2026-05-03, 15:12
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Tror du inte att många av dessa självmord sker under chockfasen (om man kallar det så), innan det sjunkit in och börja vidta åtgärder. Många som avslutat har väl skett inom den tidsramen (tidsramen = hur länge chock sitter i psykologiskt), affekt med andra ord.

Vilket gör det hela mer sorgligt trots allt, då det begicks i just affekt och inte konstruktivt tänkande.
Det är inget jag har kollat på närmare, men det kan mycket väl vara så. Offentlig uthängning av någonting som tidigare har varit en skambelagd hemlighet, kan nog göra att många agerar i affekt.

Hade Dumpen pixlat/blurrat ansikten/kukar mm. och bara satsat på att piska iväg gäddan till någon vårdinrättning för psykiska besvär, så hade de förmodligen besparat en hel del tragedier. Tyvärr hade det ju inte gett lika mycket sadistisk njutning hos LHS-mobben.
Citera
2026-05-03, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Är det någon särskild studie från Sverige som du hänvisar till?

Dumpen blir väl lika tillfällig som den tillfälliga momsen som infördes på 1970-talet.

Ja den jag länkade till t.e.x

Nja Dumpen försvinner nog kring den 1000e gädddan gissar jag.
Citera
2026-05-03, 15:15
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Nja Dumpen försvinner nog kring den 1000e gädddan gissar jag.
Om Dumpen försvinner så blir det nog för att EU-domstolen sätter punkt för cirkusen och inget annat. Den som lever får se.
Citera
2026-05-03, 16:06
Medlem
Citat:
Som jag förstått det så erbjuds de stöd. Vet inte vilken typ av psykologisk hjälp de får dock.

Din förra fråga?

Okej. Så du vet att de säger att de erbjuder stöd. Men du har egentligen ingen aning om det stödet faktiskt finns i praktiken, eller vad det i så fall består av. Hur omfattande det är, eller ens om det är något mer än ord. Du bara tror.

Återigen landar vi i antaganden om att det skulle finnas något fungerande stöd. Men vad det faktiskt är, hur det ser ut i praktiken, det vet du inte.

Tyckte du att kvinnan som ringde in, uppenbart förtvivlad över sina barns situation, möttes av något som liknar stöd, när hon blev bemött med skratt och hån?

För om det är stödet, då är det svårt att se det som hjälp överhuvudtaget. I så fall är frånvaron av stöd ett mycket bättre alternativ.

Citat:
Din förra fråga?
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Barnen som dras ner på vägen väger inte särskilt tungt eller.

Fråga, hade man kunnat uppnå samma resultat utan att samtidigt utsätta barn för oproportionerlig skada?
Citera
2026-05-03, 16:27
Medlem
Citat:
Citerar inte allt, men gäddor som dyker upp någonstans med nytt arbete lär säkerligen ha provanställning (det är ändå mer regel än undantag numera). Nej, behövs inte några speciella skäl då. Men samtidigt, är det verkligen ett 100% frikort? Givet omständigheter som diskuteras.

Tror du inte att många av dessa självmord sker under chockfasen (om man kallar det så), innan det sjunkit in och börja vidta åtgärder. Många som avslutat har väl skett inom den tidsramen (tidsramen = hur länge chock sitter i psykologiskt), affekt med andra ord.

Vilket gör det hela mer sorgligt trots allt, då det begicks i just affekt och inte konstruktivt tänkande.
Nej provanställning är inget frikort. Arb.givare kan avskeda utan att motivera. Men de kan fortfarande vara på felaktiga grunder och där med kan man bestrida det. Är man med i facket kan de ta ärendet så man slipper rättsliga kostnader men de kan också säga nej eller hjälpa till att förhandla med arb.givare.

Det behöver ju inte vara avsked på felaktiga grunder utan kan ju bli ärende för diskriminering eller liknande med. Speciellt om de avskedar för att en anställd säger att de inte gillar / vill arbeta med en viss person.

