Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Det där gäller framförallt när JV har anklagats för att vara falska profeter, när de har kommit med felaktiga förutsägelser om jordens undergång och Harmageddon. Kan ibland syfta på annat också.
Inte när man har vissa läror (som aldrig har ändrats eller som inte har visat sig vara felaktiga).
Jag har dock inte sagt ett ord om falska profeter eller falska förväntningar.
Suck: "läror som aldrig ändrats", ena stunden anklagas Jehovas vittnen för att ändra sina läror, andra stunden för att aldrig ändra sina läror. Så är det bra eller inte bra att man ändrar sina läror när man förstår att man har fel?
Denna princip att ändra sina läror gäller
inte bara bibelns profetior, det gäller även förståelsen av t.ex. julfirande, användandet av korset o.s.v.
Men ok, här är en länk om allmänt om läror, inte bara profetior:
https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/jv-%C3%A4ndrat-trosuppfattningar/
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Jag har inte ens något emot att man ibland ändrar sina läror.
Ändå måste du ge en pik om att det jag citerade enbart handlade om profetior.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Det som jag har något emot är att man fortfarande anser att man har sanningen och att den nuvarande uppfattningen om olika lärofrågor är sanningar. Frågan är då vad sanningen egentligen innebär.
Det är bibeln som pratar om sanningen, t.ex. Jesus:
"
Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.« " (Joh 8:32 Bibel2000)
Så Jehovas vittnen ska inte prata om sanningen eftersom det upprör dig? Menar du att
du inte har sanningen, utan lever utanför Jesu ord?
Du sade:
"Vanlig kristendom har jag inget problem med. Är kvar i Svenska kyrkan", menar du att dom har sanningen så som Jesus säger? Så t.ex. Svenska Kyrkans stöd till homosexuella är helt enligt sanningen menar du? Du vet väl att Svenska Kyrkan har ändrat sig på den punkten, och att Svenska Kyrkan inte längre bränner upp häxor på bål? Ändå tror du att Svenska Kyrkan har sanningen, eller menar du att sanningen inte existerar och Jesus ljög?
Att man har sanningen innebär inte att man har rätt i varje liten detalj, dom första kristna hade många felaktiga uppfattningar, ändå var dom accepterade av Gud och var inom sanningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Jag tycker ändå att man ska utgå från vad JV’s officiella läror säger. Inte vad ett vittne säger på något forum, speciellt inte om det är avvikande åsikter. Officiella läror väger tyngre.
Visst, men du har uppenbarligen inte förstått många av dom officiella lärorna. Jag är tydlig med när jag
inte är överens med den officiella läran.
Det här med vilka som överlever Harmageddon är jag och den officiella läran helt samstämmig med.
Det är Jehovas vittnen som organisation som överlever, inte Svenska Kyrkan, men vilka individer inom Jehovas vittnen och Svenska Kyrkan som överlever är en annan fråga. Det kan finnas individer i Svenska Kyrkan som överlever, och det kan finnas döpta Jehovas vittnen som inte överlever.
Det är Gud som avgör vilka enskilda individer som överlever oavsett om dom är döpta Jehovas vittnen eller om dom är utanför:
*** w94 1/9 sid. 12 § 17 Låt oss beslutsamt gå framåt, trots att vi är danade av stoft! ***
17 Även om Jehova handlar med sitt folk som en organiserad grupp, dömer han ändå dess medlemmar individuellt i överensstämmelse med den här principen. I Romarna 14:12 heter det: ”Var och en av oss [skall] avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.” Jehova känner väl till den genetiska beskaffenheten hos var och en av sina tjänare. Han vet vilken fysisk och mental läggning de har, vilka förmågor de har, vilka nedärvda svagheter och starka sidor de har och vilka möjligheter de har, och han vet också i vilken utsträckning de utnyttjar sina möjligheter till att frambringa kristen frukt.
*** w76 1/10 sid. 446-447 § 16-17 Se framåt med tillit till Guds rättfärdighet och rättvisa ***
Men lägg märke till att Jesus inte överlät åt människor att avgöra vilka som är ”fåren” och vilka som är ”getterna”. Hur gott är inte detta! Ja, om vi människor hade ansvaret att döma, hur skulle vi då kunna på rätt sätt värdera sådana faktorer som: Hur stor möjlighet hade personen i fråga att höra och godta de goda nyheterna? Påverkades hans gensvar av hans genetiska grundval, familjeförhållanden eller religiösa bakgrund? Hurudant är hans hjärtetillstånd — älskar han rättfärdighet? Om det är ett barn eller någon som har fötts psykiskt utvecklingsstörd, hur stor betydelse bör då familje- eller samhällsansvar ha i fråga om detta? — 1 Kor. 7:14; 5 Mos. 30:19.
17 Det är obestridligt att ingen av oss är kvalificerad att väga dessa, och kanhända många andra, mycket viktiga faktorer och principer. Vi skulle inte kunna komma fram till domar som är fullkomliga, rättfärdiga och rättrådiga. (5 Mos. 32:4, NW) Varför skulle då någon av oss bli onödigt fördjupad i att försöka avgöra vilka som skall överleva och vilka som inte skall göra det? Om vi säger: ”Jag tror att de här människorna i den här bestämda situationen är ’getter’ och kommer att gå förlorade för evigt, medan de som är i den där andra kategorin kommer att leva”, gör vi inte då oss själva till domare? (Jak. 4:12) Hellre än att försöka avgöra om en viss människa, familj eller skara människor passar in på beskrivningen av ”getterna” eller inte, kan vi vara nöjda med att överlåta saken i händerna på ”hela jordens domare”. — 1 Mos. 18:25.
Dopet är inte en mirakelkur, tänk t.ex. på personer här på FB, som var motståndare även innan dom blev uteslutna, dom är döpta Jehovas vittnen, tror du att Gud (enligt Jv) skulle låta en person som motstår honom att överleva, bara för att personen är döpt? Var i den officiella läran hittar du att dopet är det magiska överlevnadsknepet?