2026-05-06, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krangs
Folk med social ångest kan ofta göra det dom tycker är tryggt. Att gå i affärer är en trygghet. Medan att lämna på förskolan är främmande för henne och då kickar den sociala ångesten in.
Men det här är en människa som inte har jobbat en dag i sitt liv. Sitter bara hemma och liksom har aldrig kontakt med andra människor mer än sitt barn och sambo. Klart som f** att det påverkar en till slut. Jag tror tyvärr att hon har bidragit med att det här själv. Det här kommer inte heller bli bättre. Jag tror att hon kommer bara göra det svårare för se verkligheten och framöver. Hon kommer ha stora svårigheter att ens vara delaktig i sitt barns uåpväxt, att närvara på föräldramöten. Aktivera sitt barn på fritiden. Träffa andra föräldrar. Jag tror tyvärr att hennes isolering har gjort att hon bara lever i sin lilla bubbla och detta är resultat av det
Citera
2026-05-06, 16:46
Medlem
Behandlingen för social ångest är väl KBT och exponering? Tror ni Hanna kommer fullfölja det?
Citera
2026-05-06, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trepatronen
Behandlingen för social ångest är väl KBT och exponering? Tror ni Hanna kommer fullfölja det?

Nej, det kommer avbokas med alla möjliga anledningar varje gång..
Citera
2026-05-06, 17:09
Medlem
Jag har gjort en och när man gick genom utredning, som började på Vc, sen när man träffade läkare på vpm, så fick man diskutera inte bara ADHD, även om grund tanke var ADHD, man fick praying alla aspekter och svårigheter i sitt liv och därifrån bestämde läkare om det är bara ADHD som ska utredas eller om det finns misstanke om andra diagnoser. Så låter ganska logiskt det hon säger.

Citat:
Ursprungligen postat av Barahartillfalligt
Och vad kan du? Du är säkert oxå en diagnosjagare😅😅😅

Citat:
Ursprungligen postat av Upp-till-bevis
Vad menar du? Jag har själv gjort en så berätta gärna.
Citera
2026-05-06, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kandy19
Jag har gjort en och när man gick genom utredning, som började på Vc, sen när man träffade läkare på vpm, så fick man diskutera inte bara ADHD, även om grund tanke var ADHD, man fick praying alla aspekter och svårigheter i sitt liv och därifrån bestämde läkare om det är bara ADHD som ska utredas eller om det finns misstanke om andra diagnoser. Så låter ganska logiskt det hon säger.
H sa att hon var mitt uppe i en adhd-utredning för typ 2 månader sen, det är vad som ifrågasätts. Man är absolut inte mitt uppe i en utredning på vc, man får remissen till psykiatrin därifrån. Där H är nu. Utredningen startar ju efter psykologbesöken om det blir nån. H kanske kallade det utredning, att utredas för att få göra adhd-utredning.
Men man säger knappast att man gör en adhd-utredning då.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2026-05-06 kl. 17:22.
Citera
2026-05-06, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kandy19

Det hon säger idag är logiskt, att det inte blir någon ADHD-utredning. Det som inte är logiskt är att hon för flera veckor sen sa att hon var ”mitt uppe i ADHD-utredning”.
Citera
2026-05-06, 17:16
Medlem
Citat:

Nej som jag skrev förut, hon orkar ju inte genomföra något som kräver minsta ansträngning från henne.
Citera
2026-05-06, 18:40
Medlem
Citat:

Psykologen har säkert pratat om det, kanske till och med gett någon liten hemläxa. Kanske därför hon valde att gå till lekplats hemma i sin egen stad idag för första gången på länge.
Vill hon att L ska ha de där vännerna hon verkar fantisera om så får hon nog ta och gå igenom behandlingen.
Citera
2026-05-06, 18:56
Medlem
Har L fått lämna fängelse.. förlåt jag menar paradiset idag alltså. Halleluja. Och på eftermiddagen då det är andra människor ute till råga på allt.
Citera
2026-05-06, 19:10
Medlem
Jag har GAD och min läkare börja prata om ADHD. Där berättade de att det finns flera likheter mellan diagnoserna framförallt hos tjejer. Nu har jag inte det och lever med högfungerande ångest.

Hon hoppas nog på att få till en diagnos som hon sen ska kunna söka sjukersättning för så hon helt slipper att jobba.
Citat:
Ursprungligen postat av Upp-till-bevis
Hade psykologen trott att hon har ADHD så hade hon fått göra en utredning nu. Har man det så har man det. Inte vänta tills det blir svårare i vardagen då alla vet att livet går upp och ner. Psykologen ansåg inte att hon uppfyllde alla kriterier helt enkelt och bedömde att hon har andra svårigheter, vilket jag tror är helt korrekt.

Ang chips så är hon precis som en gammal GBP-opererad kompis till mig som varit överviktig hela sitt liv, och matat sina barn med med sötsaker/snacks. Antagligen så är de själva uppväxta så och som bekant gör man ofta som sina föräldrar.
Citera
2026-05-06, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barahartillfalligt
Men det här är en människa som inte har jobbat en dag i sitt liv. Sitter bara hemma och liksom har aldrig kontakt med andra människor mer än sitt barn och sambo. Klart som f** att det påverkar en till slut. Jag tror tyvärr att hon har bidragit med att det här själv. Det här kommer inte heller bli bättre. Jag tror att hon kommer bara göra det svårare för se verkligheten och framöver. Hon kommer ha stora svårigheter att ens vara delaktig i sitt barns uåpväxt, att närvara på föräldramöten. Aktivera sitt barn på fritiden. Träffa andra föräldrar. Jag tror tyvärr att hennes isolering har gjort att hon bara lever i sin lilla bubbla och detta är resultat av det
Håller med dig till 1000%! Du har helt rätt.
Citera
2026-05-06, 19:54
Medlem
FruKrokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motyl
Hon packar alltså med CHIPS som mellis, en onsdag, till en tvååring! Idiot.

Reagerade också på det men tänkte att jag kanske är fånig som inte matar mina småbarn med chips ens tills helgen.
Vet inte vad som gäller nu men förr fick man inte heller mata småbarn med riskakor pga hög gifthalt.
Så chips och riskaka känns väl sådär som mellis när det finns så många fler alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in