Det är generellt prov anställ ja. Men finns andra former med. Så som bemanning eller jobb där man för säkerheten till arb.givare och arb.tagare går förbi prov och kör på tillsvidare direkt. Många tjänster inom ex staten elller vården har det så eller specialtjänster. Då får man en månads uppsägning direkt så att arb.givare inte skall stå där om arb.tagare hittar nytt bättre jobb direkt men blir ju även ett skydd för arb.tagare.

Men ja, de flesta är prov men i stora företag kan man gå över 6mån utan att träffa alla. Det kan också vara så att chefer känner till omständigheterna men velat chansa på att hitta en bra arbetare. Det är ju inte alla som känner till Dumpen och det skulle ju kunna gå över 6 mån innan någon upptäcker.
Citera
2026-05-03, 17:02
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Nej provanställning är inget frikort. Arb.givare kan avskeda utan att motivera. Men de kan fortfarande vara på felaktiga grunder och där med kan man bestrida det. Är man med i facket kan de ta ärendet så man slipper rättsliga kostnader men de kan också säga nej eller hjälpa till att förhandla med arb.givare.

Det behöver ju inte vara avsked på felaktiga grunder utan kan ju bli ärende för diskriminering eller liknande med. Speciellt om de avskedar för att en anställd säger att de inte gillar / vill arbeta med en viss person.

Det är generellt prov anställ ja. Men finns andra former med. Så som bemanning eller jobb där man för säkerheten till arb.givare och arb.tagare går förbi prov och kör på tillsvidare direkt. Många tjänster inom ex staten elller vården har det så eller specialtjänster. Då får man en månads uppsägning direkt så att arb.givare inte skall stå där om arb.tagare hittar nytt bättre jobb direkt men blir ju även ett skydd för arb.tagare.

Men ja, de flesta är prov men i stora företag kan man gå över 6mån utan att träffa alla. Det kan också vara så att chefer känner till omständigheterna men velat chansa på att hitta en bra arbetare. Det är ju inte alla som känner till Dumpen och det skulle ju kunna gå över 6 mån innan någon upptäcker.
Ah.. jag har levt i tron att provanställning = behöver inte ha en anledning = LAS kan man glömma.

För att hålla oss lite till topic också, förstår inte problemet med gäddor som jobbar (igen). Hela poängen, även från Dumpens syn (om det inte bara är BS), är att dom ska ta sig i kragen och sköta sig. Då är väl jobba en bra början, så skulle nog snarare se att det uppmuntras än exempelvis saboteras.
Citera
2026-05-03, 17:15
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:
Ah.. jag har levt i tron att provanställning = behöver inte ha en anledning = LAS kan man glömma.

För att hålla oss lite till topic också, förstår inte problemet med gäddor som jobbar (igen). Hela poängen, även från Dumpens syn (om det inte bara är BS), är att dom ska ta sig i kragen och sköta sig. Då är väl jobba en bra början, så skulle nog snarare se att det uppmuntras än exempelvis saboteras.

En lite smått paradoxal situation som kan uppstå är att en gädda som blivit uthängd får lämna sin anställning på grund av det, alternativt en gädda som hittat ett nytt jobb, blir anställd och sedan uppmärksammar någon hans förflutna, vilket leder till att anställningen tar slut... Är gäddan tillsvidareanställd och uthängningen i sig utgör giltiga skäl för att avsluta anställningen så kan det medföra att gäddan får ett avgångsvederlag. Samma sak kan hända om någon anställts och sedan får gå för att en uthängning långt tidigare uppdagas, beroende på anställningsform och övrigt kan även detta leda till att gäddan får en hög med pengar eller lön under viss tid utan att arbeta.

