[quote=Kleiner|95165929]
Bra fråga där CC75, och tack för att du frågar.
Hej Kleiner
Tack för ett seriöst svar tillbaka.
Citat:
Med jämställdhet i en relation menar jag inte fördelning av hemmasysslor eller att en man ska tänka och beter sig som en kvinna. Jag menar jämställdhet i kärleken och respekten för varandra.
Kärlek och respekt till och för varandra är grundstenarna i varje hälsosam parrelation. Där är vi helt eniga. Jag håller helt med att ingen kvinna (eller man för den delen) ska göra ALLT för att ens partner ska vara nöjd. Man ska göra det för att man själv vill. Drivkraften behöver komma från en själv och inte från ens partners krav. Det innebär också att man tar ett egenansvar för om drivkraften kommer från en själv, då är det en själv som är ansvarig för det. Det går inte att skylla på någon annan. 😉
Citat:
En kvinna som har en bra man ska inte behöva göra ALLT för att han ska vara nöjd och för att behålla honom. Man bara gör det för att man själv är en bra kvinna med sunda värderingar och integritet.
Hmm… inte helt säker på att jag förstår vad du menar här. Du menar att kvinnan är rädd att förlora mannen och därmed gör allt för att göra honom nöjd till den grad att hon bortser från vad hon själv vill och har för behov? Min inställning är att vi alla (män som kvinnor) behöver vara så starka individer att vi aldrig hamnar i en sådan situation. Vi behöver alla vara på en nivå där vi har mod och styrka att kunna reflektera över vår situation och kunna säga – nej. Nu vet jag att två personer sällan är på samma nivå men en bra partner försöker stärka sin medpart då man ser relationen som ett ”team” och desto starkare varje del är, desto starkare är teamet. Dessvärre Kleiner, en stor andel kvinnor vill inte ta det ansvaret… de vill lämna det till mannen. Samtidigt, vilket jag medger, finns det män som heller inte vill lämna ifrån sig ansvaret men en bra vettig man vill det.
Citat:
När man gör allt och för att han ska välja henne om och om igen, då gör man det mer av rädsla än av kärlek och respekt för mannen. Med tiden kommer en sådan man tappa respekten för kvinnan och hon kommer framstå väldigt patetiskt och långt ifrån genuin.
Du har helt rätt i att personer som inte står upp för sig själva, som inte är genuina, de riskerar i hög grad att bli respektlöst behandlade. Det gäller för kvinnor men likväl för män.
Citat:
En kvinna som har en bra man är förmodligen själv en bra kvinna. En bra kvinna vet vad som är en bra man och därför borde en sådan relation automatiskt vara jämställd. Hon ska varken behöver göra allt för att behålla honom eller vara rädd att förlora honom, eftersom hon vet att också hon är en bra kvinna och därför valde dom varandra.
Klockrent skrivet. Gäller även för män.
Citat:
När man ständigt strävar att göra sin partner nöjd så finns det ingen utrymme att få vara sig själv eller göra mänskliga misstag. Då är det jo inte en jämställt relation? Då är den ena bättre än den andra?
|95165929]
Så är det också. Vi är helt överens om detta med. Det du beskriver är absolut inte en bra relation. När relationen baseras på ”makt /underkastelse” eller rädsla är det ingen bra jämlik relation. Jämlik i mening respekt för varandra och vad varje part bidrar med till relationen, vilket absolut inte behöver vara samma saker eller lika mycket (hur man nu värderar det).
// CC