2026-05-02, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Att allt är baserat på bibeln betyder inte att allt stämmer överens med bibeln.

Låter som om du försöker vifta bort den siffran bara för att det bara står i Vakttornet, och inte i bibeln. Om JV fortfarande har den uppfattningen så gäller det fortfarande. Oavsett om det står i bibeln och/eller Vakttornet.

Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Hur stor del av mänskligheten tycker du följer Bibelns läror.
Alltså det Jesus lärde ut ?

Hur är det relevant? Tråden handlar om JV. Och det jag skrev handlade om hur många som överlever Harmageddon. Det intressanta är väl inte min åsikt eller vad jag tror då, utan JV’s officiella läror? Enligt JV så står mer än 99,99 % på Satans sida. Om man nu inte har ändrat uppfattning.
Citera
2026-05-02, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ja, jag tror att 2/3 av mänskligheten hamnar i helvetet. Jag säger inte att det är att föredra eller inte föredra, men jag kan ge ett ärligt svar i alla fall.

Ok, så din procentandel är att 2/3 av mänskligheten hamnar i helvetet och pinas för evigt, är att föredra i jämförelse med Jehovas vittnens procentandel som bara dör och slutar att existera, utan medvetenhet och utan tortyr (trots att Jehovas vittnen inte ens har en procentandel)?

Så du föredrar att människor torteras och pinas framför att människor bara slutar att existera efter döden?
Citera
2026-05-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Låter som om du försöker vifta bort den siffran bara för att det bara står i Vakttornet, och inte i bibeln. Om JV fortfarande har den uppfattningen så gäller det fortfarande. Oavsett om det står i bibeln och/eller Vakttornet.

Det spelar ingen roll, mitt fokus och mina uppfattningar baseras på bibeln, även om t.o.m. Jehovas vittnen som organisation påstår saker som inte står i bibeln, så håller jag på bibeln.
Citera
2026-05-02, 22:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ok, så din procentandel är att 2/3 av mänskligheten hamnar i helvetet och pinas för evigt, är att föredra i jämförelse med Jehovas vittnens procentandel som bara dör och slutar att existera, utan medvetenhet och utan tortyr (trots att Jehovas vittnen inte ens har en procentandel)?

Så du föredrar att människor torteras och pinas framför att människor bara slutar att existera efter döden?
Jag föredrar ingenting, jag säger inte att det ena är bättre eller sämre än det andra, utan jag säger bara att detta är vad bevisen och logiken leder mig till att tro, och om du ber mig att gå igenom hur jag kommit fram till den slutsatsen och exakt hur logiken låter så gör jag det, fullständigt ärligt utan missledande.

Om någon frågar mig vad jag tror så kommer jag svara exakt utan att ge politikersvar.

Du vägrar erkänna vad det är du tror, och du vägrar gå in i detalj på hur logiken bakom vad du tror låter. Det är inte autentiskt, och det är där problemet ligger, inte i exakt vad du tror.
Citera
2026-05-02, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag föredrar ingenting, jag säger inte att det ena är bättre eller sämre än det andra, utan jag säger bara att detta är vad bevisen och logiken leder mig till att tro, och om du ber mig att gå igenom hur jag kommit fram till den slutsatsen och exakt hur logiken låter så gör jag det, fullständigt ärligt utan missledande.

Om någon frågar mig vad jag tror så kommer jag svara exakt utan att ge politikersvar.

Du vägrar erkänna vad det är du tror, och du vägrar gå in i detalj på hur logiken bakom vad du tror låter. Det är inte autentiskt, och det är där problemet ligger, inte i exakt vad du tror.

Ok, hur kommer du fram till att onda människor ska bokstavligt pinas för evigt i helvetet? Förklara först om ordet "helvete" ens förekommer i bibeln.
Citera
2026-05-02, 22:13
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll, mitt fokus och mina uppfattningar baseras på bibeln, även om t.o.m. Jehovas vittnen som organisation påstår saker som inte står i bibeln, så håller jag på bibeln.

Och jag går mer efter vad JV’s officiella läror säger, och de hittar man i olika publikationer. Om de uppdaterar sina läror, får nytt ljus, då är det det som gäller framöver.

Jag tycker att det är det som folk bör utgå ifrån. Vilket även var varför jag citerade Vakttornet för att kunna ge en annan användare en procentsats som svar på en fråga.
Citera
2026-05-02, 22:19
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ok, hur kommer du fram till att onda människor ska bokstavligt pinas för evigt i helvetet? Förklara först om ordet "helvete" ens förekommer i bibeln.
Matthew 13:49–50 (NIV)
"This is how it will be at the end of the age. The angels will come and separate the wicked from the righteous
and throw them into the blazing furnace, where there will be weeping and gnashing of teeth."
John 3:16 (NIV)
"For God so loved the world that he gave his one and only Son, that whoever believes in him shall not perish but have eternal life."
John 14:6 (NIV)
"I am the way and the truth and the life. No one comes to the Father except through me."
John 3:18 (NIV)
"Whoever believes in him is not condemned, but whoever does not believe stands condemned already…"
Dessa verser gör det tydligt att både onda och icke-kristna antagligen hamnar i helvetet. Exakt vad helvetet är eller just ordet "helvete" vet jag inte om det används, men jag tror man får läsa mellan raderna.