Båda ovanstående exempel innebär att gäddan istället för att vara upptagen 8-9-10 timmar per dag med arbete och pendling, får betald ledighet. Om nu personen i fråga hamnade på dumpen för att den aktivt letade efter barn på nätet så är ju detta resultat knappast önskvärt.
Citera
2026-05-03, 17:25
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AEggkartongen
En lite smått paradoxal situation som kan uppstå är att en gädda som blivit uthängd får lämna sin anställning på grund av det, alternativt en gädda som hittat ett nytt jobb, blir anställd och sedan uppmärksammar någon hans förflutna, vilket leder till att anställningen tar slut... Är gäddan tillsvidareanställd och uthängningen i sig utgör giltiga skäl för att avsluta anställningen så kan det medföra att gäddan får ett avgångsvederlag. Samma sak kan hända om någon anställts och sedan får gå för att en uthängning långt tidigare uppdagas, beroende på anställningsform och övrigt kan även detta leda till att gäddan får en hög med pengar eller lön under viss tid utan att arbeta.

Båda ovanstående exempel innebär att gäddan istället för att vara upptagen 8-9-10 timmar per dag med arbete och pendling, får betald ledighet. Om nu personen i fråga hamnade på dumpen för att den aktivt letade efter barn på nätet så är ju detta resultat knappast önskvärt.
Nä, precis. För har sett historiskt (var en intervju i expressen eller något, x år sen), kämpade med få jobb, men varje gång var det någon som tipsade nya jobbet och han fick gå. Blir ju extremt kontraproduktivt. Vill man se till att mannen ifråga faktiskt sköter sig så är det väl en bra idé att han kan skapa ett liv igen? Kan man tycka..

Men som det jag/vi var inne på. LAS ska ju gälla oavsett anställningsform. Så om bara gäddan sköter sig under provanställningen så tror jag ändå inte det duger med "hejdå" för att någon får kännedom om en publicering 6-12-18 mån tidigare?

Eller så har jag snurrat in det helt. Men ankan verkar ju ha koll.
Citera
2026-05-03, 17:38
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:
Nä, precis. För har sett historiskt (var en intervju i expressen eller något, x år sen), kämpade med få jobb, men varje gång var det någon som tipsade nya jobbet och han fick gå. Blir ju extremt kontraproduktivt. Vill man se till att mannen ifråga faktiskt sköter sig så är det väl en bra idé att han kan skapa ett liv igen? Kan man tycka..

Men som det jag/vi var inne på. LAS ska ju gälla oavsett anställningsform. Så om bara gäddan sköter sig under provanställningen så tror jag ändå inte det duger med "hejdå" för att någon får kännedom om en publicering 6-12-18 mån tidigare?

Eller så har jag snurrat in det helt. Men ankan verkar ju ha koll.

Ja, LAS gäller, men huvudregeln är att en provanställning kan avslutas när som helst utan skäl, med två veckors uppsägningstid. Det vanliga är att arbetstagaren får välja om hen vill arbeta de sista veckorna eller ej, lön utgår oavsett.

Har provanställningen övergått i en tillsvidareanställning så blir det knepigare, eller i vart fall mer kostsamt för arbetsgivaren. Snurrar man till det och åberopar arbetsbrist exempelvis så får ju gäddan rätt till återanställning...
Citera
2026-05-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Att tvinga någon att död, är mord.

Vet du vad de här personerna faktiskt hade i huvudet när de tog det beslutet att avsluta sitt liv? Hur deras tankegångar såg ut, vad som vägde tyngst i det där ögonblicket?
För det är just det, vi vet inte. Ändå drar du långtgående slutsatser, som om du hade full insyn.

Du förenklar det där ganska rejält. Det där resonemanget om att man ”offrar sin familj” går ju att applicera på i princip all brottslighet, från grova saker ner till något så banalt som att köra för fort.

Med den logiken skulle man ju kunna säga att den ansvariga utgivaren på Dumpen, medvetet har offrat sina egna barn och inte brytt sig särskilt mycket om dom, varje gång hon blivit dömd.
Det är just den typen av förenklingar som gör resonemanget rätt ihåligt, om man tittar på det.

Men om vi nu, för resonemangets skull, antar att familjen inte betyder någonting för den som hängs ut. Hur blir det plötsligt rimligt att fortsätta sparka på människor som redan ligger ner och inte haft något med saken att göra? Det är där logiken haltar.

