2026-05-07, 22:28
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Anta att man får 20000 netto och är singel.
Hyra plus el och nät: 10000 kr
Mat: 4000 kr
Buss: 1000 kr
Övrigt: 2500 kr

Du sparar 2500 i månaden.

Skulle säga att det här är väldigt standard för många i sverige idag.
Citera
2026-05-07, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Man kan t om ha ett fint hus och åka på semestrar utan problem om man lägger sina pengar på vettiga saker. Sjukt att många verkar tro att allas liv är som i storstäder.

Städer kommer få ont om mat ganska fort i en nödsituation. Men inte vi ute på landet.
Citera
2026-05-08, 06:48
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Just för att du bor där du bor måste du ha bil. Du har inte en bil för att du tycker det är värt pengarna, utan för att du måste.

Jag klarade mig utan bil så länge jag var singel just eftersom jag förstod hur dyrt det var men när man väl har familj är det värt det. Det både förenklar och ger glädje.
Citera
2026-05-08, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Det ska inte gå att överleva på lönen i Sverige.

Man ska känna sig helt beroende av välfärdssystemet som man själv tvingas betala mycket mer för än man får tillbaka när inkräktande parasitbabbar lever gott på dina skatter.

Ett effektivt sätt att förslava ett folk är att först ta all mat de överproducerar, och sedan dela ut precis så mycket att slaven inte svälter ihjäl,

då är och känner sig slaven helt beroende av sin ägare och gör allt för att vara denne till lags utan att protestera.

Detta är tyvärr den svenska modellen. Sjukt destruktivt.

Bra skrivet.
Låt folk tro man hjälper dom och samtidigt lura dom.
Folk sliter och jobbar hela livet och det enda man har när man dör, är ett huslån man aldrig kunnat betala klart.
Citera
2026-05-08, 08:07
Medlem
Enligt ChatGPT är det cirka 20% heltidsarbetare som hamnar under 30k brutto i månaden. Anger SCB som källa. Ifrågasätter således själva premissen för diskussionen.
Citera
2026-05-08, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Bra skrivet.
Låt folk tro man hjälper dom och samtidigt lura dom.
Folk sliter och jobbar hela livet och det enda man har när man dör, är ett huslån man aldrig kunnat betala klart.

Hm Märkligt då att jag med min skitlön lyckats lägga undan flera årslöner på bara 10 år. Hur fan lyckades jag med det? Inga lån heller annat än CSN. Drar in rätt mycket på vanliga investeringsfonder dessutom. Tror det mer är en fråga om individens förmåga att hantera pengar. Människor i Sverige lever i allmänhet rätt gott och behöver inte ha 2-3 jobb samtidigt för att överleva som i USA. Blir du sjuk går inte din ekonomi åt helvete per automatik.
Citera
2026-05-08, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Hm Märkligt då att jag med min skitlön lyckats lägga undan flera årslöner på bara 10 år. Hur fan lyckades jag med det? Inga lån heller annat än CSN. Drar in rätt mycket på vanliga investeringsfonder dessutom. Tror det mer är en fråga om individens förmåga att hantera pengar. Människor i Sverige lever i allmänhet rätt gott och behöver inte ha 2-3 jobb samtidigt för att överleva som i USA. Blir du sjuk går inte din ekonomi åt helvete per automatik.

Vet inte riktigt vad din post har att göra med att staten tar, mer än 50% av vad man skapar under en livstid.
Citera
2026-05-08, 10:04
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Lägre löner än TS exempel är väldigt vanligt. T ex taxi,uber,volt,foodora,biltvättar/rekond, osv. Ofta invandrare. Lever väl snålt, delar på löner och trixar så gott de går. Givetvis inga kollektivavtal. Hört om löner så låga som runt 15tusen+ viss provision. Då snackar vi fysiskt slitsamt, dålig luft m kemikalier och full tid.Du har redan i dag ett skuggsamhälle. Ju fler icke kollektivavtalade arbetsplatser ju fler sånna ställen. Tänk på det ni som vurmar över personlig frihet.

du kan lägga till alla som jobbar inom handel och service.
Citera
2026-05-08, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Anta att man får 20000 netto och är singel.
Hyra plus el och nät: 10000 kr
Mat: 4000 kr
Buss: 1000 kr
Övrigt: 2500 kr

Du sparar 2500 i månaden.

Du har underskattat Övrigt-posten.

Vissa månader kanske man klarar sig på 2500 kr på övrigt men vissa månader kommer det inte gå.

Tandläkarbesök.
Nya glasögon
Försäkring som betalas per år.
Något går sönder.
Man behöver en ny jacka eller byxor.
En bekant fyller år och man behöver köpa present eller liknande.
Ett plötsligt och oväntat återkrav från F-kassan.
En restskatt
Fortkörningsböter om man lånat en bil för att göra ett ärende

Lägg ihop alla dessa "Övrigt" - hur ofta de inträffar på ett år och dela med 12 så ska du se att det blir väldigt lätt över 2500 kr - kanske tom upp mot 5000 kr.
Citera
2026-05-08, 12:59
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Du har underskattat Övrigt-posten.

Vissa månader kanske man klarar sig på 2500 kr på övrigt men vissa månader kommer det inte gå.

Tandläkarbesök.
Nya glasögon
Försäkring som betalas per år.
Något går sönder.
Man behöver en ny jacka eller byxor.
En bekant fyller år och man behöver köpa present eller liknande.
Ett plötsligt och oväntat återkrav från F-kassan.
En restskatt
Fortkörningsböter om man lånat en bil för att göra ett ärende

Lägg ihop alla dessa "Övrigt" - hur ofta de inträffar på ett år och dela med 12 så ska du se att det blir väldigt lätt över 2500 kr - kanske tom upp mot 5000 kr.

Mellan 5000-10 000 är en mer realistisk siffra idag.
Citera
2026-05-08, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Mellan 5000-10 000 är en mer realistisk siffra idag.

Ja.

Får man ut 20.000 varje månad och hyran ligger på 10.000 kr så kommer man ligga precis på gränsen hela tiden och inte kunna bygga några buffertar.

Minsta lilla större utgift kan förstöra en hel månad.
Citera
2026-05-08, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thracezx
Varför inte? Klarar mig på runt 10-12 i månaden. Fattar inte vad folk spenderar så mycket pengar på.

Kan inte vara mycket till liv du lever!!!!

Men bara det är billigt vad?🤣

Du gråter när du skiter…….. ett gammalt ordspråk om dumsnåla personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in