2026-05-04, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hygrotork
Varför ens bli så gammal att man hamnar i den situationen? Låter ovärdigt med eller utan barn.

Precis. Ålderdomen kan bli mycket jävlig även om man har egna som bryr sig och inte hamnar på något hem. Många som ännu bor hemma måste ständigt slussas mellan sitt hem och vårdcentralen/sjukhuset, för att inte tala om all assistans och medicinering som behövs i det dagliga livet. I vår släkt fanns i tiderna en äldre dam som i sjukhussängen frågade "varför får man bara inte dö".. Bäst vore det att ha rätt till dödshjälp vid hög ålder, men jag hoppas jag själv kan lösa det i god tid innan jag blir så gammal eller sjuk att jag inte skulle klara av det själv.
Citera
2026-05-04, 20:04
Medlem
Fat bastards avatar
Jag kände redan i tjugoårsåldern att jag inte ville ha barn.
Inte av egoism eller sådana skäl, utan mer att jag kände att jag inte var helt enkelt inte lämpad att ta det ansvaret.
Åren gick och nu när jag närmar mig sextio kan jag inte påstå att jag ångrar mitt val.

Jag är gift sedan länge med en kvinna med vuxna barn, och jag har därför fått barnbarn "på köpet" så att säga.
Visst älskar jag dem, och tycker om att umgås med dem (barnbarnen alltså, föräldrarna är idioter) men det räcker bra så.
Jag känner verkligen inte att jag har missat någonting i livet ännu.

Alla är nog helt enkelt inte ämnade att ha barn.
Citera
2026-05-04, 20:33
Avslutad
Är mellan 35-40 ej fått barn än. Men har sambo , hon är lite yngre. Hade gärna skaffat barn tidigare , men tror inte heller jag hade varit redo på det som jag ändå känner mig hyfsat nu. Samt att jag känner att det är nog rätt med denna människa.

Så på ett sätt känner jag mig glad att jag inte gjort det för tidigt , men på ett annat sätt känns det sent ( ej försent) nu .

Kom ihåg när man gick i högstadiet och hur man reagerade på de som
hade "gamla " föräldrar. Nu kommer jag vara närmare 50 när mina barn ( om jag får barn inom snar framtid ) tar studenten. Men men blir nog bra.
Citera
2026-05-04, 21:11
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Om du ens funderar i dom där banorna fattar du väl vad du borde göra? Det som, påstått iaf, är nöjda med frivillig barnlöshet är i 99% av fallen riktiga stolphjon som du inte vill ha samröre med.

Jag har satt min gräns vid 40, blir det inga barn innan dess så är planen att avsluta misären,
jag antar att det är det du syftar på att jag borde göra, skaffa barn eller ta mitt liv?
Jag trodde jag byggde ett liv med en kvinna som ville ha barn, men som sagt så blev det inget, nu känns åren vigda för att skaffa barn bortkastade, och ju äldre jag blir, desto mindre chans att jag "får möjligheten" att träffa någon som vill skaffa barn med mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Är du över 50? Upp till 55 är acceptabelt anser jag. Det är fortfarande väldigt gammalt och kanske taskigt mot barnen, men om din släkt generellt blir gamla är det inga problem. Cheers!

Nej, jag blir 38 i år, jag vet att många har fått barn senare i livet än så, jag träffade en gammal vän som är 39 och nyss har fått sitt andra barn, men det känns som att just jag är för gammal för att någon kvinna med potential för att skaffa barn ens skulle kunna tänka sig att skaffa barn med mig, tyvärr.
Jag är väl ungefär en 2 av 10 på snygghetsskalan så det hjälper inte heller

Tack för dina uppmuntrande ord ändå!
Citera
2026-05-04, 21:25
Medlem
leprasjuklings avatar
Hur skulle jag kunna ångrat något jag inte valt själv?

Jag visste redan som tonåring på 80-talet att jag var chanslös. Det man inte kan ändra måste man acceptera. Att män längst ner på statusmässigt blir barnlösa är fullkomligt normalt. Så har det alltid varit, gäller också andra däggdjur än människan.
Citera
2026-05-04, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Hur skulle jag kunna ångrat något jag inte valt själv?

Jag visste redan som tonåring på 80-talet att jag var chanslös. Det man inte kan ändra måste man acceptera. Att män längst ner på statusmässigt blir barnlösa är fullkomligt normalt. Så har det alltid varit, gäller också andra däggdjur än människan.
Blir så ledsen av att läsa ditt inlägg,
hoppas ändå du har det någorlunda bra♥️
Citera
2026-05-04, 21:33
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring
Jag har satt min gräns vid 40, blir det inga barn innan dess så är planen att avsluta misären,
jag antar att det är det du syftar på att jag borde göra, skaffa barn eller ta mitt liv?
Jag trodde jag byggde ett liv med en kvinna som ville ha barn, men som sagt så blev det inget, nu känns åren vigda för att skaffa barn bortkastade, och ju äldre jag blir, desto mindre chans att jag "får möjligheten" att träffa någon som vill skaffa barn med mig.

