2026-05-07, 08:06
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jo, men man är väl sällan heltidsanställd där. Men visst.

Nä ofta är det väl 75-80%. Men då har dom ju OB på rätt stor del av inkomsten istället. Ändå ligger dom runt 22-25 k.
Citera
2026-05-07, 08:07
Medlem
Anybodykillers avatar
Det beror på var man bor i Sverige. Städerna är nästan att betrakta som egna ekonomiska zoner.

Men visst finns det många knegare som lever med vatten upp till halsen.
Citera
2026-05-07, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Nä ofta är det väl 75-80%. Men då har dom ju OB på rätt stor del av inkomsten istället. Ändå ligger dom runt 22-25 k.
Ts skriver att en heltid ligger där, och jag frågar mig om ob då ingår. 22-25k netto eller brutto?
Citera
2026-05-07, 08:09
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ts skriver att en heltid ligger där, och jag frågar mig om ob då ingår.

Skulle säga att det är totalen ja.
Citera
2026-05-07, 08:10
Medlem
KonungHonungs avatar
Lämna EU, FN, WHO och all övrig globalist-dynga. Lägg ner Migrationsverket. Etablera Återvandringsverket. Sänk skatterna radikalt.
Senast redigerad av KonungHonung 2026-05-07 kl. 08:12.
Citera
2026-05-07, 08:10
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu äger faktiskt fler personer sitt boende i Sverige jämfört med andra länder , så där hamnar du lite snett.
Sen beroende på vlka länder man jämför med, men löneläget för lågavlönade är högt i Sverige om man jämför med mång andra länder, är väl enbart Danmark och Norge där "Lägsta lönerna" ligger högre.
Det är svårt att tro att det finns så dumma människor som du.

41% av befolkningen bor i bostäder man äger.

Sedan har vi en stor grupp människor som äger en rätt att utnyttja en bostad men äger inte sin bostad. Till skillnad från i andra länder där folk äger sin lägenhet.

Men slaveri är väl frihet enligt dig?
Citera
2026-05-07, 08:11
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Det beror på var man bor i Sverige. Städerna är nästan att betrakta som egna ekonomiska zoner.

Kostnaderna är å andra sidan väsentligt högre i storstäderna också. Dom högre lönerna ger därför inte så mycket för dom i lägre och mellanskiktet på löneskalan.
Citera
2026-05-07, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller

Men kan du visa en kalkyl där man inte kan leva på sin lön? Jag har lagt upp en som visar att det går alldeles utmärkt att köpa en bostadsrätt i en mellansvensk stad.

Jag tror att de flesta som har det dåligt ekonomiskt, helt enkelt gör fel. Lite som jag som har stökigt hemma, jag är dålig på att städa. Men jag skyller inte det på att Ajax inte funkar hemma hos mig.

Jag är bara helt enkelt städinkompetent, och jag tror att de flesta som har ekonomiska svårigheter är ekonomiinkompetenta.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-05-07 kl. 08:14.
Citera
2026-05-07, 08:15
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitigaharry
Hur kan folk leva på 23-26k brutto? eller ännu lägre för ett fulltidsjobb i 2026?

Jag skulle gå minus enbart genom att arbeta fulltid.

Tycker det är katastrofalt att folk som jobbar fysiskt och som sliter ut sin kropp kan tjäna så dåligt.

Hur hamna vi här och hur löser vi det? Har kommunerna ett ansvar?

Cirka 35–40 % av alla heltidsanställda i Sverige tjänar under 30 000 kr i månaden. Detta bygger på lönespridningsdata från SCB och Ratsit, där lönefördelningen visar att en lön runt 26 500 kr placerar en person i den lägsta 10‑percentilen för kvinnor, och att en mycket stor del av arbetsmarknaden ligger under medianlönen på ca 36 000 kr.
Inte bara det, Schweiziska franc och Svenska kronan stog på 70 talet i 1 vs 1.
Nu en Schweiziser franc 1, Svenska 11.
Så dåligt har Sverige gått sedan 70 talet. 11 gånger sämre i jämförelse.
Citera
2026-05-07, 08:15
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Kalkyl, lön 24 500 sek/mån brutto, precis i mitten av vad ts skrev.

