2026-05-07, 10:19
Medlem
mohammed med fruar å fem barn, ingen jobbar en sekund, drar in det dubbla i netto och du tycker kommunerna är problemet?

Citat:
Ursprungligen postat av skitigaharry
Hur kan folk leva på 23-26k brutto? eller ännu lägre för ett fulltidsjobb i 2026?

Jag skulle gå minus enbart genom att arbeta fulltid.

Tycker det är katastrofalt att folk som jobbar fysiskt och som sliter ut sin kropp kan tjäna så dåligt.

Hur hamna vi här och hur löser vi det? Har kommunerna ett ansvar?

Cirka 35–40 % av alla heltidsanställda i Sverige tjänar under 30 000 kr i månaden. Detta bygger på lönespridningsdata från SCB och Ratsit, där lönefördelningen visar att en lön runt 26 500 kr placerar en person i den lägsta 10‑percentilen för kvinnor, och att en mycket stor del av arbetsmarknaden ligger under medianlönen på ca 36 000 kr.
Citera
2026-05-07, 10:26
Medlem
Janos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thracezx
Varför inte? Klarar mig på runt 10-12 i månaden. Fattar inte vad folk spenderar så mycket pengar på.
Gör du aldrig några stora grejer? Jag tänker solsemester och liknande. Event etc. 10-12 i månaden är inte längt ifrån bidragsnivåer.
Citera
2026-05-07, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Men de bor också i sunkiga hyresrätter.

De bor tex. inte i egna hem vilket man gör i andra länder. Du ser inget samband alls?

I andra länder har människor ett eget hus. I sverige bor stora delar i hyresrätter. I sverige äter man falukorv. Åker kommunalt.
Hur mycket bättre har man det än negrer i slavbaracker? Framför allt hur stort inflytande har man över sitt eget liv?

När det sker en tsunami på andra sidan klotet så dör det bara svenskar. Ingen tycker det är konstigt. Ingen frågar sig varför det inte dog en massa tyskar eller fransmän som är så många gånger fler. Bara svenskar??????

Man lär sig något nytt varje dag, hyreslägenheter är alltså något som bara förekommer i Sverige?

Undrar vad alla snarlika hus man sett utomlands varit för byggnader egentligen?

Intressant att du blandar in inkomst med dödsfall i naturkatastrofer. Och nej, det drabbar inte bara svenskar, vad är det för fantasier???
Citera
2026-05-07, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan du inte leva på din lön om du inte har råd med en bil?

För övrigt får du fortfarande göra ränteavdrag på billån.

Tänkte att dom tagit bort ränteavdraget för blancolån, jag har inget lån på min bil så jag vet inte riktigt så ber om ursäkt för okunskapen?

I övrigt tillhör jag inte dom som har det knapert men jag har en viss förståelse för de som har det.
Citera
2026-05-07, 10:35
Medlem
Brajias avatar
Citat:
Kalkyl, lön 24 500 sek/mån brutto, precis i mitten av vad ts skrev.

Bostad, mellansvensk stad, exempel, 1 495 000, Månadskostnad = 6 968 kr. Inklusive amortering 9 086 kr (Aktuellt pris: 1 495 000 kr, belåningsgrad: 85 %, ränta: 2,7 %, amortering: 2 %, månadsavgift: 3759kr/mån kr/mån, driftkostnad: 350 kr/mån) ( https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-sorbyangen-orebro-kommun-lillbackavagen-5-21667449 )

Kläder, 2 000 kr
Mat, 4 000 kr
Busskort 1 500 kr
Nöje, 2 000 kr
Försäkring, mobil, internet, streaming, 3 000 kr
Sparande till typ semester, 1 500 kr

Kvar, 1 500 kr. Det köper man aktier eller fonder för.

Här har jag räknat med att man köper en bostad, så kostnaderna kommer att minska varefter man amorterar. Det förutsätter dock att man betalar in 15% av 1 495 000, alltså 224 250 kr.

Naturligtvis räcker inte 2 000 kr/månad för nöje till att man äter ute ett par gånger i veckan, och klädkontot på 2 000 per månad gör väl inte att man kan köpa allt skräddarsytt, men frågan i trådstarten var hur man kunde leva på en så låg lön.

Sedan har jag full förståelse för att det finns ensamstående med barn som har helt andra kostnader.

Nu vill jag gärna se hur en kalkyl där man inte kan leva på lönen i trådstarten.
Måste du inte räkna på nettot? Det är ju det man får ut i handen.

