2026-04-28, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
Spetsen i mitten av den tjockaste delen, precis som vanligt. Funkar mekaniskt: bimetall.
Så hela pinnen måste alltså inte in? Något jag alltid fått för mig, och har haft vissa problem några gånger. Haha. Tack!

Kul om någon kan hitta en sprängskiss på en manuell köttermometer a la den i länken.
Citera
2026-04-28, 15:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Så hela pinnen måste alltså inte in? Något jag alltid fått för mig, och har haft vissa problem några gånger. Haha. Tack!

Kul om någon kan hitta en sprängskiss på en manuell köttermometer a la den i länken.
Du borde kunna testa detta i ett glas med vatten, och sen om det är skillnad på bara spetsen, en centimeter och 5cm.
Citera
2026-04-28, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du borde kunna testa detta i ett glas med vatten, och sen om det är skillnad på bara spetsen, en centimeter och 5cm.
Sant. Har egentligen inte funderat så mycket på det hela, men det slog mig nu när jag skulle göra en fläskstek. Har alltid försökt sticka in så mycket pinne som möjligt plus att hamna nära mitten, vilket kan vara lite bökigt.

Ganska lång svarstid på en analog termometer dock, antar jag. Har även en elektronisk för momentanmätning. Får ta en kväll när jag är trött på Flashback, med en vattenkokare och mina två termometrar.
Citera
2026-04-28, 15:57
Medlem
Knivur-273s avatar
Stuvad vitkål anses vara mycket gott och nyttigt. Detta bör helst avnjutas med stekt falukorv, men stekt fläskkarré eller stekt fläsk, det är gott också.
Citera
2026-04-28, 16:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Sant. Har egentligen inte funderat så mycket på det hela, men det slog mig nu när jag skulle göra en fläskstek. Har alltid försökt sticka in så mycket pinne som möjligt plus att hamna nära mitten, vilket kan vara lite bökigt.

Ganska lång svarstid på en analog termometer dock, antar jag. Har även en elektronisk för momentanmätning. Får ta en kväll när jag är trött på Flashback, med en vattenkokare och mina två termometrar.
Det är såklart en längre tid på en sådan termometer.
Vill du ha riktigt snabbt så kan du köpa "gula änkan", men är en K-termometer.
Köpte en liknande i Kina för en herrans massa år sedan, den är långsammare än denna som jag nämnde först där.
Men lång sam betyder oftast inom 3-5sek så är du bara tiondelar från den slutgiltiga temperaturen.

Men som jag förstår det så finns det bra andra köttermometrar som är kopplade till wifi, aldrig testat, men polar gillade den.

Och det testet som jag sade till dig, jag har för mig jag gjort det själv och att svaret blev att det var ingen skillnad från spetsen eller om den var helt dränkt.
Visade samma temp ändå.
Citera
2026-04-28, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är såklart en längre tid på en sådan termometer.
Vill du ha riktigt snabbt så kan du köpa "gula änkan", men är en K-termometer.
Köpte en liknande i Kina för en herrans massa år sedan, den är långsammare än denna som jag nämnde först där.
Men lång sam betyder oftast inom 3-5sek så är du bara tiondelar från den slutgiltiga temperaturen.

Men som jag förstår det så finns det bra andra köttermometrar som är kopplade till wifi, aldrig testat, men polar gillade den.

Och det testet som jag sade till dig, jag har för mig jag gjort det själv och att svaret blev att det var ingen skillnad från spetsen eller om den var helt dränkt.
Visade samma temp ändå.
Som stektermometer gör långsamheten inget.
Citera
2026-04-28, 17:03
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tycker du verkligen att det blir så mycket "naturlig" vätska?

Jag tycker nog precis tvärtom. Om man inte tillför vätska i form av vatten, buljong, grädde (eller kombination av dessa) så blir kålpuddingen alldeles för torr.

Mitt svar blir därför att om man vill minimera vätskan så bör man antingen tillföra mindre eller inte ta med någon alls .

~Paul~

Man kan ha lite vetemjöl i köttfärsen.
Citera
2026-04-28, 17:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Som stektermometer gör långsamheten inget.
Sant, de sitter ju där ändå.
Citera
2026-04-28, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Man kan ha lite vetemjöl i köttfärsen.
Du svarade på ett nästan tjugo år gammalt inlägg

Ganska kul att forumet lever.
Citera
2026-04-28, 17:24
Medlem
1335991s avatar
Oj,sorry!
Citera
2026-04-29, 11:48
Medlem
McCarthy01s avatar
Det finns ju olika såser på burk till ris och risrätter, som Tika Masala m.m. Tycker dock ofta att dessa har för svag smak och skulle vilja ha enkla tips på såser som ger mer smak till ris man kan koka ihop själv snabbt.
Citera
2026-05-07, 15:06
Medlem
Vid vilken temperatur ska man servera burrata?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in