Citat:
Vi måste sluta linda in sanningen: Den moderna dejtingmarknaden är ett haveri.
Jag ser hur kvinnor i dag har en närmast obegränsad tillgång till sex och bekräftelse med ett enkelt svep. Men detta överflöd har ett pris. Det har skapat en kultur av extrem kräsenhet där vanliga män, som "Adam", inte längre duger som partners. De duger som vänner, absolut – men sedan tar det stopp. När kvinnor som "Stina" kategoriserar varenda man de möter som "bara en vän", raderar de samtidigt gnistan som bygger familjer.
Det hävdas att 40 % av unga män inte har sex. Jag köper inte att det är ett frivilligt val. De blir bortvalda. De står utanför i ett system där en liten klick män i toppen får allt, medan resten förvisas till en emotionell soptipp där de förväntas vara "fina vänner" utan att någonsin få närhet.
Jag ser också hur vi låter politisk renlärighet bygga murar. Man väljer hellre en vän än en partner för att "man delar värderingar men inte vill riskera vänskapen". Vilket jävla fegspel! Förr förenades vi av en framtidstro; idag använder vi våra värderingar som en sköld för att slippa satsa på riktigt.
Jag vägrar köpa att det är "frihet" att sitta ensam med sin hobby medan födelsetalen störtdyker. Det är resignation. Vi har skapat en marknad där könen har slutat mötas som partners och istället ser varandra som förbrukningsvaror i ett cyniskt spel om status och bekvämlighet.
Det är dags att vi börjar prata om den här maktobalansen på allvar. För om vi fortsätter så här, kommer vi snart leva i ett samhälle där den enda relationen vi har kvar är den till vår egen spegelbild.
Jag ser hur kvinnor i dag har en närmast obegränsad tillgång till sex och bekräftelse med ett enkelt svep. Men detta överflöd har ett pris. Det har skapat en kultur av extrem kräsenhet där vanliga män, som "Adam", inte längre duger som partners. De duger som vänner, absolut – men sedan tar det stopp. När kvinnor som "Stina" kategoriserar varenda man de möter som "bara en vän", raderar de samtidigt gnistan som bygger familjer.
Det hävdas att 40 % av unga män inte har sex. Jag köper inte att det är ett frivilligt val. De blir bortvalda. De står utanför i ett system där en liten klick män i toppen får allt, medan resten förvisas till en emotionell soptipp där de förväntas vara "fina vänner" utan att någonsin få närhet.
Jag ser också hur vi låter politisk renlärighet bygga murar. Man väljer hellre en vän än en partner för att "man delar värderingar men inte vill riskera vänskapen". Vilket jävla fegspel! Förr förenades vi av en framtidstro; idag använder vi våra värderingar som en sköld för att slippa satsa på riktigt.
Jag vägrar köpa att det är "frihet" att sitta ensam med sin hobby medan födelsetalen störtdyker. Det är resignation. Vi har skapat en marknad där könen har slutat mötas som partners och istället ser varandra som förbrukningsvaror i ett cyniskt spel om status och bekvämlighet.
Det är dags att vi börjar prata om den här maktobalansen på allvar. För om vi fortsätter så här, kommer vi snart leva i ett samhälle där den enda relationen vi har kvar är den till vår egen spegelbild.
Kvinnor vill I regel ha kärleksrelation och bli bekräftade av sin partner. Inte ha random sex. Inte få random "bekräftelse". Random sex är ju mer något en hel del män vill ha. Så du tänker fel här, när du tror att kvinnor blir "kräsna" av random sex. Snarare blir de trötta på att leta kärlek, när de bara får brödsmulor: random sex och random bekräftelse. Och för att slippa få bara torftiga brödsmulor, så börjar de ställa högre krav på män. Inte för att de har blivit "kräsna" och tror att de kan få "vem de vill", utan för att de är trötta på ytlighet. De blir svårflirtade, för att de inte orkar med ytligheten i dejtandet.
60% män får sex. Det är en majoritet och inte "en liten klick".
Tja, det är ju det som är grejen. Blir du kär i din bästa vän. Hur gör du då? Satsar du på henne, med risk att förlora er vänskap. Eller låter du bli och har kvar din fina vän. Detta handlar inte om politik, utan om känslor och oro.
Nja. Det är väl framförallt män som ser på kvinnor som sexuella förbrukningsvaror. Kvinnor ser i regel inte på män som sexuella förbrukningsvaror. Vill en kvinna ha sex ned en man, så kan hon i regel tänka sig att dejta honom seriöst och se vart det leder. Felet är att män tror att kvinnor resonerar som män. Och kvinnor tror att män resonerar som kvinnor.
Exempel:
Så. Vanliga mediokra Bert 21 år och vanliga mediokra Stina 18 år träffas. Stina är attraherad och intresserad av Bert och har sex med honom på första dejten. Hon vill ha en fortsättning! Och tror att Bert vill detsamma, för han var så öm och fin vid dejten och vid sexet! Så hon tror att de ska fortsätta med varandra! Tror att han tänker som henne! Men Bert ville bara ha sex och eftersom Stina "gick med på sex" redan vid första dejten, så tror Bert att Stina tänker som honom: att detta bara var random sex. Så han ghostar henne sedan. Han är mallig och känner "jag kan få brudar för random sex och nu vill jag ha fler sådana!". Stina blir sårad när Bert ghostar henne. Och när några till unga mediokra män gjort samna sak så börjar hon ställa höga krav på männen hon dejtar. Blir "en kravmaskin". Bert å sin sida börjar få allt svårare att finna tjejer för random sex. Eftersom de råkat ut för sådana som honom och har börjat ställa höga krav.
Kraven kvinnor ställer är ju för att inte bli sårade. Och unga män blir utan sex, om de inte kan leva upp till kraven.
1. Vill män ha sex, så behöver de ge kärlek. Och försöka leva upp till kraven som kvinnor ställer för att slippa bli sårade.
2. Vill kvinnor ha förhållande och kärlek så måste de våga släppa garden lite och våga lita på att det finns män som också vill ha kärlek och förhållande.
Tror du att unga män och kvinnor är intresserade av att försöka med detta? Och tror du att de är synkade i detta?
Det är väl just när det är osynkat som det blir fel.
