Citat:
Ursprungligen postat av
Hoppilandkalle
Jag börjar närma mig en ålder då det är lite "sista chansen" att skaffa barn med min sambo.
Dock har jag ingen direkt längtan efter barn och har aldrig haft, hade jag vetat att man kan skaffa barn i 20år till så hade jag utan tvekan ha velat vänta.
Vad jag är rädd för är att jag plötsligt ska vakna upp i övre medelåldern, ensam och deprimerad med en otrolig saknad efter barn medans mina vänner lever på sina familjeliv.
Så ni som är där eller kanske i samma läge som mig, hur känner ni? Behöver vidga mina perspektiv
Är som alla utmaningar eller uppförsbackar, ser jobbig ut är jobbigt och är 10x värre än man föreställer sig stundtals.
men nånstans där finns också en glädje och nöjdhet som man landar i när man kan börja titta bakåt.
Sen är inte alla sagor lyckliga sagor, det finns de som inte blir bra. Sjukdommar, utåtagerande barn pga dålig föräldraskap, barn som tas av sociala myndigheter, eller blir borttvingande från en förälder, och barn som hamnar snett i livet. Jobbar man inte seriöst med föräldraskapet så blir det till naktdel senare i livet.
Lägg till att man överge alla sina egna intressen och livsmål, sätta barnen i första rum, och byter identitet till förälder först, allt annat på plats 10. Det är också en uppoffring många föräldrar känner att de gör som de avundas andra som kan.
Beroende på vem man är skulle jag inte säga att barn är bäst för alla. Det finns säkert en 10% där ute som faktiskt har bättre liv utan barn om man väger in allt. Så nej, skulle inte säga det är självklart, men har man ordnat liv, bra hälsosamma rutiner, stabil relation som tål smällar och kan ge plats och tid till barn, så är det definitivt rätt.