2025-03-22, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
så vad forskar du om?

Det skall du skita i.

Men om det är något jag lärt mig efter alla års umgänge med alltifrån färska doktorander till Nobelpristagare så är det gemensamma för alla bra forskare en ständig nyfikenhet och vilja att ifrågasätta sin egen världsbild. Dvs totala motsatsen mot Cui Bono och alla andra skäggbäbisar.
Citera
2025-03-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Det skall du skita i.

Men om det är något jag lärt mig efter alla års umgänge med alltifrån färska doktorander till Nobelpristagare så är det gemensamma för alla bra forskare en ständig nyfikenhet och vilja att ifrågasätta sin egen världsbild. Dvs totala motsatsen mot Cui Bono och alla andra skäggbäbisar.

oj så fritt du delar med dig av din kunskap. skäms du eller?

du har en del att göra vad gäller att ifrågasätta din egen världsbild, kan jag hälsa. lycka till med det.
Citera
2025-03-22, 19:17
Medlem
Citat:
oj så fritt du delar med dig av din kunskap. skäms du eller?

du har en del att göra vad gäller att ifrågasätta din egen världsbild, kan jag hälsa. lycka till med det.

Tja, jag gillar egentligen inte att skryta men om du undrar så har jag över hundra akademiska publikationer och sju patent i dagsläget, och har dragit in mer än hundra miljoner i forskningsmedel genom åren och är numera professor på ett stort universitet utomlands. Hur går det för dig själv, där du sitter och fiser framför YouTube?
Citera
2025-03-22, 19:19
Medlem
Citat:
Tja, jag gillar inte att skryta men om du undrar så har jag över hundra akademiska publikationer och sju patent i dagsläget, och har dragit in mer än hundra miljoner i forskningsmedel genom åren. Hur går det för dig själv, där du sitter och fiser framför YouTube?

uppenbarligen föredrar du att skryta istället för att dela med dig av någon kunskap.
Citera
2025-03-22, 19:25
Medlem
Citat:
uppenbarligen föredrar du att skryta istället för att dela med dig av någon kunskap.

Jag har försökt förklara världen för dig och andra dingleberries i hundratals inlägg här, men det rinner som vatten av en fis framför YouTube. Inte mycket mer man kan göra då.
Citera
2025-03-22, 19:28
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
att de två klockorna i ett sådant fall visar olika tid betyder ju inte nödvändigtvis att självaste tiden i sig har gått långsammare, utan det verkar rimligare att den ena klockans mekanik helt enkelt rör sig långsammare genom påverkan av en mängd möjliga olika potentiella faktorer såsom gravitation, värme, lufttryck kosmisk strålning m.m.

Vilken mekanik skulle det röra sig om när man talar om atomur?
Alla klockor oavsett konstruktion uppvisar relativistiska effekter när de utsätts för olika gravitation och hastighet.
Effekten är vetenskapligt bevisad, därmed har Einstein rätt.

Citat:
angående din länk:

”First, he didn't understand what an event is: he thought the word was used in relativity with its everyday meaning, such as the act of attending a concert.”

löjlig nivå.

Du har inte förstått textens innebörd, d.vs Cui bono-nivå.

Citat:
”The main thing he did not understand is easily the most important concept of relativity, and is taught in Relativity 101 classes: the fact that relativity does away with the everyday idea that all observers agree on simultaneity. That is, relativity says that each inertial frame has its own standard of simultaneity that is not shared by other frames. In other words, the events that one frame concludes are happening at the same time as some event A will, in general, differ from the events that another frame says are happening at the same time as A.”

om du vill vara vänlig att försöka förklara innebörden av ordsalladen ovan, vore intressant.

Tidsdilatationen gör att observationerna omöjligen kan ske simultant (tiden förflyter med skiftande hastighet för varje observatör), ganska enkelt om man tänker efter lite.

Citat:
Dingle förstod att i ett system där alla inertialsystem (utgångspunkter) är lika mycket värda kan man inte hävda att det är mer rätt att den ena klockan rör sig och den andra står still, än att den ena klockan står still och den andra rör sig. då allting beror på vilket inertialsystem man utgår ifrån.

med andra ord, om du utgår ifrån klockan i atmosfären så är det klockan på jorden som befinner sig i rörelse, enligt relativitetsteorin.

Klockor behöver inte vara i rörelse för att tidsdilatation ska uppstå.
Det räcker att de utsätts för olika mycket gravitation för att vetenskapligt bevisade relativistiska effekter ska uppstå.

Citat:
hur förklarar du Georges Sagnacs interferometer-experiment där han experimentellt demonstrerar att ljusets hastighet varierar beroende på om det rör sig till eller från en mottagare? dvs han falsifierar relativitetsteorins påstående att ljusets hastighet alltid är konstant, oavsett dess källas eller iakttagarens rörelse, och oavsett mediet det rör sig i. (en förnuftsvidrig tanke).

