2026-05-02, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Detta låter ju som bedrägeri. Oavsett vad man tycker om JV så är det ju råfel att göra såhär mot en grupp personer.

Pengarna går till "Rikets verk", d v s till organisationen. Då ska inget enskilt JV ifrågasätta detta.

Dessutom blöder organisationen pengar i ett antal rättsfall, fr a beträffande sexuella övergrepp på barn som testats ner.

Organisationen har ett centralt register på JV-pedofiler på Huvudkontoret i USA. Organisationen har anmodas att lämna detta register till polisen. Detta har man vägrat göra, och därför blivit dömd att betala strafföreläggande....jag tror det är 4000 dollar per dag, men på den punkten är jag inte säker.
Citera
2026-05-02, 21:18
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
För det första: Jehovas vittnen tror inte att det existerar ett helvete.
För det andra: Jag har ju förklarat för dig, jag kan inte ge ett procentantal, hur tolkar du själv Jesu ord:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matt 7:13,14 Bibel2000)

Menar du att Jesus säger här 99.91%+ eller 88,284%+ eller 65.379%+?

Jag kan bara gå efter vad bibeln och Jesus säger. Tror du på Jesu ord att det är "få som finner" vägen till livet? Eller menar du att majoriteten finner vägen till livet, hur många procent av mänskligheten
menar du själv kommer till himlen?

Ja, jag tror inte Gud ger mirakel i vår tid, om nu inte Östersjön delas så att vi torrskodda kan gå till Estland. Men det är väl inte sådana mirakel du tänker på?
Du vägrar ge ett svar på frågan, KOMMER BARA (eller nästan) JV TILL HIMLEN?
Det är inte så svårt egentligen, att du inte kan ge ett rakt svar är extremt misstänksamt.

Sen så förnekar du mirakel som måste vara sanna, som är tänkta att leda en till rätt väg, utan logik, utan rationell anledning, precis som ateisterna.

Detta med JV är totalfel enligt mig nu. En demonisk lögn, kom tillbaka till ljuset.
Citera
2026-05-02, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Från ett nummer av Vaktornet 1958, så kommer mer än 99,99 % dö för att de står på Satans sida:

https://wol.jw.org/en/wol/d/r1/lp-e/1958762

Det är inte något som står i bibeln.
Citera
2026-05-02, 21:23
Medlem
Citat:
Du vägrar ge ett svar på frågan, KOMMER BARA (eller nästan) JV TILL HIMLEN?

Jag svarade ju att jag har ingen aning, bara Gud kan döma detta, men det rimliga är väl att bara dom som följer Guds lagar och bud har chans till att komma till himlen?

Eller menar du tvärtom att muslimer och alla möjliga syndiga och onda människor har chans att komma till himlen? Menar du att himlen är helt fri från krav av att människor följer Guds lagar och bud?

Citat:
Det är inte så svårt egentligen, att du inte kan ge ett rakt svar är extremt misstänksamt.

Sen så förnekar du mirakel som måste vara sanna, som är tänkta att leda en till rätt väg, utan logik, utan rationell anledning, precis som ateisterna.

Detta med JV är totalfel enligt mig nu. En demonisk lögn, kom tillbaka till ljuset.

Ok, ha ett bra och lyckligt liv.
Senast redigerad av ttsp 2026-05-02 kl. 21:25.
Citera
Medlem
Citat:
Det är inte något som står i bibeln.

Men JV följer inte bara det som står i bibeln. De har ju Vakna, Vakttornet och andra publikationer. Och sedan har man ju Vakttornssstudier (med studieupplaga) som även tas upp på veckovisa möten. Så vad som skrivs i Vakttornet är knappast något obetydligt.
Citera
Medlem
Citat:
Från ett nummer av Vaktornet 1958, så kommer mer än 99,99 % dö för att de står på Satans sida:

https://wol.jw.org/en/wol/d/r1/lp-e/1958762

Som jag sa tidigare så har saker förändrats.
Vi firade Jul tidigare ååh.
Men nu skålar vi

inte jag dock, för jag tycker fortfarande att det är fånigt
Citera
2026-05-02, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Som jag sa tidigare så har saker förändrats.
Vi firade Jul tidigare ååh.
Men nu skålar vi

inte jag dock, för jag tycker fortfarande att det är fånigt

Har man även ändrat sig på denna fronten? Källa? Hittade inget nyare mer aktuellt när jag sökte. Men jag tycker inte att sökfunktionen på hemsidan är så särskilt bra emellanåt.

