Citat:
Ursprungligen postat av
Vakna.
Du kan ju fråga ttsp vad han tycker om det här uttalandet.
”Det är endast Jehovas vittnen, de som tillhör den smorda kvarlevan och de som tillhör den ”stora skaran”, som har något på bibeln grundat hopp om att som en förenad organisation under den högste organisatörens beskydd få överleva det annalkande slutet för denna dömda ordning, som behärskas av Satan, djävulen. – Vakttornet, 1 september, 1989, sid. 18–22 (eng. & sve.)
Jag gissar att hans fokus kommer att vara på uttrycket "som en förenad organisation" och alltså inte på individerna. Men vi kan ju lyfta frågan dit. Alltså, är det bara JVs organisation som kommer att överleva som Vakttornet säger? Vad säger Jahman och ttsp?
Jag tycker att JV’s litteratur är väldigt tydlig med att JV är Guds utvalda organisation, och att bara döpta vittnen kommer att överleva. Även om bland annat dopet är ett krav, så är det ingen garanti för överlevnad. Men man måste börja med att uppfylla vissa krav och förutsättningar.
Vittnen själva brukar påstå att dop etc inte är nödvändigt. Så länge man har rätt hjärteinställning och underordnar sig Jehova så har man en chans. Ibland nämns även folk som aldrig har hört talas om Jehova, barn och människor som har olika funktionsnedsättningar. Att de också kan få chansen. Att det är framförallt de personer som känner till Jehova, och vägrar underordna sig honom och hans krav som kommer gå under.
Vilket jag inte riktigt tycker överensstämmer med JV’s litteratur.
Särskilt ttsp har diskuterat detta tidigare, och brukar alltid dra upp det här med hjärtat och att vittnen inte kan döma. Så alla har en chans, oavsett om de är vittnen eller ej.