2026-05-04, 19:47
Medlem
Mohaves avatar
Jag är VD för ett företag. En av mina bästa anställda är en kvinna i 25-årsåldern. Hon har två små barn. Och hon VABar hela tiden. Detta stör rytmen i bolaget.

Hon är jätteduktig. Men så här kan det ju inte fortsätta. Måste jag ge henne sparken? Får jag ens det?
Citera
2026-05-04, 19:54
Avstängd
Severlohs avatar
Du kan väl börja kräva läkarintyg för hennes påstått sjuka barn?
Citera
2026-05-04, 19:54
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag är VD för ett företag. En av mina bästa anställda är en kvinna i 25-årsåldern. Hon har två små barn. Och hon VABar hela tiden. Detta stör rytmen i bolaget.

Hon är jätteduktig. Men så här kan det ju inte fortsätta. Måste jag ge henne sparken? Får jag ens det?

Ta in henne och prata om det och ta reda på orsaken. Barn kan vara komplicerade ibland, det kan även vara hon som är på gränsen och använder barnen som anledning.
Citera
2026-05-04, 20:03
Medlem
Mailmanss avatar
Vad innebär HELA TIDEN?
Citera
2026-05-04, 20:07
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Vad innebär HELA TIDEN?
Den senaste månaden har hon gjort det 5 dagar! Dessutom utspridda och i sista minuten, vilket har fått mig att behöva ta till nödlösningar kort varsel flera gånger.
Citera
2026-05-04, 20:08
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Den senaste månaden har hon gjort det 5 dagar! Dessutom utspridda och i sista minuten, vilket har fått mig att behöva ta till nödlösningar kort varsel flera gånger.

Ja det suger enormt.
Är hon ensamstående?
Citera
2026-05-04, 20:12
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ja det suger enormt.
Är hon ensamstående?
Så vitt jag vet, ja. Barnens pappa jobbade också en tid på firman, men han var lika hopplös,
Citera
2026-05-04, 20:14
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Så vitt jag vet, ja. Barnens pappa jobbade också en tid på firman, men han var lika hopplös,

Så det betyder att hon har 100% vårdnad. Då är de svårt med 2 barn. Går ju inte göra så mycket åt det.. vem ska annars ta hand om barnen när förskolan vägrar låta en lämna barnen där?

Det är inte direkt super billigt att vabba. Man får ju typ ut 50%
Citera
2026-05-04, 20:17
Medlem
Hon är ju tydligen inte din bästa anställda. Hon kan ju när som helst få för sig att vabba, vilket är en belastning för företaget.

Sparken rätt av bara!
Citera
2026-05-04, 20:18
Medlem
Citat:
Så den självklara lösningen på problemet är?
Att du i enrum pratar med henne om vad det innebär för företaget när hon är borta så mycket.T.ex att hon måste få en annan roll i framtiden.
Citera
2026-05-04, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potler
Du skall inte ställa den frågan på Flashback.
För läsarna här är nog vabbare allihopa.
En seriös arbetsgivare frågar inte Flashback.

Ställer man frågan på facebook då menar du?

Som svar på frågan, jag tycker kvinnor är överlag mer frånvarande från arbetet än männen och många gånger verkar det vara för att de har tjafsat med någon på jobbet eller helt enkelt inte känner för gå till jobbet, eller har en av dessa 74:miljoner okända sjukdomar som inte bara är ett mysterium för vetenskap utan för oss alla.

Dock, två ungar innebär VAB, det är en del av livet och vi är inte så jämställda somliga vill få oss att tro.
Citera
2026-05-04, 20:20
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Så det betyder att hon har 100% vårdnad. Då är de svårt med 2 barn. Går ju inte göra så mycket åt det.. vem ska annars ta hand om barnen när förskolan vägrar låta en lämna barnen där?

Det är inte direkt super billigt att vabba. Man får ju typ ut 50%
Inte lätt för henne. Men inte heller lätt för mig. Och jag har ett ansvar för hela firman med fler anställda. Trots att hon är en av våra bästa så är det frågan om jag inte måste entlediga henne på något sätt. Men sosselagar gör väl det svårt att sparka någon pga överdrivet VABande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in