2026-05-07, 20:25
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Alternativt så öppnar familjen porten och går femtio meter till närmsta restaurang, tar cykeln till parken eller en taxi till flygplatsen. Bil är överskattat och på tok för dyrt.

Hm, det finns ingen restaurang 50 meter från vårt hus. Kan det vara så att folk bor på olika ställen med olika transportbehov?
Citera
2026-05-07, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Hm, det finns ingen restaurang 50 meter från vårt hus. Kan det vara så att folk bor på olika ställen med olika transportbehov?
Just för att du bor där du bor måste du ha bil. Du har inte en bil för att du tycker det är värt pengarna, utan för att du måste.
Citera
2026-05-07, 20:27
Medlem
LittleFishs avatar
För folk som bor två med låg lön i samma hushåll så går det ju. Frågan bör ju egentligen ställas: "Hur kan singlar i ett hushåll klara sig på så låg lön?"
Citera
2026-05-07, 20:29
Medlem
Anta att man får 20000 netto och är singel.
Hyra plus el och nät: 10000 kr
Mat: 4000 kr
Buss: 1000 kr
Övrigt: 2500 kr

Du sparar 2500 i månaden.
Citera
2026-05-07, 21:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitigaharry
Hur kan folk leva på 23-26k brutto? eller ännu lägre för ett fulltidsjobb i 2026?

Jag skulle gå minus enbart genom att arbeta fulltid.

Tycker det är katastrofalt att folk som jobbar fysiskt och som sliter ut sin kropp kan tjäna så dåligt.

Hur hamna vi här och hur löser vi det? Har kommunerna ett ansvar?

Cirka 35–40 % av alla heltidsanställda i Sverige tjänar under 30 000 kr i månaden. Detta bygger på lönespridningsdata från SCB och Ratsit, där lönefördelningen visar att en lön runt 26 500 kr placerar en person i den lägsta 10‑percentilen för kvinnor, och att en mycket stor del av arbetsmarknaden ligger under medianlönen på ca 36 000 kr.
Problemet med den lönen är att den ofta inte räcker till ett boende där det finns arbete.
Citera
2026-05-07, 21:37
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Citat:
Hur kan folk leva på 23-26k brutto? eller ännu lägre för ett fulltidsjobb i 2026?

Tycker det är katastrofalt att folk som jobbar fysiskt och som sliter ut sin kropp kan tjäna så dåligt.

Cirka 35–40 % av alla heltidsanställda i Sverige tjänar under 30 000 kr i månaden. Detta bygger på lönespridningsdata från SCB och Ratsit, där lönefördelningen visar att en lön runt 26 500 kr placerar en person i den lägsta 10‑percentilen för kvinnor, och att en mycket stor del av arbetsmarknaden ligger under medianlönen på ca 36 000 kr.

Med reservation för att det säkerligen redan skrivits en massa gånger i tråden - men icke desto mindre sant för det - tål att upprepas om så är fallet:

Man lever på vad man har, helt enkelt. Och rättar mun efter matsäck. Hur svårt ska det vara.

Alla lever efter vad deras tillgångar tillåter.

Och de allra flesta lever som de har råd att leva.
Citera
2026-05-07, 21:42
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Lätt som en plätt serru stockholmarn.

Har man 5000 bagis i totala rekningar så är det rätt schysst ändå.

Men, det förstås, då krävs det att man kan tänka sig att bo utanför själva, själva, själva, ståkkholm, ja alltså ute i galaxen.
Citera
2026-05-07, 21:46
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Exakt. Funkar hur bra som helst ute på landet. Man får ju anpassa sig till vad man har.

Man kan t om ha ett fint hus och åka på semestrar utan problem om man lägger sina pengar på vettiga saker. Sjukt att många verkar tro att allas liv är som i storstäder.
Citera
2026-05-07, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Ja, men för den som ser barn som ett rent helvete och därför väljer bort den “glädjen”, samtidigt som man bor bra och inte behöver bil, blir ekonomin sällan något större problem.

Det är lustigt hur barnfödare gärna målar upp barnfria som instängda och begränsade, när det i praktiken oftast är de själva som sitter fast i decennier av sömnbrist, stress, konflikter, enorma kostnader, ständig oro och ett liv där den egna friheten hamnar sist.

