2026-05-07, 03:35
Medlem
Hur kan folk leva på 23-26k brutto? eller ännu lägre för ett fulltidsjobb i 2026?

Jag skulle gå minus enbart genom att arbeta fulltid.

Tycker det är katastrofalt att folk som jobbar fysiskt och som sliter ut sin kropp kan tjäna så dåligt.

Hur hamna vi här och hur löser vi det? Har kommunerna ett ansvar?

Cirka 35–40 % av alla heltidsanställda i Sverige tjänar under 30 000 kr i månaden. Detta bygger på lönespridningsdata från SCB och Ratsit, där lönefördelningen visar att en lön runt 26 500 kr placerar en person i den lägsta 10‑percentilen för kvinnor, och att en mycket stor del av arbetsmarknaden ligger under medianlönen på ca 36 000 kr.
Senast redigerad av skitigaharry 2026-05-07 kl. 03:46.
Citera
2026-05-07, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitigaharry
Hur kan folk leva på 23-26k brutto? eller ännu lägre för ett fulltidsjobb i 2026?

Tycker det är katastrofalt att folk som jobbar fysiskt och som sliter ut sin kropp kan tjäna så dåligt.

Cirka 35–40 % av alla heltidsanställda i Sverige tjänar under 30 000 kr i månaden. Detta bygger på lönespridningsdata från SCB och Ratsit, där lönefördelningen visar att en lön runt 26 500 kr placerar en person i den lägsta 10‑percentilen för kvinnor, och att en mycket stor del av arbetsmarknaden ligger under medianlönen på ca 36 000 kr.

Billigt boende och sen får man låta bli att köpa så mycket dyra prylar. Ingen dyr mat och ingen köpt lunch.
Inga dyra semesterresor osv..
Citera
2026-05-07, 04:21
Medlem
Citat:
Cirka 35–40 % av alla heltidsanställda i Sverige tjänar under 30 000 kr i månaden.
Handlar det verkligen om heltidsanställda?

Är det löner exklusive ob?
Citera
2026-05-07, 04:47
Medlem
Christopher.s avatar
Ett par drar in 50.000 tillsammans, blir typ 40.000 efter skatt. Hyra en trea för 10.000 i månaden och de cyklar till jobbet. Går till och med spara en del pengar på de utgifterna. Övriga utgifter dvs mat, förskola till deras barn samt diverse andra utgifter 15.000. Kvar att spara 15.000 i månaden.

Det som inte går med sådan lön är att driva ett singelhushåll med en hyra på 15.000 i månaden och äga och köra en modern bil och unna sig restaurang flera gånger i veckan. Det är de fasta månadsutgifterna som är viktiga om du ska leva på låg lön.
Citera
2026-05-07, 04:57
Medlem
Varför inte? Klarar mig på runt 10-12 i månaden. Fattar inte vad folk spenderar så mycket pengar på.
Citera
2026-05-07, 05:06
Medlem
tillägger till min trådstart

Bara för att man har låg lön så ska det inte utgås från att alla kan leva i den bästa av världar med billig hyra etc. Det är dyrt att leva, de fasta kostnaderna blir bara fler och dyrare är mitt intryck.
Citera
2026-05-07, 05:37
Medlem
Ghastens avatar
Känner flera som har ganska låga löner men ändå inte tömmer kontot. Lever efter inkomst helt enkelt.
Citera
2026-05-07, 05:44
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det skulle kunna vara ”den svenska modellen” som håller nere lönerna.
Citera
2026-05-07, 05:50
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:

Det ska inte gå att överleva på lönen i Sverige.

Man ska känna sig helt beroende av välfärdssystemet som man själv tvingas betala mycket mer för än man får tillbaka när inkräktande parasitbabbar lever gott på dina skatter.

Ett effektivt sätt att förslava ett folk är att först ta all mat de överproducerar, och sedan dela ut precis så mycket att slaven inte svälter ihjäl,

då är och känner sig slaven helt beroende av sin ägare och gör allt för att vara denne till lags utan att protestera.

Detta är tyvärr den svenska modellen. Sjukt destruktivt.
Citera
2026-05-07, 05:52
Medlem
AlfaQhards avatar
Man behöver inte köpa dyra saker hela tiden, man kan vänta ett par månader och awn köpa något dyrt
Citera
2026-05-07, 05:57
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
tillägger till min trådstart

Bara för att man har låg lön så ska det inte utgås från att alla kan leva i den bästa av världar med billig hyra etc. Det är dyrt att leva, de fasta kostnaderna blir bara fler och dyrare är mitt intryck.

Nej det är inte dyrt att leva. 10 000/månad är en dyr hyra om du får ut 20 000, men även det klarar man.

I Östeuropeiska huvudstäder tjänar de typ 6000kr/månad och har nästan samma kostnader. Där är det svårt att leva.
Citera
2026-05-07, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Det ska inte gå att överleva på lönen i Sverige.
Kan du ge oss en realistisk kalkyl på hur någon med en heltidstjänst inte skulle kunna leva på sin lön, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in