2026-05-06, 09:59
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Varför skulle hon gå med på det? Hon tjänar inget på det. Hon förlorar massor eftersom hon då blir arbetslös på 50%, hon måste skriva in sig på arbetsförmedlingen för att inte förlora SGI och hon får ingen a-kassa på flera månader för hon sa upp sig själv. Och sen kan såklart vab hamna på tiden hon ska arbeta, det är inte så att man kan välja när barnen är sjuka så att vaben automatiskt hamnar när hon är ledig.

Sen för ts är det en gigantisk risk, att ens ta upp det är antagligen diskriminering och ännu värre är att om hon någon gång skulle bli uppsagd så kan han alltid misstänkas för att ha sagt upphenne pga vab.

Ett förslag, sen får man ju diskutera mellan raderna.
Citera
2026-05-06, 10:06
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag är VD för ett företag. En av mina bästa anställda är en kvinna i 25-årsåldern. Hon har två små barn. Och hon VABar hela tiden. Detta stör rytmen i bolaget.

Hon är jätteduktig. Men så här kan det ju inte fortsätta. Måste jag ge henne sparken? Får jag ens det?
Som VD borde du rimligtvis veta hur det fungerar i det land du har företaget. Antingen är du eller dina underställda chefer inkompetenta.
Att det förekommer VAB och att det brukar dyka upp barn i en viss ålder kan knappast komma som en överraskning, inte heller vad det innebär.

Det enda jag kan utläsa av det här inlägget är en värdelös chef, på flera olika sätt
Citera
2026-05-06, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Ett förslag, sen får man ju diskutera mellan raderna.

Diskutera mellan raderna? Vad betyder det?
Du kan inte ge ett sånt för förslag som arbetsgivare, risken är jättestor.
Citera
2026-05-06, 10:41
Medlem
General-snuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Arbetsbrist? Vilket också betyder att när företaget ska anställa igen så ska dom skicka ut ett anställningspapper till kvinnan dom precis sparkade just för arbetsbrist. Oavsett så kommer facket bli inblandat, svårt att hävda arbetsbrist när chefen har sagt att kvinnan behövs för att man inte hinner med själva.

Jo visst men man får ju givetvis vänta med de tills hon hittat ett nytt jobb
Citera
2026-05-06, 10:49
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
TS borde inte agerat överhuvudtaget. Snacket går naturligtvis bland de anställda och även deras vänner och familjer och det räcker för att det ska bli en kedja med skitsnack på stan. Snart är det allmänna att TS är en rutten arbetsgivare som inte följer lagen och som inte gynnar sina anställda och som utnyttjar dem som han själv vill för sin egen fördel. En sån arbetsgivare tror bara att alla står på god fot med honom. Men en arbetsgivare som tar bort anställdas rättigheter, mutar dem och som har egna lösningar på icke problem är i själva verket inte en arbetsgivare man egentligen vill ha och som man verkligen respekterar för den människa han är. Tvärtom...
Citera
2026-05-06, 11:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleisafruit
Chefer som du gör att chefer ofta är hatade, och män som du är orsaken att kvinnor hatar män. Inklusive din egen morsa, gissar jag, med tanke på hur du blev *sadface
Jag är inte en chef, jag är en företagsägare.

Jag har 4 barn som det går bra för, tack. Noll vabb-timmar på vår familj, vi tog ledigt istället.

Du vet inte ens om jag är en man. Men antagligen hatar du alla män så du projicerar. Ta nu och vabba lite till. Snor tas bäst omhand av kvinnor, liksom bidrag.
Citera
2026-05-06, 11:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
TS borde inte agerat överhuvudtaget. Snacket går naturligtvis bland de anställda och även deras vänner och familjer och det räcker för att det ska bli en kedja med skitsnack på stan. Snart är det allmänna att TS är en rutten arbetsgivare som inte följer lagen och som inte gynnar sina anställda och som utnyttjar dem som han själv vill för sin egen fördel. En sån arbetsgivare tror bara att alla står på god fot med honom. Men en arbetsgivare som tar bort anställdas rättigheter, mutar dem och som har egna lösningar på icke problem är i själva verket inte en arbetsgivare man egentligen vill ha och som man verkligen respekterar för den människa han är. Tvärtom...
Nej, men ryktet om den anställda och hennes små barn som hon ständigt snyter är nog väl känt bland chefens andra företagskompisar. Jag skulle inte vilja se hennes referens när hon slutar. "Frånvaro 20%".

