2026-05-07, 11:32
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Att spela är inte gratis. Du ska ha en dator för 20 000 kr+, någon bra skärm för några tusen, bra mus, bra tangentbord. Kanske en handkontroll för vissa. Sedan kostar spelen 700 kr styck. Köper man 10st är det alltså kanske 7000 kr.

Sedan betala internetuppkoppling också så klart.
Det är ju piss och ingenting. Betalt på någon månad sen lever du som en grottmänniska resten av året. Fy fan skjut mig vad tragiskt
Citera
2026-05-07, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det finns ett bra svar varför så många hamnar under medianlönen (riks)

Kommunal sektor , med över 1,2 miljoner anställda redovisar en medianlön på 34 500 /mån .

Det är alltså en mycket stor grupp som inte är så långt ifrån riksmedianen 36 000/mån. Vilket betyder att gruppen riktigt dåligt avlönade egentligen inte är så många även om de nästan alltid återfinns inom kommunal sektor (med klena ingångslöner) och att vi har en stor variation på löneläget även för en kommunalare beroende om man bor i storstaden eller en liten stad i Norrland- där kan löner diffa rejält - exempelvis är fasta utgifter (speciellt ränta på bostadslån) betydligt lägre ute i glebyggden och småstäder där fastihetspriset brukar vara runt en femtedel av vad liknande villa kostar runt storstäderna

Det kan ge en hint om varför medianvärdet är runt 36000, då medianvärdet helt enkelt är den lön där hälften är under och hälften över.
Citera
2026-05-07, 11:47
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Att spela är inte gratis. Du ska ha en dator för 20 000 kr+, någon bra skärm för några tusen, bra mus, bra tangentbord. Kanske en handkontroll för vissa. Sedan kostar spelen 700 kr styck. Köper man 10st är det alltså kanske 7000 kr.

Sedan betala internetuppkoppling också så klart.
Det måste du inte alls. Finns gott om spel som inte kräver det nyaste. Du måste inte ha mus och tangentbord för flera tusen för att ha roligt. Inte heller måste man köpa spel för 700 kronor styck. Är man dessutom inte så värst intresserad av multiplayer så kan spel vara gratis.
Citera
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Och det… det e najs!

Tycker tydligen alla lobotomerade som verkar försvara systemet. Så länge man överlever så är allt a-ok.
Sensmoralen är väl ändå att ni skall försvinna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brajia
Måste du inte räkna på nettot? Det är ju det man får ut i handen.

Då borde du i snitt ha 17 - 18k att leka med

Du får ut långt mer än så på.

24500 brutto i t ex Sthlm: 20412 netto.
I Dorotea med högst skatt i Sverige får du ut 19 819 med 24 500 brutto.
Citera
2026-05-07, 12:04
Medlem
Lönerna är alldeles för låga för många och vi ser ju konsekvenserna av detta i kris när inflationen rusar och vi drabbas av lågkonjuktur. Lönerna hinner inte med och följer inte inflationstakten. Personer med låga löner är de som blir mest drabbade och får svårt att försörja sig. Systemet med att hålla lönerna låga är ju uppbyggt på att landet alltid ska ha arbetskraft och vi ska bli tvingade att jobba istället för att kunna bygga upp förmögenhet och sluta jobba tidigare 😅
Citera
2026-05-07, 12:08
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Du kan inte jämföra så rakt av, löner och kostnader anpassas ju efter valutan. En lön som är 30k sek kommer inte att vara 30k francs, och en vara som kostar 100 sek kostar inte 100 franc osv.
Det signalvärdet skall inte underskattas.
Citera
2026-05-07, 12:11
Medlem
Smekarn87s avatar
Jag har verkligen ingen aning faktiskt! Det verkar otroligt svårt.
Citera
2026-05-07, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitigaharry
Hur kan folk leva på 23-26k brutto? eller ännu lägre för ett fulltidsjobb i 2026?

Jag skulle gå minus enbart genom att arbeta fulltid.

Tycker det är katastrofalt att folk som jobbar fysiskt och som sliter ut sin kropp kan tjäna så dåligt.

Hur hamna vi här och hur löser vi det? Har kommunerna ett ansvar?

Cirka 35–40 % av alla heltidsanställda i Sverige tjänar under 30 000 kr i månaden. Detta bygger på lönespridningsdata från SCB och Ratsit, där lönefördelningen visar att en lön runt 26 500 kr placerar en person i den lägsta 10‑percentilen för kvinnor, och att en mycket stor del av arbetsmarknaden ligger under medianlönen på ca 36 000 kr.

50% ligger väl under medianlönen?
Citera
2026-05-07, 12:39
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det skulle kunna vara ”den svenska modellen” som håller nere lönerna.

Det är den osvenska modellen som håller nere löner.

Gigjobb, svart konkurrans, oreglerade marknader m.m.
Citera
2026-05-07, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det måste du inte alls. Finns gott om spel som inte kräver det nyaste. Du måste inte ha mus och tangentbord för flera tusen för att ha roligt. Inte heller måste man köpa spel för 700 kronor styck. Är man dessutom inte så värst intresserad av multiplayer så kan spel vara gratis.

Jag själv sitter i en situation som kan bli lite dyr. Har själv knappt spelat via dator under många år och har därför inte haft någon speldator då det inte spelade roll. Köpte senaste Xboxen istället när den kom för ett antal år sedan och har spelat den vägen. Frun har haft sin speldator som hon använder ofta, men som är rätt gammal nu och klarar inte de nyare spelen.

Själv vill jag gärna spela ett gäng spel som bara går spela via dator och dammade av en gammal speldator jag hade från 2016 tror jag. Den funkar fortfarande och jag har spelat spel som är gamla men roliga som Warcraft 3, Starcraft 1 & 2 och det funkar en utmärkt för, även på högsta grafik, men skulle gärna spela spel från det här decenniet också så då skulle jag behöva köpa en dator och inser att när jag senaste byggde ihop en speldator så kunde man få en duglig för drygt 10 000 kr. Idag är det 20 000 kr som gäller.

Frun behöver också, så det är 20 000 där också. Skärmar och tillbehör har vi som är bra, men ändå, 40k är ganska mycket pengar.
Citera
2026-05-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Billigt boende och sen får man låta bli att köpa så mycket dyra prylar. Ingen dyr mat och ingen köpt lunch.
Inga dyra semesterresor osv..

Snarare inga semesterresor alls…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in