Nu var det mer din beskrivning allmänt om ett billigt liv jag tolkade så, (lite tillspetsat) givetvis får man en annan frihet gällande rörlighet om man inte har barn, men jag tror inte de flesta ser på familjelivet så som du beskriver det heller, men jag antar att du överdrev tillbaka, vilket jag köper.

Många jag känner som inte har barn har varken överdrivet med pengar, reser mer än mig eller något annat som direkt skiljer vad jag noterat trots dessa ofantliga summor pengar de sparar och oändligt med egentid. Det är rätt intressant faktiskt.

Men man märker ju nu när de är på väg att flytta ut, att det blir rätt mycket pengar över när man varit van vid de utgifterna, så visst kostar det, men inte så jag känner mig begränsad på något sätt, då jag har råd med det jag behöver och det blir pengar över.
Citera
2026-05-07, 21:56
Medlem
acid_nations avatar
Citat:

tja folk skaffar ju inte barn och slutar o supa och sitter och no-life:ar i sina sunkiga lägenheter. Jag gick minus av att jobba när jag hade bil. Hur vi hamnade här?

vi lever i ett ekonomiskt system där de största värdet är att låna ut kapital.
Ingenting annat bedöms vara värt något.
Problemet är att folk köpt propagandan.
De tror det är nån naturlag som avgör att en ”investerare” gör något annat än att vara en glorifierad knapptryckare och ska få tillbaka på sin investering. Att äga kapital och tillgångar ses som en naturlag. Vi löser det genom att belöna varenda arbetare med en ägande del i den infrastruktur som dom bygger jag tycker det borde ingå i alla kontrakt. Vi är också investerare vi investerar nämligen vår tid och blod och svett. Var fan är vår jäkla ränta? Var är vår jäkla avkastning på vår fysiska investering? istället för att kapitalägaren suger på tutten som vi folket skapar. Det sägs att de bär all risk vilken risk ? nästa gång jag ser en VD i rännstenen så skall jag hålla med.
Tvärt om vi den arbetande klassen har något värre än risk nämligen KONSEKVENSER
Skador, arbetsrelaterade sjukdomar.
DÖD. När fan såg du senast en investerare dö i tjänsten?
Tvärt om det är alla arbetare som tar all risk dessutom utan verklig kompensation.
Varför får inte vi ta del av vinsten som infrastrukturen vi byggt skapar?
dessutom eftersom att vår kostnad är verklig.
Inte bara några siffror på en skärm.

strukturell ekonomisk diskriminering är hur fan vi hamnade här.
Senast redigerad av acid_nation 2026-05-07 kl. 22:00.
Citera
2026-05-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Just för att du bor där du bor måste du ha bil. Du har inte en bil för att du tycker det är värt pengarna, utan för att du måste.

Fast det är så mycket annat än att ta sig till jobbet som blir så sjukt mycket smidigare med bil, speciellt när man har barn.

Hade ingen bil de första åren i arbetslivet, och det funkade väl (delvis pga att jag hade mc) men det var ganska omständigt rätt ofta, så det var klart värt att ha en insåg jag.

Räknade precis ut vad min hobbybil kostar per mil, ca 50 spänn för det jag kör. Värdeminskning ej inräknat, men kan tom gå lite plus om jag säljer den. I praktiken är det ungefär 25000 per år det kostar att köra den, varav 5000 skulle jag fått lägga på andra fordon oavsett, så 20000 extra. Värt varenda krona.
Citera
2026-05-07, 22:09
Medlem
Borde inte vara några problem alls om man är ensam. Idag lever jag med barn och har en massa bidrag som hör till barnen. Men när dom är utflugna så har jag enbart min sjukpenning på 11000:- efter skatt att leva på (om jag har den kvar) och jag har gjort många budgetar i mitt huvud, eftersom den dagen inte är aå långt bort.

En liten 1:a 4000:- i månaden
Övriga utgifter 2000 :-/mån
Mat 2000:-/mån

Sparar 3000:- i månaden.

Idag tycker jag att det är svårare att få ekonomin att gå ihop då barnens kostnader är mkt större än mina kostnader. Men som ensam ser det riktigt lovande ut, förutsatt att jag inte förlorar min enda inkomst dvs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in