Citat:
Ursprungligen postat av
patrixx
Sarkasm åt sidan, så måste jag säga efter en mer ordentlig titt att det här faktiskt var en riktigt användbar sak professorn och den visar ju tydligt hur väl Tychosium matchar faktiska planetära positioner!
Och det som är viktigt att tänka på vad gäller Tychosium är att den inte som JPL använder gigabyte av "perturbationer" och "termer" - tusentals justeringar av den haltande Keplerianska och Netwtonska matematiken som ligger i botten.
Tychosiums modell innehåller endast några kilobyte data och det skulle faktiskt gå utmärkt att få in hela modellen i en gammal grafritanade miniräknare som TI-81. Som jag skämtsamt säger ibland - Även om det är otänkbart för de flesta att Jorden inte rör sig runt Solen i 90 gånger ljudets hastighet, så får man i alla fall erkänna att TYCHOS-modellen är ett radikalt mycket enklare sätt att räkna ut planetära positioner jämfört med det nuvarande.
Det har med Merkurius positioner enligt JPL, Stellarium m.fl. bör dock tas med en stor nypa salt. Merkurius har alltid varit ett sorgebarn i en heliocentrisk modell eftersom den har en kort omloppstid och det därför blir stor skillnad på var den rimligen kan befinna sig om det är Jorden som kretsar kring Solen eller vice versa. Så för att få matematiken att stämma någorlunda med vad vi faktiskt kan observera så har astronomerna gissat vad Merkurius gör då den är för nära eller bakom Solen och därför inte kan observeras. Men när den KAN observeras så är Tychosium och JPL överens.
Så stort tack för hjälpen professor Andelslott! Du får gärna lägga upp projektet på t.ex. Github så kan jag om jag får tillfälle titta på det och ev. göra en likande funktion direkt i Tychosium.
PS Som sagt fascinerande och din app visar även hur TYCHOS-modellens rörelser till skillnad från JPL producerar de retrograder som planeterna faktiskt gör (jämför de trails som "Tychosium On" gör jämfört med NASA/JPL)
Jag vill hävda att du har fel angående Merkurius:
Jag frågade Copilot följande:
"Vet man hur merkurius rör sig? Alltså vilka positioner den har vid varje givet ögonblick. I så fall, finns det referenser på det?"
Svar:
Ja — Merkurius position är känd vid varje givet ögonblick, och den kan beräknas med extremt hög precision. Detta bygger på mätdata från bl.a. NASA:s MESSENGER‑sond och JPL:s officiella planetephemerider.
---
🪐 Hur väl känner man Merkurius bana?
Man känner Merkurius bana och position mycket noggrant, tack vare:
- Radio‑tracking av MESSENGER‑sonden (2011–2015), som gav exakta mätningar av avstånd, hastighet och gravitationsfält.
Dessa data förbättrade Merkurius ephemerider markant.
- JPL:s planetephemerider (t.ex. DE430, DE440) som används av astronomer, rymdorganisationer och navigationssystem.
De ger Merkurius position i rymden med meters‑ till tiotals meters noggrannhet över decennier.
- HORIZONS‑systemet (NASA/JPL), som kan ge Merkurius exakta position för vilket datum och vilken tid som helst — historiskt, nutid eller framtid (inom ca 100 år med hög precision).
Detta bygger på samma ephemerider som ovan.
Du komner förmodligen att påstå att källorna är opålitliga men då undrar jag vilka referenser du själv har att grunda dina påståenden på?