Oj vad din hjärna fantisera iväg.
Ja självklart så väljer brottslingar och missbrukare bort sina familjer. Eller offrar dem för sin egen sak.
Men samtidigt så pratar.vi om män som sitter och runkar och väljer att försöka utföra något som räknas som våldtäkt av barn. Det är ingen rättighet att få ligga.
Vilka andra brott tycker du att man ska slopa straff för? Alla familjer lider säkert i viss mån när någon döms till fängelse
Citera
2026-05-03, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Förvisso inte.

Vi vet inte varför de har begått självmord (såvida inte någon gädda har lämnat ett avskedsbrev el. dyl.). De flesta kör bara en self delete och de exakta orsakerna stannar antingen hos gäddan själv eller inom kretsen av de närmast sörjande. Ifall Dumpen har fått ta del av orsakerna till självmorden, så har de i alla fall inte varit transparenta kring dessa.

Tänkbara orsaker till självmord (förutom moralisk insikt) skulle kunna vara:
  • rädsla för att bli utsatt för tortyr av ex-vis mer extrema aktörer (som Pedohunting),
  • återkommande trakasserier från omgivningen där dessa försöker förmå gäddan och dennes familj att flytta,
  • stark ångest pga. drogmissbruk i samband med uthänging, som slutar i överdos.
Nu säger jag inte att jag vet att det var någonting av detta, men jag tycker att det är fullt rimliga teorier.

Alla män är (i princip) potentiella våldtäktsmän. De flesta på Dumpen faller ju inte in under faktiska våldtäktsmän i min syn på våldtäktsbegreppet. Snarare skulle jag kalla det för sexuell otukt med underårig eller liknande. Just våldtäktsbegreppet anser jag att man ska vara restriktiv med att hålla på och urvattna.

Både Sverige och Kanada är två utvecklade länder i Västvärlden. Nu är jag ingen expert på Kanada iofs., men är det rimligt att det skulle vara stor skillnad? Skulle polisen i Kanada vara oprofessionell i relation till Sverige? Jag hittade detta på nätet (Kanadas justitiedepartement).

Av detta kan man draga slutsatsen att Kanadas rutiner för barnförhör inte alltid är perfekta, men att domstolen väger in de fel som finns (exempelvis ledande frågor etc.). Mtp. Kevinfallet så tror jag inte att vi kan säga att Sveriges rättssytem skulle vara särskilt mycket vattentätare.

Exakt vilken hjälp som familjerna erbjuds är lite oklart anser jag. Uppenbarligen verkar det inte heller ha förebyggt självmorden. Dumpen erbjuder samtal med ena handen, men hänger ut förnedrande bilder och videoklipp med andra handen.

Alla män möter definitivt inte upp en minderårig för att ha sex. Och alla män är inte potentiella våldtäktsmän. Så jäkla viktigt är det inte att ligga.
Citera
2026-05-03, 17:45
Medlem
Citat:

I princip är provanställning det samma som ingen LAS. Då arb.givare inte behöver motivera varför tjänsten upphör och om de ex uppger arb.brist som skäl är det svårt att motivera att anställa en ny.

Eftersom de inte behöver motivera kan det vara svårt att bevisa att uppsägning varit på felaktiga grunder.

Men håller med dig. Anledning till fängelse med mera är ju att man vill ha ut personen i samhället igen så likvärdigt bör det ju vara med Dumpen att personen skall bättra sig och ta sig tillbaks.

Läste en artikel nyligen om en som flyttat till mindre samhälle där det blev chaos. Går man efter artikeln var den mannen bara del skyldig till hur det blev pga sitt beteende inte för att han tycks ha gjort något emot något barn där. Men invånarna var oroliga och skapade en spiral av oro som konstant eskalerade. Men mannens grannar ett äldre par tycks ha gett honom en chans och han hade fått låna verktyg av dem.

Så det är lite av en "self fullfilling profecy" där oron eskalerar och falska rykten skapar en dålig miljö för alla.

Planen bör ju vara laglydiga och personer som bättrar sig men det tycker jag inte Dumpen bryr sig om alls. De vill bara utnyttja situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in