Jag har aldrig hört talas om Sagnac, men han verkar vara en lika stor bluffmakare som Simon Schack är eftersom han precis som Simon påstod att etern existerar, vilket den inte gör.
Citera
2025-03-22, 19:28
Medlem
Citat:
Jag har försökt förklara världen för dig och andra dingleberries i hundratals inlägg här, men det rinner som vatten av en fis framför YouTube. Inte mycket mer man kan göra då.

du kanske inte har så mycket att komma med som du tror.
Citera
2025-03-22, 19:33
Medlem
Citat:
du kanske inte har så mycket att komma med som du tror.

😂

Du, ha det så bra i morsans gillestuga eller var du nu sitter och gör din ”forskning”. Som komikern Patton Oswalt sa: ”Du kommer att missa allt som är coolt och dö arg”. Tråkigt, men vissa människor är sitt eget straff.
Citera
2025-03-22, 19:34
Medlem
Citat:
han falsifierar relativitetsteorins påstående att ljusets hastighet alltid är konstant, oavsett dess källas eller iakttagarens rörelse, och oavsett mediet det rör sig i. (en förnuftsvidrig tanke).

Där har du faktiskt för ovanlighetens skull rätt, men ändå fel när du påstår att Einstein ska ha sagt en så dum sak! 👌

Citat:
Ljusets hastighet är exakt 299 792,458 kilometer per sekund. Vatten har ett brytningsindex på 1,33, vilket innebär att ljuset i vatten rör sig med hastigheten v=c/1,33 = 225,408 km/s. I luft är brytningsindexet 1,00029. Då hamnar ljushastigheten nära c, men inte helt: 299,703 km/s.

https://illvet.se/fysik/ljusets-hastighet-hur-kom-man-fram-till-den
Citera
2025-03-22, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Vilken mekanik skulle det röra sig om när man talar om atomur?
Alla klockor oavsett konstruktion uppvisar relativistiska effekter när de utsätts för olika gravitation och hastighet.
Effekten är vetenskapligt bevisad, därmed har Einstein rätt.

du kallar det för relativistiska effekter för att du är anhängare av relavititetsteorin. att klockornas gång kan ändras betyder inte att relativitetsteorin är den enda teori som kan förklara det.

Citat:
Du har inte förstått textens innebörd, d.vs Cui bono-nivå.

jag förstår att det var ett löjligt och lågt angrepp.

Citat:
Klockor behöver inte vara i rörelse för att tidsdilatation ska uppstå.
Det räcker att de utsätts för olika mycket gravitation för att vetenskapligt bevisade relativistiska effekter ska uppstå.

ja, gravitation var en av faktorerna jag nämnde ovan som kan bidra till att klockorna går olika snabbt. och att klockorna rör sig olika snabbt betyder alltså inte automatiskt att själva tiden i sig förändras, vilket relativitetsteorin hävdar.

Citat:
Jag har aldrig hört talas om Sagnac, men han verkar vara en lika stor bluffmakare som Simon Schack är eftersom han precis som Simon påstod att etern existerar, vilket den inte gör.

hur vet du att etern inte existerar? för att Einstein säger det?
Citera
2025-03-22, 19:51
Medlem
Citat:
😂

Du, ha det så bra i morsans gillestuga eller var du nu sitter och gör din ”forskning”. Som komikern Patton Oswalt sa: ”Du kommer att missa allt som är coolt och dö arg”. Tråkigt, men vissa människor är sitt eget straff.

din bitterhet lyser igenom vartenda inlägg. fortsätt fantisera och leka duktig. verkligheten hinner ifatt oss alla till slut.
Citera
2025-03-22, 20:01
Medlem
Citat:
du kallar det för relativistiska effekter för att du är anhängare av relavititetsteorin. att klockornas gång kan ändras betyder inte att relativitetsteorin är den enda teori som kan förklara det.

Du får gärna kalla effekten för nåt annat om du vill. Huvudsaken är att du insett att den existerar och att Einsteins teorier bidragit till att vi kan beräkna dess effekter. 👍

Citat:
ja, gravitation var en av faktorerna jag nämnde ovan som kan bidra till att klockorna går olika snabbt. och att klockorna rör sig olika snabbt betyder alltså inte automatiskt att själva tiden i sig förändras, vilket relativitetsteorin hävdar.

Visar inte observatörernas klockor samma tid vid testets slut så har tiden gått olika snabbt. Klockor är ju till för att visa hur snabbt tiden förflyter.

Citat:
hur vet du att etern inte existerar? för att Einstein säger det?

Hur vet du att etern existerar? För att Simon och Dingle trodde det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in