2026-05-02, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag föredrar ingenting, jag säger inte att det ena är bättre eller sämre än det andra, utan jag säger bara att detta är vad bevisen och logiken leder mig till att tro, och om du ber mig att gå igenom hur jag kommit fram till den slutsatsen och exakt hur logiken låter så gör jag det, fullständigt ärligt utan missledande.

Om någon frågar mig vad jag tror så kommer jag svara exakt utan att ge politikersvar.

Du vägrar erkänna vad det är du tror, och du vägrar gå in i detalj på hur logiken bakom vad du tror låter. Det är inte autentiskt, och det är där problemet ligger, inte i exakt vad du tror.

Du måste betänka att JVn inte är här för att debattera, eller att ha ett öppet samtal. De är främst här för att predika. Och då kan de inte öppet säga sådant som skulle skrämma bort eventuella intressenter. Som att 99,99 procent sades ska bli slaktade enligt 1950-taöets siffror. Enligt vad du tidigare visat så skulle denna siffra vara nere i "bara" 99,91 procent nuförtiden. Men likväl en är det för gemene man ingen tilltalande siffra.
Citera
2026-05-02, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Låter som om du försöker vifta bort den siffran bara för att det bara står i Vakttornet, och inte i bibeln. Om JV fortfarande har den uppfattningen så gäller det fortfarande. Oavsett om det står i bibeln och/eller Vakttornet.

Hur är det relevant? Tråden handlar om JV. Och det jag skrev handlade om hur många som överlever Harmageddon. Det intressanta är väl inte min åsikt eller vad jag tror då, utan JV’s officiella läror? Enligt JV så står mer än 99,99 % på Satans sida. Om man nu inte har ändrat uppfattning.

Det enda som egentligen ändrats är att antalet JVn ökat sedan 1950-talet. Baksmaken fick en aktuell siffra på 99,91 procent av jordens befolkning som inte är JVn. Men, sannolikt altar sig organisationen väldigt noga för att publicera något sådant nuförtiden, när det kan läsas av alla och envar på internet.
Citera
2026-05-02, 23:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Du måste betänka att JVn inte är här för att debattera, eller att ha ett öppet samtal. De är främst här för att predika. Och då kan de inte öppet säga sådant som skulle skrämma bort eventuella intressenter. Som att 99,99 procent sades ska bli slaktade enligt 1950-taöets siffror. Enligt vad du tidigare visat så skulle denna siffra vara nere i "bara" 99,91 procent nuförtiden. Men likväl en är det för gemene man ingen tilltalande siffra.
Ja, det låter så bra allt tills man börjar ställa frågor. Jag kände mig gaslightad när han vägrade svara och försökte få det att låta som att jag var problemet när jag påpekade att han inte svarade. Underligt faktiskt, som en fin yta med vilseledning och galenskap under.

Vanlig kristendom är inte sådär. Vi kan svara på frågor utan att gå runt i cirklar och vilseleda. Jag kan medge att det gamla testamentet är där jag har mest problem att svara på saker, och det finns saker där som är genuint krångliga att svara på, men jag kan erkänna det i alla fall.

Snälla använd inte det gamla testamentet som motargument. Jag vet inte ok? Det var för flera tusen år sen och vem vet exakt vad sakerna där betyder och varför de skrevs och vilken relation de har med gud. Lägg av!
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-05-02 kl. 23:31.
Citera
2026-05-02, 23:43
Medlem
Citat:
Ja, det låter så bra allt tills man börjar ställa frågor. Jag kände mig gaslightad när han vägrade svara och försökte få det att låta som att jag var problemet när jag påpekade att han inte svarade. Underligt faktiskt, som en fin yta med vilseledning och galenskap under.

Det är inte lättare att prata med vittnen som är dörrknackare eller de som står vid litteraturvagnar på olika gator och torg. I bästa fall blir jag hänvisad till hemsidan.

Och det är vanligt att de försöker undvika att svara. Eller försöka byta fokus, tex börja ställa frågor om motparten.

