2026-05-07, 18:54
Medlem
Många väljer ju att inte skaffa barn, inte köpa bil, inte ta feta banklån, inte överkonsumera / bränna stålar på massa onödig dynga.

Det är otroligt vad pengar man sparar enbart genom dessa enkla saker. Just barnafödande och bilägande är väl de absolut värsta investeringarna man kan göra idag.
Citera
2026-05-07, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det låter väldigt märkligt att de skulle göra det, då löner o Sverige i princip alltid jämförs brutto
Det var jag som skrev fel. Sorry.
Citera
2026-05-07, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det var jag som skrev fel. Sorry.

Ja, jag såg det sen, var lite snabb. Helt ok om man njutet lite gött rödvin till lunchen!
Citera
2026-05-07, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Många väljer ju att inte skaffa barn, inte köpa bil, inte ta feta banklån, inte överkonsumera / bränna stålar på massa onödig dynga.
Feta banklån går oftast till bostaden, och dit är det sällan fel att låna. Men rena konsumtionslån är sällan till någon nytta.
Citera
2026-05-07, 19:07
Medlem
Citat:

Det är otroligt vad pengar man sparar enbart genom dessa enkla saker. Just barnafödande och bilägande är väl de absolut värsta investeringarna man kan göra idag.

Nu ser man väl inte barn som en ekonomisk investering heller, utan en investering i livsglädje.

Att sitta själv och trycka i en etta hela livet och spara pengar är kanske inte förstavalet för alla

Bil tror jag inte heller speciellt många ser som en investering, utan något man behöver i din vardag.

Sen kan man ha en ren busbil, det kostar men värt varenda krona.
Citera
2026-05-07, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Nu ser man väl inte barn som en ekonomisk investering heller, utan en investering i livsglädje.

Att sitta själv och trycka i en etta hela livet och spara pengar är kanske inte förstavalet för alla

Bil tror jag inte heller speciellt många ser som en investering, utan något man behöver i din vardag.

Sen kan man ha en ren busbil, det kostar men värt varenda krona.
Ja, men för den som ser barn som ett rent helvete och därför väljer bort den “glädjen”, samtidigt som man bor bra och inte behöver bil, blir ekonomin sällan något större problem.

Det är lustigt hur barnfödare gärna målar upp barnfria som instängda och begränsade, när det i praktiken oftast är de själva som sitter fast i decennier av sömnbrist, stress, konflikter, enorma kostnader, ständig oro och ett liv där den egna friheten hamnar sist.
Citera
2026-05-07, 19:20
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du kan väl börja med att svara på min fråga, tack. (FB) Hur överlever miljoner svenskar på så låga löner?

Tråden handlar för övrigt inte om ifall vi har för höga skatter eller inte, utan om vi kan leva på lönen.

Och att du har behov av privat hemtjänst hör inte heller till frågan i trådstarten.
Ser nu att det började med mitt påstående "Det ska inte gå att överleva på lönen i Sverige.",

och jag menade förstås inte bokstavligt överleva typ inte svälta ihjäl.

Vilket jag antog TS inte menade heller.
Citera
2026-05-07, 19:22
Medlem
Mikaelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Men vem ska vilja jobba för den låga lönen då?

Varför ska du leva ett så fattigt och dåligt liv för som arbetare samtidigt som så kallade kommunikatörer i kommunen ligger på 80.000-120.000/månad.

Varför ska företagen få erbjuda så låga löner för?
Dessa är inga företagare utan småtjuvar som tycker att folk ska jobba gratis åt svinen, förbjud äcklen att erbjuda så låga löner, och släng in företagssvinet i en fängelse cell för brotten som svinet begått.

En kommunikatör i offentlig sektor tjänar i genomsnitt cirka 41 500 – 46 984 kr/mån 2025/2026. Slöseri med våra pengar eftersom de inte kan det där med kommunikation.
Citera
2026-05-07, 19:26
Medlem
Lån på lån på lån på lån på räntefritt på lån o dom med hus o bostadsrätt använder dom som bankomat o knappar in beloppet dom vill ha på telefonen och lånar på frivärdet. Så länge skillnaden mellan hypoteket dvs skulden och marknadsvärdet är öppet, används det som en kredit för att handla ny äggkokare varje år på räntefritt.

Rolexen, Ikea, stadium, Thailand etc etc o så nytt kök så klart, vart 10:e år

Bara å knappa o swishlåna o leva livet
Citera
2026-05-07, 19:58
Medlem
rrpipers avatar
Citat:

Barn och bil är ju typ det bästa man har. Att åka iväg med familjen i bilen och göra nånting är ju det bästa som finns. Man kan såklart alltid välja att inte leva. Det blir ju allra billigast.
Citera
2026-05-07, 20:15
Medlem
Inga problem att både överleva och leva på den lönen kan jag meddela. Har bra evidensbaserad kompetens på den.
Citera
2026-05-07, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Barn och bil är ju typ det bästa man har. Att åka iväg med familjen i bilen och göra nånting är ju det bästa som finns. Man kan såklart alltid välja att inte leva. Det blir ju allra billigast.
Alternativt så öppnar familjen porten och går femtio meter till närmsta restaurang, tar cykeln till parken eller en taxi till flygplatsen. Bil är överskattat och på tok för dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in