Citat:
Ursprungligen postat av
skitigaharry
Hur kan folk leva på 23-26k brutto? eller ännu lägre för ett fulltidsjobb i 2026?
Jag skulle gå minus enbart genom att arbeta fulltid.
Tycker det är katastrofalt att folk som jobbar fysiskt och som sliter ut sin kropp kan tjäna så dåligt.
Hur hamna vi här och hur löser vi det? Har kommunerna ett ansvar?
Cirka 35–40 % av alla heltidsanställda i Sverige tjänar under 30 000 kr i månaden. Detta bygger på lönespridningsdata från SCB och Ratsit, där lönefördelningen visar att en lön runt 26 500 kr placerar en person i den lägsta 10‑percentilen för kvinnor, och att en mycket stor del av arbetsmarknaden ligger under medianlönen på ca 36 000 kr.
tja folk skaffar ju inte barn och slutar o supa och sitter och no-life:ar i sina sunkiga lägenheter. Jag gick minus av att jobba när jag hade bil. Hur vi hamnade här?
vi lever i ett ekonomiskt system där de största värdet är att låna ut kapital.
Ingenting annat bedöms vara värt något.
Problemet är att folk köpt propagandan.
De tror det är nån naturlag som avgör att en ”investerare” gör något annat än att vara en glorifierad knapptryckare och ska få tillbaka på sin investering. Att äga kapital och tillgångar ses som en naturlag. Vi löser det genom att belöna varenda arbetare med en ägande del i den infrastruktur som dom bygger jag tycker det borde ingå i alla kontrakt. Vi är också investerare vi investerar nämligen vår tid och blod och svett. Var fan är vår jäkla ränta? Var är vår jäkla avkastning på vår fysiska investering? istället för att kapitalägaren suger på tutten som vi folket skapar. Det sägs att de bär all risk vilken risk ? nästa gång jag ser en VD i rännstenen så skall jag hålla med.
Tvärt om vi den arbetande klassen har något värre än risk nämligen KONSEKVENSER
Skador, arbetsrelaterade sjukdomar.
DÖD. När fan såg du senast en investerare dö i tjänsten?
Tvärt om det är alla arbetare som tar all risk dessutom utan verklig kompensation.
Varför får inte vi ta del av vinsten som infrastrukturen vi byggt skapar?
dessutom eftersom att vår kostnad är verklig.
Inte bara några siffror på en skärm.
strukturell ekonomisk diskriminering är hur fan vi hamnade här.