Om de faktiskt svarar på frågor, så är det vanligt att försöka skönmåla JV på olika sätt. För att få det att låta bättre. När deras litteratur säger något helt annat. Antagligen är det lättare att försöka få folk att bli intresserade av att eventuellt bli ett vittne då.
Citera
2026-05-02, 23:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är inte lättare att prata med vittnen som är dörrknackare eller de som står vid litteraturvagnar på olika gator och torg. I bästa fall blir jag hänvisad till hemsidan.

Och det är vanligt att de försöker undvika att svara. Eller försöka byta fokus, tex börja ställa frågor om motparten.

Om de faktiskt svarar på frågor, så är det vanligt att försöka skönmåla JV på olika sätt. För att få det att låta bättre. När deras litteratur säger något helt annat. Antagligen är det lättare att försöka få folk att bli intresserade av att eventuellt bli ett vittne då.
Låt inte detta beteende ge dig dålig smak för vanlig kristendom också, ett dåligt äpple gör inte hela trädet dåligt. Jag kan lova dig att jag svarar på allt, inga undanflykter och ingen skönmålning.
Citera
2026-05-02, 23:55
Medlem
Citat:
Låt inte detta beteende ge dig dålig smak för vanlig kristendom också, ett dåligt äpple gör inte hela trädet dåligt. Jag kan lova dig att jag svarar på allt, inga undanflykter och ingen skönmålning.

Det är Jehovas Vittnen som är problemet, både enstaka vittnen och lärorna (som inte stämmer överens med min egen tro).

Vanlig kristendom har jag inget problem med. Är kvar i Svenska kyrkan, men har utforskat andra trossamfund (besökt öppna kyrkor, gått på gudstjänster eller bara gått och lyssnat på en kör). Så jag är rätt öppen för andra kristna trossamfund också.
Citera
2026-05-03, 00:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är Jehovas Vittnen som är problemet, både enstaka vittnen och lärorna (som inte stämmer överens med min egen tro).

Vanlig kristendom har jag inget problem med. Är kvar i Svenska kyrkan, men har utforskat andra trossamfund (besökt öppna kyrkor, gått på gudstjänster eller bara gått och lyssnat på en kör). Så jag är rätt öppen för andra kristna trossamfund också.
Jag vet inte om du såg detta från förut, men om du vill stärka din tro har jag något för dig.
Om du inte vet vad shroud of turin är så är det Jesus påstådda begravningstyg med en avbildning på sig som världens bästa forskare inte kan återskapa ens idag med modern teknologi. Påståendet är att bilden skapades i samband med ett övernaturligt ljusfenomen när Jesus återuppstod.

https://www.shroud.com/fanti3en.pdf
Denna studie av matematiker beräknar sannolikheten att tyget är Jesus autentiska begravningstyg till 100% med en osäkerhetsfaktor som beräknas vara 10-^83 vilket betyder att kristendom är sant till 99.999...% med 83 nior efter. Flera andra matematiska beräkningar och studier säger samma sak. Världens bästa forskare har studerat tyget i årtionden.

Det är ett ganska skönt vapen att ha mot tvivel tycker jag i alla fall.
Citera
2026-05-03, 00:01
Medlem
Citat:

Endå ska man sno min energi i onödan?
Varför är de inte hos dig då istället?
Citera
2026-05-03, 00:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Endå ska man sno min energi i onödan?
Varför är de inte hos dig då istället?
Har du gett ditt liv till vår frälsare Jesus Kristus än?
Citera
2026-05-03, 07:03
Medlem
Citat:
Det där gäller framförallt när JV har anklagats för att vara falska profeter, när de har kommit med felaktiga förutsägelser om jordens undergång och Harmageddon. Kan ibland syfta på annat också.

Inte när man har vissa läror (som aldrig har ändrats eller som inte har visat sig vara felaktiga).

Jag har dock inte sagt ett ord om falska profeter eller falska förväntningar.