Varför vanlig kristendom är sant istället för JV, mormonism, eller såna saker är främst p.g.a. moderna mirakel enligt mig, även fast det finns andra anledningar också, men de moderna miraklena gör det extremt uppenbart, och jag tror det är avsiktligt.
Citera
2026-05-02, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ja, du är väk såpass påläst så att du vet att JV inte presenterar tolkningar eller dogmer, utan bara "sanningar".😀

Man lär sig snabbt JV’s ord och begrepp etc. Oavsett om det gäller sanningar, gå i tjänsten eller något annat. Sedan är det sällan jag själv använder dem. Speciellt Sanningen (ja, stort S) och sanningarna. Mest för att jag tycker att om något är sanning så är det konstigt om det slutar gälla senare när man har fått nytt ljus. Då kan man ju fundera på vad sanning egentligen innebär.
Citera
2026-05-02, 22:24
Medlem
Citat:
Och jag går mer efter vad JV’s officiella läror säger, och de hittar man i olika publikationer. Om de uppdaterar sina läror, får nytt ljus, då är det det som gäller framöver.

Jag tycker att det är det som folk bör utgå ifrån. Vilket även var varför jag citerade Vakttornet för att kunna ge en annan användare en procentsats som svar på en fråga.

Visst man kan utgå från vad officiella läror säger, men det betyder ändå inte att allt man säger stämmer till 100%, man har aldrig påstått sig vara ofelbara:
Jehovas vittnen påstår sig inte vara inspirerade profeter. De har gjort misstag. I likhet med Jesu Kristi apostlar har de ibland haft vissa felaktiga förväntningar. — Luk. 19:11; Apg. 1:6.
https://www.jw.org/sv/bibliotek/b%C3%B6cker/Resonera-med-hj%C3%A4lp-av-Skrifterna/Falska-profeter/
Citera
2026-05-02, 22:49
Medlem
Citat:
Visst man kan utgå från vad officiella läror säger, men det betyder ändå inte att allt man säger stämmer till 100%, man har aldrig påstått sig vara ofelbara:
Jehovas vittnen påstår sig inte vara inspirerade profeter. De har gjort misstag. I likhet med Jesu Kristi apostlar har de ibland haft vissa felaktiga förväntningar. — Luk. 19:11; Apg. 1:6.
https://www.jw.org/sv/bibliotek/b%C3%B6cker/Resonera-med-hj%C3%A4lp-av-Skrifterna/Falska-profeter/

Det där gäller framförallt när JV har anklagats för att vara falska profeter, när de har kommit med felaktiga förutsägelser om jordens undergång och Harmageddon. Kan ibland syfta på annat också.

Inte när man har vissa läror (som aldrig har ändrats eller som inte har visat sig vara felaktiga).

Jag har dock inte sagt ett ord om falska profeter eller falska förväntningar. Jag har inte ens något emot att man ibland ändrar sina läror. Det som jag har något emot är att man fortfarande anser att man har sanningen och att den nuvarande uppfattningen om olika lärofrågor är sanningar. Frågan är då vad sanningen egentligen innebär.

Jag tycker ändå att man ska utgå från vad JV’s officiella läror säger. Inte vad ett vittne säger på något forum, speciellt inte om det är avvikande åsikter. Officiella läror väger tyngre.
Citera
2026-05-02, 22:50
Medlem
Citat:

Hur är det relevant? Tråden handlar om JV. Och det jag skrev handlade om hur många som överlever Harmageddon. Det intressanta är väl inte min åsikt eller vad jag tror då, utan JV’s officiella läror? Enligt JV så står mer än 99,99 % på Satans sida. Om man nu inte har ändrat uppfattning.

Du kan ju fråga ttsp vad han tycker om det här uttalandet.

”Det är endast Jehovas vittnen, de som tillhör den smorda kvarlevan och de som tillhör den ”stora skaran”, som har något på bibeln grundat hopp om att som en förenad organisation under den högste organisatörens beskydd få överleva det annalkande slutet för denna dömda ordning, som behärskas av Satan, djävulen. – Vakttornet, 1 september, 1989, sid. 18–22 (eng. & sve.)

Jag gissar att hans fokus kommer att vara på uttrycket "som en förenad organisation" och alltså inte på individerna. Men vi kan ju lyfta frågan dit. Alltså, är det bara JVs organisation som kommer att överleva som Vakttornet säger? Vad säger Jahman och ttsp?
Citera
2026-05-02, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Du kan ju fråga ttsp vad han tycker om det här uttalandet.

”Det är endast Jehovas vittnen, de som tillhör den smorda kvarlevan och de som tillhör den ”stora skaran”, som har något på bibeln grundat hopp om att som en förenad organisation under den högste organisatörens beskydd få överleva det annalkande slutet för denna dömda ordning, som behärskas av Satan, djävulen. – Vakttornet, 1 september, 1989, sid. 18–22 (eng. & sve.)

Jag gissar att hans fokus kommer att vara på uttrycket "som en förenad organisation" och alltså inte på individerna. Men vi kan ju lyfta frågan dit. Alltså, är det bara JVs organisation som kommer att överleva som Vakttornet säger? Vad säger Jahman och ttsp?

Jag tycker att JV’s litteratur är väldigt tydlig med att JV är Guds utvalda organisation, och att bara döpta vittnen kommer att överleva. Även om bland annat dopet är ett krav, så är det ingen garanti för överlevnad. Men man måste börja med att uppfylla vissa krav och förutsättningar.

Vittnen själva brukar påstå att dop etc inte är nödvändigt. Så länge man har rätt hjärteinställning och underordnar sig Jehova så har man en chans. Ibland nämns även folk som aldrig har hört talas om Jehova, barn och människor som har olika funktionsnedsättningar. Att de också kan få chansen. Att det är framförallt de personer som känner till Jehova, och vägrar underordna sig honom och hans krav som kommer gå under.

Vilket jag inte riktigt tycker överensstämmer med JV’s litteratur.

Särskilt ttsp har diskuterat detta tidigare, och brukar alltid dra upp det här med hjärtat och att vittnen inte kan döma. Så alla har en chans, oavsett om de är vittnen eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in