Då borde du i snitt ha 17 - 18k att leka med
Citera
2026-05-07, 10:36
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Hur kan folk leva på 23-26k brutto? eller ännu lägre för ett fulltidsjobb i 2026?

Tycker det är katastrofalt att folk som jobbar fysiskt och som sliter ut sin kropp kan tjäna så dåligt.

Cirka 35–40 % av alla heltidsanställda i Sverige tjänar under 30 000 kr i månaden. Detta bygger på lönespridningsdata från SCB och Ratsit, där lönefördelningen visar att en lön runt 26 500 kr placerar en person i den lägsta 10‑percentilen för kvinnor, och att en mycket stor del av arbetsmarknaden ligger under medianlönen på ca 36 000 kr.

Vadå stor del? Om 36 är medianen ligger ganska exakt hälften under.
Citera
2026-05-07, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Inte bara det, Schweiziska franc och Svenska kronan stog på 70 talet i 1 vs 1.
Nu en Schweiziser franc 1, Svenska 11.
Så dåligt har Sverige gått sedan 70 talet. 11 gånger sämre i jämförelse.

Du kan inte jämföra så rakt av, löner och kostnader anpassas ju efter valutan. En lön som är 30k sek kommer inte att vara 30k francs, och en vara som kostar 100 sek kostar inte 100 franc osv.
Citera
2026-05-07, 10:45
Medlem
Citat:
I den lägenheten ingår vatten, så det är elen de räknar med. Jag själv betalat ungefär så per månad, med en lite större lägenhet - Så inget konstigt.

Jag har räknat med att man inte har bil, har man en sådan så kör det ihop sig.

Tråden frågar om man kan leva med en en sådan lön. Känner du att du inte kan det?

Dwt just sånt som inte går ihop, inte räknat med bil? Men för att bo på mindre ort och en bit från någon stad så krävs det bil, Du kan liksom inte lägga bort allt det praktiska bara för att det ska gå ihop rent ekonomiskt? Sen verkar ni/du inte räkna med att banken kalkylerar med en ränta på 7% samt större månadskostnader än vad ni gör!
Citera
2026-05-07, 10:45
Medlem
Citat:
Men kan du visa en kalkyl där man inte kan leva på sin lön? Jag har lagt upp en som visar att det går alldeles utmärkt att köpa en bostadsrätt i en mellansvensk stad.

Jag tror att de flesta som har det dåligt ekonomiskt, helt enkelt gör fel. Lite som jag som har stökigt hemma, jag är dålig på att städa. Men jag skyller inte det på att Ajax inte funkar hemma hos mig.

Jag är bara helt enkelt städinkompetent, och jag tror att de flesta som har ekonomiska svårigheter är ekonomiinkompetenta.
Edit.

Netto/brutto var redan uträtt.
Senast redigerad av Baheera 2026-05-07 kl. 10:51.
Citera
2026-05-07, 11:04
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Det går bra om man bara lever med det nödvändiga. Det är en fråga om vanor helt enkelt. Min pappa får ut ca 16000 netto på pensionen och kan spara mycket mer mig med en normallön.
Citera
2026-05-07, 11:20
Medlem
von.Boegroeffs avatar
Citat:

Man anpassar sitt boende och leverne efter vad man har råd med, svårare är det inte. Men är man en idiot som tycker att man ska bo i ett "bra" område där det finns nya lägenheter med hög standard, köper allt på avbetalning eller lever över sina tillgångar så blir det lite jobbigt efter ett tag!
Citera
2026-05-07, 11:25
Medlem
Upplyftens avatar
Det finns ett bra svar varför så många hamnar under medianlönen (riks)

Kommunal sektor , med över 1,2 miljoner anställda redovisar en medianlön på 34 500 /mån .

Det är alltså en mycket stor grupp som inte är så långt ifrån riksmedianen 36 000/mån. Vilket betyder att gruppen riktigt dåligt avlönade egentligen inte är så många även om de nästan alltid återfinns inom kommunal sektor (med klena ingångslöner) och att vi har en stor variation på löneläget även för en kommunalare beroende om man bor i storstaden eller en liten stad i Norrland- där kan löner diffa rejält - exempelvis är fasta utgifter (speciellt ränta på bostadslån) betydligt lägre ute i glebyggden och småstäder där fastihetspriset brukar vara runt en femtedel av vad liknande villa kostar runt storstäderna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in