Suck: "läror som aldrig ändrats", ena stunden anklagas Jehovas vittnen för att ändra sina läror, andra stunden för att aldrig ändra sina läror. Så är det bra eller inte bra att man ändrar sina läror när man förstår att man har fel?

Denna princip att ändra sina läror gäller inte bara bibelns profetior, det gäller även förståelsen av t.ex. julfirande, användandet av korset o.s.v.

Men ok, här är en länk om allmänt om läror, inte bara profetior:

https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/jv-%C3%A4ndrat-trosuppfattningar/

Citat:
Jag har inte ens något emot att man ibland ändrar sina läror.

Ändå måste du ge en pik om att det jag citerade enbart handlade om profetior.

Citat:
Det som jag har något emot är att man fortfarande anser att man har sanningen och att den nuvarande uppfattningen om olika lärofrågor är sanningar. Frågan är då vad sanningen egentligen innebär.

Det är bibeln som pratar om sanningen, t.ex. Jesus:

"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.« " (Joh 8:32 Bibel2000)

Så Jehovas vittnen ska inte prata om sanningen eftersom det upprör dig? Menar du att du inte har sanningen, utan lever utanför Jesu ord?

Du sade: "Vanlig kristendom har jag inget problem med. Är kvar i Svenska kyrkan", menar du att dom har sanningen så som Jesus säger? Så t.ex. Svenska Kyrkans stöd till homosexuella är helt enligt sanningen menar du? Du vet väl att Svenska Kyrkan har ändrat sig på den punkten, och att Svenska Kyrkan inte längre bränner upp häxor på bål? Ändå tror du att Svenska Kyrkan har sanningen, eller menar du att sanningen inte existerar och Jesus ljög?

Att man har sanningen innebär inte att man har rätt i varje liten detalj, dom första kristna hade många felaktiga uppfattningar, ändå var dom accepterade av Gud och var inom sanningen.

Citat:
Jag tycker ändå att man ska utgå från vad JV’s officiella läror säger. Inte vad ett vittne säger på något forum, speciellt inte om det är avvikande åsikter. Officiella läror väger tyngre.

Visst, men du har uppenbarligen inte förstått många av dom officiella lärorna. Jag är tydlig med när jag inte är överens med den officiella läran.
Det här med vilka som överlever Harmageddon är jag och den officiella läran helt samstämmig med.

Det är Jehovas vittnen som organisation som överlever, inte Svenska Kyrkan, men vilka individer inom Jehovas vittnen och Svenska Kyrkan som överlever är en annan fråga. Det kan finnas individer i Svenska Kyrkan som överlever, och det kan finnas döpta Jehovas vittnen som inte överlever.

Det är Gud som avgör vilka enskilda individer som överlever oavsett om dom är döpta Jehovas vittnen eller om dom är utanför:
*** w94 1/9 sid. 12 § 17 Låt oss beslutsamt gå framåt, trots att vi är danade av stoft! ***

17 Även om Jehova handlar med sitt folk som en organiserad grupp, dömer han ändå dess medlemmar individuellt i överensstämmelse med den här principen. I Romarna 14:12 heter det: ”Var och en av oss [skall] avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.” Jehova känner väl till den genetiska beskaffenheten hos var och en av sina tjänare. Han vet vilken fysisk och mental läggning de har, vilka förmågor de har, vilka nedärvda svagheter och starka sidor de har och vilka möjligheter de har, och han vet också i vilken utsträckning de utnyttjar sina möjligheter till att frambringa kristen frukt.

*** w76 1/10 sid. 446-447 § 16-17 Se framåt med tillit till Guds rättfärdighet och rättvisa ***

Men lägg märke till att Jesus inte överlät åt människor att avgöra vilka som är ”fåren” och vilka som är ”getterna”. Hur gott är inte detta! Ja, om vi människor hade ansvaret att döma, hur skulle vi då kunna på rätt sätt värdera sådana faktorer som: Hur stor möjlighet hade personen i fråga att höra och godta de goda nyheterna? Påverkades hans gensvar av hans genetiska grundval, familjeförhållanden eller religiösa bakgrund? Hurudant är hans hjärtetillstånd — älskar han rättfärdighet? Om det är ett barn eller någon som har fötts psykiskt utvecklingsstörd, hur stor betydelse bör då familje- eller samhällsansvar ha i fråga om detta? — 1 Kor. 7:14; 5 Mos. 30:19.

