Citat:
Så det enda du gjorde var alltså att länka källan till citatet som jag redan bemött och förkastat?
På vilket sätt hjälpte det ditt case menar du?
Det blir ju fortfarande samma diskrepans fattar du väl. Du förflyttar den ju bara.
Du kanske ska tänka till lite själv innan du skriver så slipper du göra bort dig så grovt hela tiden.
Du verkar helt desperat. Som om hela din boomer-världsbild håller på att rubbas nu när det kommit statistik som visar att det många härinne hävdat i flera år faktiskt verkar stämma och att dina rosa fluff-fantasier bara varit just fantasier. Och nu försöker du desperat försvara din världsbild genom att fullkomligt kasta ur dig den ena ogenomtänkta och långsökta bortförklaringen efter den andra.
De dumma incelmännen och kvinnohatarna FÅÅÅÅÅR bar inte ha rätt.
Du klarar överhuvudtaget inte av att diskutera samhällsfenomen. Det spelar ingen roll om så 99% av alla män lever i celibat. För så länge övriga 1% män inte gör det så kan du helt avfärda allt med att säga att folk blir kära och bildar par och får barn. Det räcker att det föds 1 barn så kan du ju hävda det och så är allt frid och fröjd. Siffran måste bokstavligen ner till 0 för att du inte ska kunna använda det "argumentet". Och om du har minsta nivå av intelligens i din hjärna så bör till och med du då inse varför det är ett uselt argument.
Låt mig upplysa dig lite om verkligheten. I verkligheten är 40% av unga män i Sverige helt utan sex. Samtidigt som de jämnåriga kvinnorna är den mest sexuellt aktiva gruppen i hela samhället. SAMTIDIGT som kvinnor föder rekordlåga (sedan mätningarna började 1751) 1,42 barn per kvinna, vilket är långt under den nivå som krävs för att upprätthålla en befolkning på sikt.
Så ser verkligheten ut. Men du vill leva vidare i din rosa fluffvärld där allt är frid och fröjd för din granne Petra har just blivit kär i sin kollega Petter och din systers busschaufför har nyss fått barn med sin gamla lärares mediokra dotter, osv osv.
Du klarar överhuvudtaget inte av att zooma ut. Du stirrar dig blind på enskilda fall och människor och tror att dessa på något sätt motbevisar och tillintetgör trender och fenomen på det stora hela. "Oj titta, BB har inte lagt ner all sin verksamhet idag heller, ja men dåså, då är allt lugnt och alla incels hade fel. Nu är det dags för Mello!
"
Men ren och skär FAKTA talar emot allt du säger. Det kvittar vad som händer i din lilla umgängeskrets. Den är inte representativ för helheten. Den har noll påverkan på totalen. Så att din syssling Sivert nyss har gift sig och skaffat barn förändrar inte faktumet att 40% av unga män lever i celibat samtidigt som unga kvinnor har massor av sex (och därmed uppenbarligen hellre delar på attraktiva män med andra kvinnor än tar en medioker man för sig själv), eller att det föds rekordlågt antal barn per kvinna i Sverige år 2025.
På vilket sätt hjälpte det ditt case menar du?
Det blir ju fortfarande samma diskrepans fattar du väl. Du förflyttar den ju bara.
Du kanske ska tänka till lite själv innan du skriver så slipper du göra bort dig så grovt hela tiden.
Du verkar helt desperat. Som om hela din boomer-världsbild håller på att rubbas nu när det kommit statistik som visar att det många härinne hävdat i flera år faktiskt verkar stämma och att dina rosa fluff-fantasier bara varit just fantasier. Och nu försöker du desperat försvara din världsbild genom att fullkomligt kasta ur dig den ena ogenomtänkta och långsökta bortförklaringen efter den andra.
De dumma incelmännen och kvinnohatarna FÅÅÅÅÅR bar inte ha rätt.
Du klarar överhuvudtaget inte av att diskutera samhällsfenomen. Det spelar ingen roll om så 99% av alla män lever i celibat. För så länge övriga 1% män inte gör det så kan du helt avfärda allt med att säga att folk blir kära och bildar par och får barn. Det räcker att det föds 1 barn så kan du ju hävda det och så är allt frid och fröjd. Siffran måste bokstavligen ner till 0 för att du inte ska kunna använda det "argumentet". Och om du har minsta nivå av intelligens i din hjärna så bör till och med du då inse varför det är ett uselt argument.
Låt mig upplysa dig lite om verkligheten. I verkligheten är 40% av unga män i Sverige helt utan sex. Samtidigt som de jämnåriga kvinnorna är den mest sexuellt aktiva gruppen i hela samhället. SAMTIDIGT som kvinnor föder rekordlåga (sedan mätningarna började 1751) 1,42 barn per kvinna, vilket är långt under den nivå som krävs för att upprätthålla en befolkning på sikt.
Så ser verkligheten ut. Men du vill leva vidare i din rosa fluffvärld där allt är frid och fröjd för din granne Petra har just blivit kär i sin kollega Petter och din systers busschaufför har nyss fått barn med sin gamla lärares mediokra dotter, osv osv.
Du klarar överhuvudtaget inte av att zooma ut. Du stirrar dig blind på enskilda fall och människor och tror att dessa på något sätt motbevisar och tillintetgör trender och fenomen på det stora hela. "Oj titta, BB har inte lagt ner all sin verksamhet idag heller, ja men dåså, då är allt lugnt och alla incels hade fel. Nu är det dags för Mello!