Jag vet att JV ändrar i lärorna ibland, men det brukar man kunna finna i någon publikation.
Citera
2026-05-02, 21:27
Medlem
Citat:
Men JV följer inte bara det som står i bibeln. De har ju Vakna, Vakttornet och andra publikationer. Och sedan har man ju Vakttornssstudier (med studieupplaga) som även tas upp på veckovisa möten. Så vad som skrivs i Vakttornet är knappast något obetydligt.

Det som står i Vakttornet och Vakna är baserat på det som står i bibeln.
Citera
2026-05-02, 21:28
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag svarade ju att jag har ingen aning, bara Gud kan döma detta, men det rimliga är väl att bara dom som följer Guds lagar och bud har chans till att komma till himlen?

Eller menar du tvärtom att muslimer och alla möjliga syndiga och onda människor har chans att komma till himlen?

Ok, ha ett bra och lyckligt liv.
Om du inte har en aning, varför är du då JV? Säger eller säger inte JV att bara JV kommer till himlen? Det verkar vara vad flera andra säger, men du kan inte bekräfta eller förneka trots att du säger att du studerat JV teologi länge.

Jag kan säga rakt ut att kristendomen säger att bara kristna kommer till himlen, och kanske en och annan som aldrig fick ljuset visat för sig. Ingen otydlighet krävs. 97% av de som kommer till himlen kommer vara kristna tror jag.

Detta med mirakelna är nog schack matt för JV. Du hamnar i en position där du tvingas göra samma val som fariseerna tvingades göra, acceptera miraklena eller förneka dom. Sanning eller annan motivation?
Citera
2026-05-02, 21:28
Medlem
Citat:
Har man även ändrat sig på denna fronten? Källa? Hittade inget nyare mer aktuellt när jag sökte. Men jag tycker inte att sökfunktionen på hemsidan är så särskilt bra emellanåt.

Jag vet att JV ändrar i lärorna ibland, men det brukar man kunna finna i någon publikation.

Hur stor del av mänskligheten tycker du följer Bibelns läror.
Alltså det Jesus lärde ut ?
Citera
2026-05-02, 21:32
Medlem
Citat:
Om du inte har en aning, varför är du då JV? Säger eller säger inte JV att bara JV kommer till himlen? Det verkar vara vad flera andra säger, men du kan inte bekräfta eller förneka trots att du säger att du studerat JV teologi länge.

Jag kan säga rakt ut att kristendomen säger att bara kristna kommer till himlen, och kanske en och annan som aldrig fick ljuset visat för sig. Ingen otydlighet krävs. 97% av de som kommer till himlen kommer vara kristna tror jag.

Detta med mirakelna är nog schack matt för JV. Du hamnar i en position där du tvingas göra samma val som fariseerna tvingades göra, acceptera miraklena eller förneka dom. Sanning eller annan motivation?
Kan du inte svara på hur du tolkar Matteus 7:22 ?
Senast redigerad av Jahman5 2026-05-02 kl. 21:37.
Citera
2026-05-02, 21:32
Medlem
Citat:
Men jag kan ju inte ge dig en procentuell andel när jag inte vet hur Gud dömer. Varför är det viktigt att redovisa en procentuell andel kan man undra?

Om det vore viktigt så hade Jesus gett den exakta procenten, men han sade bara:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den. " (Matt 7:13,14 Bibel2000)

Om det Jesus sade inte duger för dig, så vet jag inte vad jag ska svara, det betyder inte att jag duckar dina frågor!!!

Som sagt, jag har ett liv utanför FB med skyldigheter, jag kan inte tillfredsställa användare på FB med 10 minuters svarstid.

Jag bryr mig egentligen inte, du får dra dina egna slutsatser bäst du du vill. Det är ditt eget ansvar att leva det liv du vill leva.

Jag kan inte dansa efter din pipa, jag svarar när jag kan, och jag svarar på inlägg som känns förnuftiga och resonliga.

Ja du Titties. Du har ju verkligen en historia av att ge raka och ärliga svar på kritiska frågor.😁
Men, det är väl så enkelt som att du inte finner kritiska frågor vara "förnuftiga och resonliga"😎😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in