17 Det är obestridligt att ingen av oss är kvalificerad att väga dessa, och kanhända många andra, mycket viktiga faktorer och principer. Vi skulle inte kunna komma fram till domar som är fullkomliga, rättfärdiga och rättrådiga. (5 Mos. 32:4, NW) Varför skulle då någon av oss bli onödigt fördjupad i att försöka avgöra vilka som skall överleva och vilka som inte skall göra det? Om vi säger: ”Jag tror att de här människorna i den här bestämda situationen är ’getter’ och kommer att gå förlorade för evigt, medan de som är i den där andra kategorin kommer att leva”, gör vi inte då oss själva till domare? (Jak. 4:12) Hellre än att försöka avgöra om en viss människa, familj eller skara människor passar in på beskrivningen av ”getterna” eller inte, kan vi vara nöjda med att överlåta saken i händerna på ”hela jordens domare”. — 1 Mos. 18:25.
Dopet är inte en mirakelkur, tänk t.ex. på personer här på FB, som var motståndare även innan dom blev uteslutna, dom är döpta Jehovas vittnen, tror du att Gud (enligt Jv) skulle låta en person som motstår honom att överleva, bara för att personen är döpt? Var i den officiella läran hittar du att dopet är det magiska överlevnadsknepet?
Senast redigerad av ttsp 2026-05-03 kl. 07:13.
Citera
2026-05-03, 07:10
Medlem
Citat:
Matthew 13:49–50 (NIV)
"This is how it will be at the end of the age. The angels will come and separate the wicked from the righteous
and throw them into the blazing furnace, where there will be weeping and gnashing of teeth."
John 3:16 (NIV)
"For God so loved the world that he gave his one and only Son, that whoever believes in him shall not perish but have eternal life."
John 14:6 (NIV)
"I am the way and the truth and the life. No one comes to the Father except through me."
John 3:18 (NIV)
"Whoever believes in him is not condemned, but whoever does not believe stands condemned already…"
Dessa verser gör det tydligt att både onda och icke-kristna antagligen hamnar i helvetet. Exakt vad helvetet är eller just ordet "helvete" vet jag inte om det används, men jag tror man får läsa mellan raderna.

Nej, dom grekiska skrifterna använder inte ordet "helvete", utan "hades" och "gehenna". Ordet "helvete" kommer från fornnordisk mytologi, alltså från en hednisk källa. Ordet "helvete" betyder "Hels vite", alltså från den hedniska guden Hel. Och det är detta ord som du använder i ett kristet sammanhang?

Som jag sade, det hjälper inte bara att "känna in" vad sanningen är, man måste också studera lite.
Citera
2026-05-03, 07:16
Medlem
Citat:
Man lär sig snabbt JV’s ord och begrepp etc. Oavsett om det gäller sanningar, gå i tjänsten eller något annat. Sedan är det sällan jag själv använder dem. Speciellt Sanningen (ja, stort S) och sanningarna. Mest för att jag tycker att om något är sanning så är det konstigt om det slutar gälla senare när man har fått nytt ljus. Då kan man ju fundera på vad sanning egentligen innebär.

Så vad tror du Jesus menar här:

"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.«" (Joh 8:32 Bibel2000)"

Finns det en sanning, eller ljuger Jesus?

Ett annat exempel:

"Pilatus frågade: »Du är alltså kung?« Jesus svarade: »Du själv säger att jag är kung. Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen lyssnar till min röst.« Pilatus sade till honom: »Vad är sanning?«" (Joh 18:37-38 Bibel2000)

Du är alltså i paritet med den romerska härskaren Pilatus, du frågar dig: "Vad är sanning".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in