nu, men isåfall har det tagit många generationer. Så nyunflyttad klankultur kan också ta många generationer att bekämpa ska jag erkänna.

Men orsakerna till dagens grova kriminalitet är inte bara klankultur, utan även att många i andra gen flyktinginvandrare inte klarar svensk skola och därmed blir arbetslösa och fattiga, och ser kriminalitet som enda sättet att försörja sig. Det beror också på ökad knarkhandel
.
Är du säker på att småskurkarna var färre förr? Mordfrekvensen var högre i Sverige på 1980-talet än nu, och ändå högre på 1800-talet och dessförinnan. Alkoholismen har varit betydligt mer utbredd. Fattiga är mer ofta kriminella än rika, och fattiga var mycket vanligare vid mitten av 1900-talet. Bilstöld och inbrott har nästan försvunnit och inbrott minskat kraftigt. Medan anmälda sexbrott har ökat.
Citera
2026-05-07, 22:01
Medlem
Tuors avatar
Stockholmarna förtjänar allt elände som är på väg.

Det är mycket tack vare stockholmare som vi har en massa idiotpartier i riksdagen.

Nu får de åtminstone snart smaka på skiten de röstat för.
Citera
2026-05-07, 22:16
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Nja romer har funnits i Sverige i flera hundra år, och vissa romer har haft starka släkttraditioner som liknar klankultur och var länge i utanförskap. Jag är inte säker men jag tror att svenska romer och resandefolk är lite mer integrerade nu, men isåfall har det tagit många generationer. Så nyunflyttad klankultur kan också ta många generationer att bekämpa ska jag erkänna.

Den kriminella klankulturen är sammanflätad med (eller om man så vill fundamentet för) den importerade, organiserade brottsligheten. Den äter sig in i partier och myndigheter i en utsträckning som romer aldrig varit i närheten av.

Senast idag uppmärksammades en ny rapport.

"En ny rapport från Sverige mot organiserad brottslighet visar att 313 personer med nuvarande eller tidigare politiska uppdrag kan kopplas till organiserad brottslighet. 73 av dem är fortfarande förtroendevalda.

[---]

Rapporten Samhällsgemensam lägesbild 2026 presenterades för regeringen tidigare i veckan. Rikskronofogden Fredrik Rosengren säger att omfattningen är förvånande och rapporten lyfter särskilt fram brottslighetens infiltration av samhällsinstitutioner."/ Kvartal

https://www.svd.se/a/5p3o9E/hundratals-svenska-politiker-kopplas-till-organiserad-brottslighet-i-ny-rapport
Citera
2026-05-07, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rondellneger
Det vore bättre om judar och muslimer tvångsblandas, i stället för att judar som Soros organisatition trycker ner muslimer i halsen på svenskar ska det omvända ske, judisk tvångsblandning är önskvärt

Faktiskt en bra ide
Citera
2026-05-07, 22:20
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Stockholmarna förtjänar allt elände som är på väg.

Det är mycket tack vare stockholmare som vi har en massa idiotpartier i riksdagen.

Nu får de åtminstone snart smaka på skiten de röstat för.

Hur definierar du ”stockholmare”? Segeltorp tillhör en annan kommun, nämligen Huddinge.
Senast redigerad av JymdKjam 2026-05-07 kl. 22:23.
Citera
2026-05-07, 22:25
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Hur definierar du en ”stockholmare”? Segeltorp tillhör en annan kommun, nämligen Huddinge.

Personer som bor i större delen av Stockholms län är stockholmare för mig.
Citera
2026-05-07, 22:26
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
I det området ligger det framför allt en massa bilfirmor, Volvo, Tesla, CarSpect Bilprovning samt logistik för PostNord. Den tillverkning jag känner till är bagerier typ Delicato och möjligen BakeMyDay.

Som sagt, inte så mycket väsen om dagarna och ännu tystare om nätterna.

Anledningen till att det ligger ett industriområde där är för att Sveriges mest trafikerade motorväg går där, 3-4 filer i vardera riktning av E4:an.

Jag tror många missar att förbifart Stockholm kommer förändra stadsbilden markant och att det utifrån befolkningsprognos relaterat till bostadsbyggand, endast är möjligt för Stockholm att växa genom att expandera söder ut.
Citera
2026-05-07, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eudiktatur
För det första är det inte estetisk grundat att placera så pass höga hus i ett villaområde.
De som bor i området hsr ju flyttat dit av en anledning.
För det tredje är hittepåprojekt som detta dömt att misslyckas.

Det finns gott om andra platser där dessa höghus kan byggas utan att man förstör omgivningen.
Och sedan sänker det värdet på husen och bostadsrätterna, vilket borde tas i beaktning och bromsa planerna helt.
Citera
2026-05-07, 22:44
Medlem
Vem bryr sig om Segeltorp?
Finns väl aldrig någon anledning att åka dit
Citera
2026-05-07, 22:47
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Vad betyder OP?

Original Post/Original Poster. Det som på svenska kallas TS.
Citera
2026-05-07, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Man behöver inte hugga ner träd om man bygger på industriområdet.

Okej, Jag rör mig inte i Segeltorp så hur vida man måste eller inte hugga ner träd för att bygga låter jag vara osagt i aktuellt fall.
Tycker du själv att tvångsblandning fungerar bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in