Du är ju inte "frivilligt" barnlös. 38 är dessutom ingen ålder, hitta någon 32-åring är det klart sen! Det kan du göra som 45-åring också. Är väl bara att viga ditt liv till det så löser det sig, finns en vilja finns en väg.
Citera
2026-05-04, 22:33
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Det är inte många som vågar att säga att de känner en viss bitterhet, men creds till dom som faktiskt vågar.

Ni andra, vi vet att ni lever i förnekelse, sluta spela.
Citera
2026-05-04, 23:17
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Kul två gånger.
LÄTTJA är en dödssynd av en anledning.

Du å jag skulle säkert gilla att göra samma saker
Men det ger inte mig mening med livet att kunna åka på en lyxresa
Då tältar jag heller en förlängd weekend med min son, tveklöst hellre
Om du tältar en förläng weekend med din son så tältar jag tre-fura veckor på men hojresa.med min sambo... Ser inte hur din tält semester bringar mer mening i livet än min.
Citera
2026-05-04, 23:20
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
En som inte har barn kan aldrig föreställa sig vad det innebär att ha barn. Det är en förändring i livet utan motstycke som inte kan förklaras för de som inte har barn. Du är därmed utsatt för Dunning-Kruger-effekten där du har 0 insikt men saknar insikt att förstå det.

Då har du missat vad Dunning-Kruger effekten är.
Jag har heller inga planer på att förändra mitt liv, så skaffa barn vore ju rena dödsdomen om det är som du beskriver
Citera
2026-05-04, 23:27
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Ingenting av det du skriver stämmer ju.

Inte kunna göra något när man har barn? Joho, de kan vara med på mycket och man får dessutom fler alternativ på sysselsättningar med barn.

Anpassning efter dagistider? Om du har ungarna på dagis alls, det är ett val. Annars kan du hämta dem på dagis närhelst du önskar, det är ditt barn. Och slutligen, hur är det annorlunda mot att anpassa dig efter dina egna arbetstider?

Göra det barn tycker är kul? Barn är olika och gillar olika saker, men mest av allt gillar de att vara med sina föräldrar. Involverar du dem kommer de att gilla att göra det du tycker är roligt tillsammans med dig. Sedan beror det helt på uppfostran hur ni lär barnen att roa sig själva så att du också kan pyssla med ditt.

Laga dubbla måltider? Skämtar du med mig? Det har jag aldrig gjort. Barn är som vuxna och gillar och ogillar olika saker. Men de gillar inte automatiskt bara "barnmat", det beror helt på hur DU uppfostrat dem och vad DU låtit dem vara med på.

Bråk om arv? Låter som en jobbig umgängeskrets du har om du upplever att det är vanligt. Jag har hört talas om ett enda fall i de absolut yttersta delarna av min krets och där handlade det om särskilda omständigheter med särkullsbarn.

Barn kan inte vara med på allt jag vill göra, och flertalet av mina vänner undanber sig sällskap av människor som tar med sig barn.

Jag kan inte hämta efter dagis har stängt, så jag kan inte arbeta kväll om det skulle behövas av olika skäl.

Jag driver eget företag och anpassar mina arbetstider efter vad jag vill göra på fritiden, inte tvärtom.

Om jag gillar att gå på klubb, hänga på skjutbanan, spela frisbeegolf i skogen, åka motocross eller dyka så är det bara ett fåtal av alla tidskrävande hobbys där en barnvagn inte är "optimal" att ta med sig.

Att du och jag lever olika liv betyder inte att det jag skrev inte stämmer. Jag presenterar min bild av varför jag inte ångrar att vi är barnlösa. Vad DU tycker bör du adressera till TS. Inte försöka skriva mig på näsan om att min upplevelse är fel bara för att din är en annan.
Citera
2026-05-04, 23:58
Avstängd
Monerokungens avatar
Har 3 barn. Och finns INGET Jag inte kan göra nu,!

Anledningen att man trycker det mr jobbigt med barn är att vanliga svenskar är töntar mesar bönder.

Skolplikt? FUCK OFF jag åker vart jag vill i världen när jag vill med mina barn.

Hade jag velat gå ut en helg ( festar ej) bara att gå ut.

Vill jag vara själv på semester några veckor! Inga problem.

Jag hade känt att mitt liv varit extremt värdelöst utan barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in