Bostad, mellansvensk stad, exempel, 1 495 000, Månadskostnad = 6 968 kr. Inklusive amortering 9 086 kr (Aktuellt pris: 1 495 000 kr, belåningsgrad: 85 %, ränta: 2,7 %, amortering: 2 %, månadsavgift: 3759kr/mån kr/mån, driftkostnad: 350 kr/mån) ( https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-sorbyangen-orebro-kommun-lillbackavagen-5-21667449 )

Kläder, 2 000 kr
Mat, 4 000 kr
Busskort 1 500 kr
Nöje, 2 000 kr
Försäkring, mobil, internet, streaming, 3 000 kr
Sparande till typ semester, 1 500 kr

Kvar, 1 500 kr. Det köper man aktier eller fonder för.

Här har jag räknat med att man köper en bostad, så kostnaderna kommer att minska varefter man amorterar. Det förutsätter dock att man betalar in 15% av 1 495 000, alltså 224 250 kr.

Naturligtvis räcker inte 2 000 kr/månad för nöje till att man äter ute ett par gånger i veckan, och klädkontot på 2 000 per månad gör väl inte att man kan köpa allt skräddarsytt, men frågan i trådstarten var hur man kunde leva på en så låg lön.

Sedan har jag full förståelse för att det finns ensamstående med barn som har helt andra kostnader.

Nu vill jag gärna se hur en kalkyl där man inte kan leva på lönen i trådstarten.

Ett par problem i kalkylen.

Det kommer ta extremt lång tid för någon att skrapa ihop 200k+ med så låg bruttolön för att kunna köpa sin första bostad. Vilket krävs, för du lär inte få ett lånelöfte över 1.2 milj.

Jag ser inte att själva nettolönen som då hamnar på 18,5-19k täcker utgifterna du postat. Man måste nog sänka sig rejält här om vi utgår från en sådan boendekostnad. Som enligt rekommendationer inte bör överstiga 30% av ens disponibla inkomst.

Boende: 9000kr
Kläder, 1 000 kr
Mat, 3 000 kr
Busskort 1 500 kr
Nöje, 1000 kr
Försäkring, mobil, internet, streaming, 2000 kr
Sparande till typ semester, 1000kr

Kvar: 0-500kr
Finns alltså inget över till långsiktigt sparande om man inte stryper utgifterna mer, och här lever man skralt. Dvs boendekostnad måste ner, antingen får man tvinga sig hitta en partner eller sätta sig i en liten hyreslägenhet typ en 1:a.
Citera
2026-05-07, 08:19
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det enkla svaret är att de inte
har något annat val.

Dessa människor ser du aldrig på köpcentret eller gallerian.

Du ser dem inte på ”after work” på fredagseftermiddagarna.

Du ser dem inte på Arlanda eller Landvetter väntandes vid gaten för att stiga ombord på flyget till Kreta.

Du ser dem inte skjutsa barn till hockeyträning och till stallet.

Åk förbi ett äldreboende eller en skola vid halv sextiden en vardagsmorgon och du kommer att se den ensamstående mamman som jobbar som städerska och tjänar betydligt mindre än vad du någonsin skulle acceptera.
Lol, har du besökt en galleria i sverige?

Under veckorna är det dessutom folk med ännu sämre ekonomi som strosar i galleriorna, invandrare på socialbidrag.

Malmö hade ett tag 7 gallerior. Tror du det är medelklassen från limhamn som sitter på donken.

Gallorierna i sverige är fulla av affärer som klas ohlsson, intersport, kjell och co, h&m. Affärer som hugo boss är undantagen.

När jag var i tyskland på 90-talet förvånades jag av att de hade kvar varuhus. Våra var samtliga nerlagda. Vi hade helt enkelt inga pengar att handla för på varuhus längre.
Citera
2026-05-07, 08:20
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Jag har ca 34 i efterskatt. Går knappt runt och är utbildad. I Sverige jobbar man för brödsmulor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in