Det finns ingenting i tråden som inte antyder att detta är en underbar chef.
Citera
2026-05-06, 11:07
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Som VD borde du rimligtvis veta hur det fungerar i det land du har företaget. Antingen är du eller dina underställda chefer inkompetenta.
Att det förekommer VAB och att det brukar dyka upp barn i en viss ålder kan knappast komma som en överraskning, inte heller vad det innebär.

Det enda jag kan utläsa av det här inlägget är en värdelös chef, på flera olika sätt
Det finns hur många nya företagsledare som helst och det är uppenbart från TS att denna blivit chockad över frånvaron, men nu har lärt sig en läxa och inte anställer fler unga kvinnor med barn, och löser problemet med denna bidrags-kvinna.

Den här chefen är underbar på alla sätt i alla inlägg. Men du verkar rätt hemsk?

Trådar som handlar om hur bidrag kan dras in attraherar alltid råttor.
Citera
2026-05-06, 11:58
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nej, men ryktet om den anställda och hennes små barn som hon ständigt snyter är nog väl känt bland chefens andra företagskompisar. Jag skulle inte vilja se hennes referens när hon slutar. "Frånvaro 20%".

Det finns ingenting i tråden som inte antyder att detta är en underbar chef.

Vad i den här tråden visar på att TS skulle vara en underbar chef? En chef som kåtar upp sig på sina anställda och som frångår lagen och som mutar sina anställda att avstå att vara hemma med sina sjuka barn och som ringer upp anställdas anhöriga för att få dem att vabba med sina barnbarn? Låter som allt annat än en underbar chef...
Citera
2026-05-06, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag är inte en chef, jag är en företagsägare.

Jag har 4 barn som det går bra för, tack. Noll vabb-timmar på vår familj, vi tog ledigt istället.

Du vet inte ens om jag är en man. Men antagligen hatar du alla män så du projicerar. Ta nu och vabba lite till. Snor tas bäst omhand av kvinnor, liksom bidrag.

Är man sjuk eller barnet är sjuk så ska man ta vab/sjukskriva sig, vill man vara ledig skickar man in en ledighetsansökan i god tid innan vad nu företaget har för praxis men 1 månad innan brukar vara okej.

Att gå hemma utan betalt påverkar pensionen i slutändan, dummaste jag hört att man ska vara ledig istället för sjuk. Är man sjuk på semestern eller planerad ledigt får man tbx dom dagarna man varit sjuk då man ej är "ledig" längre. Vilket varenda fackförbund kan berätta för dig.

På flashback är alla företagsägare som omsätter miljarder i veckan
Citera
2026-05-06, 12:06
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Är man sjuk eller barnet är sjuk så ska man ta vab/sjukskriva sig, vill man vara ledig skickar man in en ledighetsansökan i god tid innan vad nu företaget har för praxis men 1 månad innan brukar vara okej.

Att gå hemma utan betalt påverkar pensionen i slutändan, dummaste jag hört att man ska vara ledig istället för sjuk. Är man sjuk på semestern eller planerad ledigt får man tbx dom dagarna man varit sjuk då man ej är "ledig" längre. Vilket varenda fackförbund kan berätta för dig.

På flashback är alla företagsägare som omsätter miljarder i veckan

Exakt, är man ledig/har semester och blir sjuk eller skadad eller barnen blir sjuka hör man ju av sig till arbetsgivaren och avbryter ledigheten.och sparar dagarna till senare tillfälle. Varför ska man använda semesterdagar när man är sjuk/skadad eller har sjuka barn? Så dumt.
Citera
2026-05-06, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Exakt, är man ledig/har semester och blir sjuk eller skadad eller barnen blir sjuka hör man ju av sig till arbetsgivaren och avbryter ledigheten.och sparar dagarna till senare tillfälle. Varför ska man använda semesterdagar när man är sjuk/skadad eller har sjuka barn? Så dumt.

Detta är en åsikt som också delas av en förkrossande majoritet av alla seriösa företagare/direktörer. Dom enda jag har stött på i verkligheten som varit "emot" vab har varit företagare som g'rna fuskat själva för egen del, genom fakturafiffel och annat fult mot kunder. Och det roligare är att det ör alltid dom som använder sig av uttryck som "underbar chef", så pratar bara folk som är knepiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in