" Men ren och skär FAKTA talar emot allt du säger. Det kvittar vad som händer i din lilla umgängeskrets. Den är inte representativ för helheten. Den har noll påverkan på totalen. Så att din syssling Sivert nyss har gift sig och skaffat barn förändrar inte faktumet att 40% av unga män lever i celibat samtidigt som unga kvinnor har massor av sex (och därmed uppenbarligen hellre delar på attraktiva män med andra kvinnor än tar en medioker man för sig själv), eller att det föds rekordlågt antal barn per kvinna i Sverige år 2025.
Jag skrev att jag skulle länka källan och höll mitt ord om detta. Att du förkastar en intervju med en professor som har forskat i maskulinitet etc, bara för att intervjuade media är Expo, får stå för dig. Det är ju professorns ord som är det intressanta! Vilken media han framför det i är väl skitsamma. Precis som man inte behöver gilla TV4, nen ändå vilja hlra Leif G*W Perss8n uttala sig där. (Obs, jag har inget emot vare sig Expo eller TV4, är tämligen neutral till dessa media). Jag länkade också till information om professorn och hans olika forskningsstudier. Han kan sin sak. Och detta med 80/20 nämns som sagt var i intervjun.
Vem som helst med lite logiskt tänkande fattar ju att det inte är endast 20% av alla män som ligger med, gifter sig med, får barn med 80% av alla kvinnor. Men ni manosfärgubbar vill väl gärna att det ska vara så, så att ni slipper känna er som en avart när ni har svårt att få kvinnor.
Rimligare är att det är mellan 60-75% av alla män, faktiskt har sex och relationer. Din källa visar att över 60% av männen mellan 18-29 har sex. Och SCB visar att över 60% av alla män över 18 är gifta heller sambos.
Flertalet kvinnor får barn. Men får färre barn nu än förr.
Jag föreslår att du läser nedan inlägg, då jag är
samma tro som CC75. Att en viss del av dessa 40% Frivilligt avstår sex och relationer, av olika orsaker. Jag tror inte att alla yngre män är desperata incels nämligen. Vilket du verkar tro.
Citat:
Nu kunde jag inte läsa artikeln pga betalvägg men vad jag reagerar på utan att ha läst alla inlägg i tråden är att i alla fall en del drar slutsatsen att de 40% som inte har sex < 30 år skulle vara det helt ofrivilligt. Min uppfattning är det finns många män idag som väljer bort relationer OCH sex med kvinnor. Dvs de gör det frivilligt då de anser att det är inte värt jobbet med svenska kvinnor som ändå inte finner dem attraktiva.
Jag hör allt oftare från unga kvinnor idag uppfattningen att killar i deras ålder inte längre engagerar sig eller bryr sig om tjejer. Dessa unga män är inga incels då de indirekt eller direkt valt att fokusera på annat än kvinnor. Vad det i sig beror på går förstås att spekulera kring men några orsaker jag kan se är bl.a.
- Samhällets hat mot män
- Metoorörelsens biverkningar
- Män är mer "feminiserade" idag
- Testosteronhalten i samhället sjunker
- Andra, enklare alternativ till "sex", quick-fix utan risk
- Överkonsumtion av pornografi
- Män och kvinnor trivs egentligen inte tillsammans och idag finns det många andra saker än att bilda familj som var en typ av standard förr
- M.m, m.m
// CC
Jag hör allt oftare från unga kvinnor idag uppfattningen att killar i deras ålder inte längre engagerar sig eller bryr sig om tjejer. Dessa unga män är inga incels då de indirekt eller direkt valt att fokusera på annat än kvinnor. Vad det i sig beror på går förstås att spekulera kring men några orsaker jag kan se är bl.a.
- Samhällets hat mot män
- Metoorörelsens biverkningar
- Män är mer "feminiserade" idag
- Testosteronhalten i samhället sjunker
- Andra, enklare alternativ till "sex", quick-fix utan risk
- Överkonsumtion av pornografi
- Män och kvinnor trivs egentligen inte tillsammans och idag finns det många andra saker än att bilda familj som var en typ av standard förr
- M.m, m.m
// CC
Yes, exakt! Jag tror också att många yngre män väljer bort relationer och sex. Men av lite andra orsaker än de du nämner.
Orsaker jag ser är att både unga män och unga kvinnor har blivit mer induvidualistiska. De verkar dock gilla att vara vänner med varandra, ser detta överallt: unga män och unga kvinnor som är vänner och glada över vänskapen. Men det verkar stanna där.
Överhörde ett samtal mellan en ung man och en ung kvinna för några månader sedan. De var vänner. Båda var rörande överens om att de inte ville ha barn och att de ville satsa 100% på sina intressen och jobb istället. Att samtiden är alldeles för svajig för att vilja göra på annat sätt.
Jag tänkte i mitt stilla sinne "men satsa på varandra då, ni verkar ju ha samma livsmål. Bli ett par." Men det verkade som de mer såg varandra som BFF. Som att det inte fanns tillstymmelse till erotik eller romantik dem emellan. Som en spegling av dem själva i en vän av motsatt kön, bara. That's it.
Visst är det fint att ha vänner av motsatt kön! Det är givande och bra. Men det verkar som de avkönar varandra på ett helt annat sätt nu än förr. Bara min reflektion.
__________________
Senast redigerad av TomatKungen 2026-05-03 kl. 09:30.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-05-03 kl. 09:30.