Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Jag tycker att JV’s litteratur är väldigt tydlig med att JV är Guds utvalda organisation,
Ja det stämmer, som organisation, men det handlar inte om enskilda individer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
och att bara döpta vittnen kommer att överleva.
Kan du citera detta?
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Även om bland annat dopet är ett krav, så är det ingen garanti för överlevnad.
Det stämmer, Gud kräver att människor blir döpta, menar du att man kan
välja själv om man vill bli döpt för att vara kristen? Vilka skriftställen tänker du då på?
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Men man måste börja med att uppfylla vissa krav och förutsättningar.
Ja, för att vara kristen så krävs det t.ex. att man är gift:
"
Det är sagt: Den som skiljer sig från sin hustru ska ge henne skilsmässobrev. Jag säger er: Den som skiljer sig från sin hustru av annat skäl än sexuell synd, han blir orsak till att äktenskapsbrott begås med henne. Och den som gifter sig med en frånskild kvinna begår äktenskapsbrott. " (Matt 5:31-32 Folkbibeln)
Menar du att det är fritt fram när man är kristen, att man t.ex. kan ha sex med vem man vill, även med samma kön?
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Vittnen själva brukar påstå att dop etc inte är nödvändigt. Så länge man har rätt hjärteinställning och underordnar sig Jehova så har man en chans. Ibland nämns även folk som aldrig har hört talas om Jehova, barn och människor som har olika funktionsnedsättningar. Att de också kan få chansen. Att det är framförallt de personer som känner till Jehova, och vägrar underordna sig honom och hans krav som kommer gå under.
Vilket jag inte riktigt tycker överensstämmer med JV’s litteratur.
Verkligen? Det är precist det som står i litteraturen:
*** w76 1/10 sid. 446-447 § 16-17 Se framåt med tillit till Guds rättfärdighet och rättvisa ***
Men lägg märke till att Jesus inte överlät åt människor att avgöra vilka som är ”fåren” och vilka som är ”getterna”. Hur gott är inte detta! Ja, om vi människor hade ansvaret att döma, hur skulle vi då kunna på rätt sätt värdera sådana faktorer som: Hur stor möjlighet hade personen i fråga att höra och godta de goda nyheterna? Påverkades hans gensvar av hans genetiska grundval, familjeförhållanden eller religiösa bakgrund? Hurudant är hans hjärtetillstånd — älskar han rättfärdighet? Om det är ett barn eller någon som har fötts psykiskt utvecklingsstörd, hur stor betydelse bör då familje- eller samhällsansvar ha i fråga om detta? — 1 Kor. 7:14; 5 Mos. 30:19.
17 Det är obestridligt att ingen av oss är kvalificerad att väga dessa, och kanhända många andra, mycket viktiga faktorer och principer. Vi skulle inte kunna komma fram till domar som är fullkomliga, rättfärdiga och rättrådiga. (5 Mos. 32:4, NW) Varför skulle då någon av oss bli onödigt fördjupad i att försöka avgöra vilka som skall överleva och vilka som inte skall göra det? Om vi säger: ”Jag tror att de här människorna i den här bestämda situationen är ’getter’ och kommer att gå förlorade för evigt, medan de som är i den där andra kategorin kommer att leva”, gör vi inte då oss själva till domare? (Jak. 4:12) Hellre än att försöka avgöra om en viss människa, familj eller skara människor passar in på beskrivningen av ”getterna” eller inte, kan vi vara nöjda med att överlåta saken i händerna på ”hela jordens domare”. — 1 Mos. 18:25.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Särskilt ttsp har diskuterat detta tidigare, och brukar alltid dra upp det här med hjärtat och att vittnen inte kan döma. Så alla har en chans, oavsett om de är vittnen eller ej.
Ok, förklara hur detta citat från Vakttornet säger emot mina argument.