2026-05-04, 13:12
Medlem
Du förstår inte frågan.
Varför har du ett vanligt liv med jobb och hus då, är det normalhet du eftersträvar?

Citat:
Ursprungligen postat av hallalingen
Jag eftersträvar inte ett skit, har aldrig gjort kommer aldrig att göra.
Jag har levt ett vanligt liv med jobb och hus som har räckt för min del.
Citera
2026-05-04, 13:14
Medlem
Kalaskula544s avatar
Både jag och min sambo har nyligen fyllt 40år, ingen av oss har velat skaffa barn.

Så, nej.. Vi ångrar inte vårat val ang detta.
Citera
2026-05-04, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Du förstår inte frågan.
Varför har du ett vanligt liv med jobb och hus då, är det normalhet du eftersträvar?

Nä jag förstår inte varför du håller på att tjafsa, jag svarade ts, har inget med dig att göra.
Citera
2026-05-04, 13:19
Medlem
Det intresserar mig hur det jag redan gjort; rest å lyxat osv, inte intresserar mig alls i längden när jag näppe är den perfekta farsan eller generellt barn-intresserad. Detta sedan jag fick barn. Det var hårt som fan, och det är inte för alla, men att syssla med lättja istället för att ha barn är bara helt obegripligt för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av hallalingen
Nä jag förstår inte varför du håller på att tjafsa, jag svarade ts, har inget med dig att göra.
Citera
2026-05-04, 13:24
Medlem
Citat:
Det intresserar mig hur det jag redan gjort; rest å lyxat osv, inte intresserar mig alls i längden när jag näppe är den perfekta farsan eller generellt barn-intresserad. Detta sedan jag fick barn. Det var hårt som fan, och det är inte för alla, men att syssla med lättja istället för att ha barn är bara helt obegripligt för mig.

Jag har barn själv men anser du att alla som inte skaffar barn bara sysslar med lättja?

För många är det fullt tillräckligt att ha ett jobb som man sköter hela livet, ett hus man bygger/underhåller/reparerar.

Man kan vara involverad i diverse organisationer.

Man kan hjälpa och stötta föräldrar och bekanta.

Det finns massa saker man kan bygga ett helt liv på utan att skaffa barn.
Citera
2026-05-04, 13:29
Medlem
Nej, men de som inte har barn för att de vill kunna åka på lyxresa varje år hela livet, gå på bio mitt i veckan hela livet, å mecka på sin amerikanare, de har ju per definition valt lättja över att få barn.

Alla med vett vet att inget som är värt något får man lätt.

Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag har barn själv men anser du att alla som inte skaffar barn bara sysslar med lättja?

För många är det fullt tillräckligt att ha ett jobb som man sköter hela livet, ett hus man bygger/underhåller/reparerar.

Man kan vara involverad i diverse organisationer.

Man kan hjälpa och stötta föräldrar och bekanta.

Det finns massa saker man kan bygga ett helt liv på utan att skaffa barn.
Citera
2026-05-04, 13:36
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppilandkalle
Jag börjar närma mig en ålder då det är lite "sista chansen" att skaffa barn med min sambo.
Dock har jag ingen direkt längtan efter barn och har aldrig haft, hade jag vetat att man kan skaffa barn i 20år till så hade jag utan tvekan ha velat vänta.
Vad jag är rädd för är att jag plötsligt ska vakna upp i övre medelåldern, ensam och deprimerad med en otrolig saknad efter barn medans mina vänner lever på sina familjeliv.

Så ni som är där eller kanske i samma läge som mig, hur känner ni? Behöver vidga mina perspektiv

Är som alla utmaningar eller uppförsbackar, ser jobbig ut är jobbigt och är 10x värre än man föreställer sig stundtals.
men nånstans där finns också en glädje och nöjdhet som man landar i när man kan börja titta bakåt.

Sen är inte alla sagor lyckliga sagor, det finns de som inte blir bra. Sjukdommar, utåtagerande barn pga dålig föräldraskap, barn som tas av sociala myndigheter, eller blir borttvingande från en förälder, och barn som hamnar snett i livet. Jobbar man inte seriöst med föräldraskapet så blir det till naktdel senare i livet.
Lägg till att man överge alla sina egna intressen och livsmål, sätta barnen i första rum, och byter identitet till förälder först, allt annat på plats 10. Det är också en uppoffring många föräldrar känner att de gör som de avundas andra som kan.

Beroende på vem man är skulle jag inte säga att barn är bäst för alla. Det finns säkert en 10% där ute som faktiskt har bättre liv utan barn om man väger in allt. Så nej, skulle inte säga det är självklart, men har man ordnat liv, bra hälsosamma rutiner, stabil relation som tål smällar och kan ge plats och tid till barn, så är det definitivt rätt.
Citera
2026-05-04, 13:38
Medlem
Citat:
Nej, men de som inte har barn för att de vill kunna åka på lyxresa varje år hela livet, gå på bio mitt i veckan hela livet, å mecka på sin amerikanare, de har ju per definition valt lättja över att få barn.

Alla med vett vet att inget som är värt något får man lätt.

Förstår inte vad du pratar om.

Finns ju många familjer med barn som åker på lyxresa varje år, går på bio mitt i veckan osv.
Citera
2026-05-04, 13:43
Medlem
HeavyPops avatar
Jag är en man på 30+ år, och jag är steriliserad. Och nej, jag har inga barn. Vill inte föra min skräpgener vidare.
Men jag är nöjd med livet ändå
Citera
2026-05-04, 13:50
Medlem
För att citera en scen i en film: "having children is time consuming, is the expression I think I´m looking for".
Citera
2026-05-04, 13:51
Medlem
AlanGarners avatar
Jeg har själv barn och kan väl bara säga att

1) Jag har upplevt en kärlek som är starkare än vad en barnlös person någonsin kan uppleva. Det är ett mirakel som händer i ditt liv när du blir förälder.

2) Det är också ett helvete, inte minskt ekonomiskt och tidsmässigt att få det att gå ihop.

Inte så mycket till råd kanske. Kanske att om du vill uppleva livets extremer, skaffa barn. Vill du ha ett så okomplicerat liv som möjligt, med tid och pengar till hobbys och mindre ansvar. Skaffa inte barn.
Citera
2026-05-04, 13:51
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Hitta på nåt kul för pengarna istället.

Med barn:

Emot:
* Låst till att inte kunna göra något utan barnvakt
* Anpassa sitt liv efter dagistider
* Mestadels göra det barn tycker är kul
* Laga dubbla måltider eller leva på barnmat
* Bråk om arv när du dör

Vi är frivilligt barnlösa och varje gång vi träffa föräldrar till barn och / eller tonåringar så får vi en bekräftelse på att vi valde rätt.
Medans vi åker på resor och lyxar med andra barnfria vänner så sitter barnägarna hemma och oroar sig för fulla tonåringar eller ligger sömnlösa p.g.a. skrikande barn.
Medans vi tar en spontan mc-tripp genom Europa så sitter barnägare fast med logistiken kring barnvakt, dagis eller huruvida barnen är gamla nog att vara hemma själva i 2 veckor.

Nackdelen är väl att samhällets pengar sinar, men det problemet lämnar jag till nästa generation

En som inte har barn kan aldrig föreställa sig vad det innebär att ha barn. Det är en förändring i livet utan motstycke som inte kan förklaras för de som inte har barn. Du är därmed utsatt för Dunning-Kruger-effekten där du har 0 insikt men saknar insikt att förstå det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in